کم و زیاد شدن نور روی انتخاب مشتری تاثیری عجیب دارد!

اصل نورومارکتینگ:
میزان نور در یک اتاق باعث افزایش میزان توجه ذهنی مشتریان و تصمیماتی که می گیرند می شود. نور بیشتر منجر به تصمیمات آگاهانه تر می شود ، در حالی که نور کمتر منجر به تصمیم گیری های بیشتر ناآگاهانه و هیجانی می شود.

کاربرد:
اگر می خواهید مشتریان تصمیمهایی بگیرند که سالمتر هستند نور چراغها را بیشتر کنید و اگر میخواهید مشتریان روی تصمیمی که میگیرند خیلی تمرکز نداشته باشند نور را کمتر کنید.

آیا تا بحال در محیط یک رستوران و یا کافی شاپ بوده اید که اتفاقا عجله هم داشته باشید اما متوجه شوید که بیشتر از آنچه که انتظارش را داشتید سفارش داده و وقت گذرانده باشید؟

به احتمال زیاد شما هم چنین تجربه هایی داشته اید.اگر شما هم یکی از آنها هستید باید این سوال را از خود پرسیده باشید که چرا تا این حد زیاده روی کرده اید؟بهانه های زیادی وجود دارد که ممکن است بتواند دلیل بیشتر ماندنتان را توجیح کند.توجیح هایی مثل “همین یک شب بود دیگه قرار نیست که هر شب اینجوری باشه” “یه شبم برای خودمون زندگی کنیم” “صدای موزیک باعث شد من بیشتر بمونم” و یا حتی فکر کنید که در تخمین زمان و برنامه ریزی به مشکل برخورده اید.

یک بهانه کمتر متداول اما میتواند نور محیط باشد.زمانی که شما در محیطی کم نور قرار دارید به احتمال زیاد تمایل به نوشیدن و خوردن در شما بیشتر از زمانی است که در محیطی پرنورتر هستید.تحقیقات نشان داده که افراد در محیطهایی مانند رستوران یا کافی شاپ با نور ملایم تر تمایل بیشتری به وقت گذرانی دارند.

پس میزان نور چیزی بیشتر از فقط طراحی داشته و میتواند روی نوع رفتار ما تاثیر بسزایی داشته باشد.

نور به عنوان یک بهانه مناسب

اول از همه ، استفاده از نور برای ایجاد یک فضای خاص ، روشی آزمایش شده است که بسیاری از خرده فروشان و بارها و کافی شاپ ها از آن استفاده می کنند. اگر می خواهیدمحیطی دنج فراهم کنید، چراغ ها را خاموش کنید. اگر می خواهید فضای مسئولانه تری ایجاد کنید ، چراغ ها را روشن کنید. همه اینها بدیهی هستند. همانطور که با تحقیقات کافی نشان داده شده است ، نور مغز را تحریک و فعال می کند. عدم وجود نور تأثیر متضاد دارد و مغز را غیرفعال می کند.

از نظر علمی: میزان درخشندگی نور با میزان برانگیختگی ذهنی و فعالیت در مغز ارتباط مثبت دارد. این بدان معناست که وقتی نور بیشتری وجود داشته باشد افراد هوشیارتر و آگاه تر بوده و زمانی که میزان نور کمتر باشد افراد از لحاظ ذهنی کمتر آگاه خواهند بود. هرچه افراد از نظر ذهنی بیدار تر باشند ، تصمیماتشان پر سرو صدا تر می شود.

تحقیقات جدید (Biswas، Szocs، Wansink and Chacko (2016 اکنون این اصل را در زمینه رستورانها نیز تایید کرده است. به طور خاص ، آنها تأثیر میزان روشنایی نور در انتخاب سالم مواد غذایی در رستوران ها را بررسی کرده اند. اگر چراغ کم نور باشد مشتریان انتخابهای کمتر سالمی را انجام میدهند و اگر میزان نور بیشتر باشد باعث میشود آنها انتخابهای سالمتری داشته باشند.

در پنج مطالعه ، محققان بر تأثیر درخشندگی نور در انتخاب وعده های غذایی سالم یا ناسالم توجه داشتند. آنچه آنها دریافتند اینست که وقتی نور اتاق روشن تر بود ، شرکت کنندگان وعده های غذایی سالم تری را انتخاب کردند. وقتی چراغ خاموش شد ، شرکت کنندگان وعده های غذایی ناسالم را ترجیح دادند.

تاثیری بزرگ با تنها یک تغییر هوشمندانه

صاحبان رستوران می توانند از این یافته ها به نفع خود استفاده کنند و مصرف کنندگان را به سمت انتخاب وعده های غذایی سالم یا ناسالم تحریک کنند. به عنوان مثال ، یک فست فود می تواند از کم کردن نورچراغ ها سود ببرد. کاهش روشنایی ممکن است باعث شود که مشتریانشان نه تنها یک میلک شیک اضافه هوس کنند بلکه در واقع باعث میشود حتی آن را سفارش هم بدهند . از طرف دیگر یک رستوران با منوی سالم تر می تواند از روشن شدن چراغ ها سود ببرد. افزایش روشنایی ممکن است باعث شود که مشتریان آنها اشتهای بیشتری برای وعده های غذایی سالم در این فهرست داشته باشند.

میخواهید محصولات گران قیمت خود را به راحتی بفروشید؟این مقاله را حتما بخوانید

سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا شما می خواهید مشتریانتان تصمیمات آگاهانه و سنجیده بگیرند یا نه می خواهید آنها زیاد درگیر فکر کردن نشده و بیشتر خود را با جریان همراه کنند. آیا می خواهید مشