15 مثال از قدرت نورومارکتینگ در عمل

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی در حال رشدی فزاینده در جهان است و به سرعت در میان لایه های صنعت در حال رشد است و در این بین شرکتها و دانشگاههای بسیاری از این موضوع به طریقی استفاده میکنند.علی رغم فواید نورومارکتینگ در صنعت بازاریابی،بسیاری از مردم هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و نمیدانند که چگونه میتوان از نورومارکتینگ به شیوه ای موثر استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم 15 مزیت استفاده از نورومارکتینگ در عمل را برای شما شرح دهیم.

 

1 اهمیت خیره شدن چشم

دیگر نمیتوان به این نظریه اکتفا کرد که تبلیغاتهایی که در آنها از انسان(مخصوصا کودکان و خانمها)استفاده میشود میتوانند توجه بیشتری را به خود جلب کنند. به خصوص عکسها و فیلمهایی که در انها از تصاویر کودکان استفاده شده است ادعا میشود که مشتریان بیشتری را به خود جلب میکنند.

بازاریابی در این سالها تلاشهای بسیاری کرده که بتواند محصولات مصرفی کودکان را با استفاده از تصاویر جذابی از کودکان به فروش برساند_که البته با استفاده از تکنولوژی ردیابی چشمی اثبات شده است که این ایده به تنهایی برای فروش محصولات کافی نیست.

مثالهای نورومارکتینگ

محققین دریافته اند که نگاه خیره کودک زمانی که به چشمان مخاطبین است یعنی کودک زمانی که به بیرون از اگهی نگاه میکند،توجه مخاطبین بیشتر روی صورت کودک میماند تا روی محتوای تبلیغ.در عوض اگر زاویه نگاه کودک به سمت محتوای تبلیغ باشد بصورت ناخوداگاه توجه های بیشتری از سوی مخاطبین به سمت محتوای تبلیغ کشانده میشود.

دستاورد:مجریان تبلیغات یا طراحان و ایده پردازان تبلیغات باید این نکته را به خاطر بسپارند که اگر چه تصاویر کودکان میتواند در تبلیغات نقش موثری داشته باشد اما باید اطمینان داشته باشند که کودک در حال نگاه کردن به چیزی است که آنها در تلاش هستند به مشتریان بفروشند.

 

2 استفاده از بسته بندی های موثر

همه ما احساسی را که به سمت بسته بندی های خاص و ویژه جذب شده اند را درک میکنیم.طراحان تبلیغات میدانندکه این کل ماجرا نیست و نکات بسیاری میتواند روی بهبود این توجه کمک کند.به همین دلیل نورومارکتینگ در این حوزه حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.محققین دریافته اند که شرکتها و کمپانیهایی نظیر Campbell’s و Frito-lay از تصویربرداری عصبی(Neuroimaging) برای بسته بندی های دوباره محصولاتشان استفاده کرده اند.در تحقیقی از شرکت کنندگان خواسته شد که به بسته بندی ها با توجه به احساسی که دارند پاسخهای منفی ،مثبت و خنثی بدهند.به علاوه از آنها خواسته شد که از پیوند احساسی که با رنگها  و نوشته ها برقرار کرده اند نیز اظهار نظر کنند.

بسته بندی نورومارکتینگ

محققین دریافتند که شرکت کنندگان به بسته بندی های شفاف پاسخ منفی نشان میدهند در حالی که این واکنش را در بسته بندی هایی که مات بودند پیدا نکردند.Lay_Frito پس از این تحقیق بسته بندی های شفاف خود را کنار گذاشته و با نگرشی جدید به سمت بسته بندی های مات رفت.

دستاورد:نورومارکتینگ با ارائه نگرشهای موثری در بسته بندی محصولات سعی دارد موثرترین بازخوردها را در جهت افزایش فروش شرکتها ثبت کند.لذا توجه به این مطالعات در صنعت فروش بسیار اهیمت دارد و اگر میخواهید محصولات خود را بسته بندی کنید شما هم میتوانید از نتایج این تحقیقات استفاده کنید.

 

3 اهمیت رنگ

زمانی که در حال انتخاب رنگ هستید این را در نظر داشته باشید که این رنگ چه احساسی را در مخاطب بالقوه شما تداعی میکند و یا چه احساسی به وی دست میدهد.یک تحقیق نشان میدهد که رنگهای خاصی میتوانند احساسات خاصی را تداعی کنند و ارتباط خاصی بین رنگها و احساساتی که برمی انگیزانند وجود دارد.

رنگ و نورومارکتینگ

استفاده از یک رنگ میتواند ابزار بازاریابی فوق العاده ای باشد.یکی از مثالهای مشهور در استفاده از رنگ میتواند کمپانی کوکاکولا باشد که سالهاست سعی دارد مالکیت رنگ قرمز را در اختیار بگیرد.مالکیت رنگ یعنی وقتی شما رنگی را میبینید برند خاصی را در ذهن شما تداعی کند.به جز کوکاکولا برندهای دیگری هم هستند که سالهاست سعی میکنند مالکیت رنگ داشته باشند.متخصصین نورومارکتنیگ فعال در حوزه رنگ شناسی،رنگها را به چندین زیرگروه تقسیم کرده اند و کاربرد و تاثیر هر رنگ را بر روی افراد بررسی کرده اند.

به عنوان مثال رنگهای آبی سرد جزو رنگهایی هستند که افراد حرفه ای را بیشتر به خود جذب میکنند.

دستاورد:قبل از هر چیز مطمعن شوید که با روانشناسی رنگها در تعیین رفتار خرید مشتری آشنا هستید.دقت کنید که کدام رنگها میتواند رفتار خرید مشتری را تحت تاثیر قرار دهند.

 

4 کارایی تبلیغات

یکی از مثالهای حوزه نورومارکتینگ نحوه استفاده از دستگاه fMRI  در تعیین میزان محبوبیت احتمالی تبلیغات قبل از انتشار عمومی آنهاست.در یک تحقیق جالب سه تبلیغ مختلف از خطوط تلفن موسسه ملی سرطان آمریکا به شرکت کنندگان نشان داده شد.

تبلیغات و نورومارکتینگ

در این تحقیق یکی از تبلیغهایی که موجب شکل گیری بیشترین فعالیتهای مغزی در افراد شد توانست بیشترین تماس را از سوی دیگران جذب کند.این شیوه جدیدی در طراحی تبلیغاتی است که قبل از انتشار میتواند راستی ازمایی شود تا بهترین نتیجه را برای کمپین(جذب بیشترین مشتری) داشته باشد.

دستاورد:fMRI یکی از راههای افزایش تاثیر و کارایی تبلیغات است که میتواند به موسسه ها وکمپانی ها کمک کند تا بهترین خروجی را از یک تبلیغ به دست آورند.

 

5 فلج تصمیم گیری

گاهی نتایج برخی از تحقیقات دقیقا عکس آن چیزی است که ما قبلا باور داشته ایم.یک تحقیق در دانشگاه کلمبیا نشان میدهد زمانی که مشتریان را در معرض گزینه های زیادی قرار میدهیم آنها در انتخاب ناتوان میشوند و انتخاب از بین گزینه های بیشتر برایشان بسیار سخت خواهد بود.

فلج تصمیم گیری

با استفاده از انواع مختلف تنظیمات در چینش محصولات آنها دریافتند افزودن به گزینه ها در قفسه های فروشگاهی نه تنها به مشتری کمک نکرده بلکه باعث فلج تصمیم گیری نیز مشوند.

دستاورد:گزینه کمتر،رضایت بیشتر.گزینه های بیشتر مشتری را در تصمیم گیری گیج کرده و رضایت خرید را کاهش میدهد.اگر مایل به مطالعه بیشتری در این حوزه هستید میتوانید این مقاله را بخوانید.

 

6 ارزیابی رضایت

ارزیابی پاسخ احساسی(ERA) از تکنولوژی الکتروانسفالوگرافی(EEG) برای تشخیص پاسخ احساسی یک فرد به تبلیغات،برند و غیره استفاده میکند.

فناوری EEG

سطح درگیری یا برانگیختگی عاطفی ما در رابطه با یک محصول برای تبلیغ کننده بسیار ارزشمند است.به عنوان مثال اگر مشتری در پاسخ عاطفی به محصول شما ابراز ناامیدی میکند این موضوع برای شما میتواند یک دستاورد مهم باشد و شما را نسبت به قابلیت استفاده بودن محصولتان دچار شک کند.

EEG  میتواند در این مواقع در جهت افزایش میزان رضایت مشتری استفاده شود.از این فناوری در یک تحقیق برای افزایش میزان رضایت مشتری در درمان پوست استفاده شد. آنها دریافتند که رضایت مشتری با فعال شدن در مدارهای عصبی در ارزیابی زیبایی صورت ارتباط دارد.

دستاورد:مشابه fMRI ،فناوری EEG می تواند مؤثرترین روش های تبلیغاتی (در بین سایر کاربردها) را روشن کند.

 

7 بیزاری از از دست دادن

یکی از یافته های جالب نورومارکتینگ این است که مردم دوست ندارند که چیزی را از دست بدهند.نگرانی مردم در مورد از دست دادن مشابه نگرانی آنها در مورد حفظ داشته هایشان است.

رفریمینگ در نورومارکتینگ

به همین دلیل استراتژی هایی مشابه “قبل از اینکه دیر بشه بخر” شدیدا موثر واقع شده است.زمانی که به مردم نشان میدهیم که در صورت خرید نکردن چه چیزی را از دست میدهند میل به خریدشان بیشتر میشود.

دستاورد: مصرف کنندگان از این که احساس می کنند معامله ای را از دست داده اند متنفرند ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که اهیمت این موضوع را به آنها نشان داده اید.

 

8 لنگر انداختن

اولین اطلاعاتی که مشتری شما دریافت میکند بسیار حیاتی و مهم میباشد و پایه و اساس تبعات تصمیم را تشکیل میدهد.این اطلاعات حتی میتواند فرایند پرداخت را نیز تحت تاثیر قرار دهد.ما سعی میکنیم بجای پی بردن به ارزش ذاتی یک محصول یا موضوع آن را با گزینه های مشابه دیگر مقایسه کنیم.این کار برای ما انرژی کمتری در پی دارد.

لنگرگذاری در نورومارکتینگ

یکی از مهمترین دستاوردهای این موضوع برای نورومارکتینگ اصطلاحی است به نام لنگرانداختن یا انکورسازی.به عنوان مثال اگر شما به دنبال یک هتل هستید و به دو گزینه میرسید که از نظر قیمتی شبیه به هم هستند به احتمال زیاد در صورتی که یکی از این هتلها دارای قهوه رایگان برای پذیرایی باشد به انتخاب شما تبدیل میشود و به احتمال زیاد دیگر به دنبال مقایسه کیفیت اتاقها و سایر مزیتها نخواهید بود.

دستاورد:لنگرها به شما کمک میکنند تا بهترین تصمیم را بگیرید و زمان و انرژی زیادی برای انتخاب بین گزینه های مختلف مصرف نکنید.

 

9 عطش سرعت

درحالی که بیشتر شرکتها و کمپانی ها در تلاشند برای مشتریان خود امنیت و حفاظت را تامین کنند به نظر میرسد سرعت چیزی باشد که مشتریان بیشتر به دنبالش هستند.

عطش سرعت

PayPal با استفاده از یک تحقیق به این موضوع پی برد،در این تحقیق مغز شرکت کنندگان به فعالیتهای مرتبط با سرعت پاسخ بهتری میداد و بیشتر درگیر میشد و فعالیت بیشتری در نواحی از مغز اتفاق میفتاد.

با استفاده از این تحقیق آنها مشتریان خود را به سمت درگاه های انلاین پرداخت با سرعت بیشتر سوق دادند و این موضوع باعث میشد که مشتری احساس رضایت بیشتری داشته باشد.

 دستاورد:بهتراست در پیامهای تبلیغاتی خود بجای تاکید روی امنیت روی سرعت و کارایی تاکید داشته باشید.این موضوع به شما کمک میکند تا رضایت خاطر بیشتری را جلب کنید.

 

10 آشکار ساختن پاسخهای پنهان

چی توز برای تست کردن یک تبلیغات از یک گروه هدف و فناوریEEG برای ارزیابی پاسخ مشتری استفاده کرد.در این تبلیغ یک زن محفظه پودر لباسشویی دوستش را با چی توزی نارنجی پر میکند و اینگونه میخواهد با وی شوخی کند.زمانی که از شرکت کنندگان نظرشان را پرسیدند انها هیچ علاقه ای به این تبلیغ نشان ندادن در حالی که نتایج تصویربرداری مغزی آنها نشان میداد که آنها از این تبلیغ خوششان امده بود.

حقیقت و دروغ در نورومارکتینگ

شرکت کنندگان فکر میکنند اگر بگویند که از تبلیغ خوششان امده و ان را با مزه یافته اند ممکن است دیگران فکر کنند که انسانهای نامهربانی توصیف کنند.

نورومارکتینگ میتواند پیغامهای پنهان دیگران را اشکار کند و پیغام درست را به تبلیغ کنندگان برساند.این اشکارسازی احساسات نهفته و پنهان میتواند از کارایی و تاثیر یک تبلیغ بکاهد و باعث حذف آن شود.

دستاورد:قبل از اینکه تصمیم بگیرید یک ایده تبلیغی خوب را داخل سطل آشغال بیندازید از تفکرها و احساسات پنهان دیگران آگاهی پیدا کنید.

 

11 تنبیه و تشویق

حتی طراحی بازی های ویدیویی شروع به استفاده از اصول روانشناختی با استفاده از پاداش و تنبیه به منظور ایجاد بازی های جذاب ، و نگه داشتن مردم در بازی برای طراحی محصولاتش کرده است.

بازیهای رایانه ای و نورومارکتینگ

با افزایش میزان پاداشی که در بازی تعیین شده است میزان دوپامینی که تولید میشود افزایش پیدا کرده و این هورمون موجب ایجاد حس لذت و هیجان در بازی میشود و بازی کننده را تشویق میکند که بیشتر بازی کند و مدت زمان بیشتری را به بازی اختصاص دهد.

طراحان بازی امروزه در حال استفاده از نظرات روانشناسان برای طراحی هر چه بهتر بازی ها میکنند تا تعداد بیشتری را بتوانند پای بازیهای خود سرگرم کرده و محبوبیت بیشتری را به دست آورند.

دستاورد:ایجاد یک حس لذت بخش برای مشتریان باعث میشود که آنها مدت زمان بیشتری را از محصول شما استفاده کرده و دوباره به سمت شما کشیده شوند.

 

12 تست نمونه اولیه

درحالی که طراحان تبلیغات در حال استفاده از تکنولوژی برای تحت تاثیر قرار دادن هرچه بیشتر مخاطبین هستند از یک سو طراحی خود محصول نیز میتواند بسیار مهم باشد.

تست اولیه و نورومارکتینگ

در یکی از بزرگترین تحقیقات نورومارکتینگ شرکت هیوندای با استفاده از فن اوری EEG میزان پاسخ عاطفی مغز مشتریان خود را در برخورد با طراحی اتومبیلهای شرکت اندازه گرفت.

درنتیجه این تحقیقات شرکت هیوندای متوجه شد برای اینکه بتواند هیجان و لذت بیشتری را در خریداران ایجاد کند مجبور است طراحی بیرونی خودروهای خود را عوض کند و به این شیوه توانست رضایت مشتریان بیشتری را به دست آورد.

دستاورد:نتایج نورومارکتینگ میتواند دنیای جذابتری را برای خریداران خلق کند و انها را به چیزی که واقعا میخواهند نزدیکتر کند.

 

13 قیمت گذاری صحیح

چگونه قیمت گذاری کنیم که مشتری را وسوسه کند یکی از قدیمی ترین چالشها و پیچیده ترین آنها در صنعت بازاریابی است.همه ما میدانیم که استراتژی قیمت گذاری یک کالا به صورت 99هزار تومان بسیار بهتر از 100هزار تومان است،اما آیا واقعا این استراتژی کارایی دارد؟

قیمت گذاری صحیح در نورومارکتینگ

یافته ای جدید نشان میدهد که اعدادی که گرد هستند بخش عاطفی مغز را بیشتر درگیر میکنند در حالی که اعدادی که گرد نیستند بخش منطقی مغز را درگیر میسازند زیرا کمتر قاب فهمند.

دلیل این امر این است که اعداد پیچیده باعث می شوند مغز سخت تر کار کند ، شاید آن را متقاعد کند که محصولی با قیمت گذاری پیچیده ، تصمیم منطقی تری است.

دستاورد:از نورومارکتینگ بهره بگیرید تا به شما کمک کند قیمت گذاری بهتری داشته باشید

 

 

14 طراحی صفحات سایت

نورومارکتینگ همچنین به ما کمک میکند که صفحات سایت را موثرتر طراحی کنیم.

طراحی صفحات سایت با استفاده از نورومارکتینگ

اینکه چه رنگهایی را در سایت خود و چگونه و کجا به کار ببرید،کجاها پیشنهادهای جذاب را ارائه دهید،سرعت سایتتان و بسیاری از موارد دیگر باعث میشوند علاقه مندان بیشتری پیدا کنید.تنها ایراد نورومارکتینگ در این حوزه این است که نمیتواند شدت احساسات درگیر شده مخاطب خود را بر روی صفحه ای از اینترنت اندازه گیری کند.

اما در کل نورومارکتینگ امروزه به کمک بازاریابی دیجیتال آمده تا صفحات جذابتری را برای جذب مخاطبین بیشتری طراحی کند.

یکی از جالبترین یافته های نورومارکتینگ به این موضوع اشاره میکند که طراحی صفحات افقی سایتها کمتر از صفحاتی که بصورت عمودی طراحی میشوند موثر است.چون خواندن یک صفحه از بالا به پایین نقاط بیشتری از مغز عاطفی را درگیر میکند و ما را وادار به اسکرول کردن میکند.

دستاورد:از نورومارکتینگ برای طراحی صفحات سایت خود استفاده کنید و بدین ترتیب تعدادمخاطب بیشتری را به هنگام فرود روی سایتتان مشتاق به ادامه دادن فعالیت روی صفحه کنید.

 

15 تیترهای بیاد ماندنی

تیترها همیشه مهمترین قسمت در جلب توجه مخاطبین بوده اند به طوری که موفقیت یک کمپین تبلیغی بسیار وابسته به نحوه انتخاب یک تیتر جذاب دارد.این موضوع در چاپ روزنامه ها نیز به چشم میخورد.

عناوین تاثیرگزار با استفاده از نورومارکتینگ

یکی از تکینکهایی که در خلق عناوین جذاب به ما کمک میکند اصطلاحی است به نام”عناوین هیپوکمپی”

در این تحقیق که در دانشگاه کالج لندن انجام داده اند محققین دریافته اند زمانی که شما تغییری کوچک در عناوین همیشگی به وجود می آورید هیپوکمپوس مغز شما شدیدا فعال میشود و توجه ما درگیر این عنوان میشود و حس کنجکاوی ما را برمی انگیزاند.

امروزه بلاگرهای زیادی از این تکنیک استفاده میکنند تا مخاطبین بیشتری را جذب عناوین خود کنند.عناوینی که برای ما تازگی دارند و شاید در ابتدا اصلا به موضوعی که انتظارش را داریم ربطی هم نداشته باشند.

شما میتوانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه در این مقاله بدست آورید و اگر یک بلاگر هستید میتوانید ایده های فوق العاده ای را برای رشد ترافیک سایتتان بگیرید.

دستاورد:اگر موفق شوید که مغز مشتری خود را سورپرایز کنید به احتمال زیاد موفقیت بیشتری را بدست خواهید آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.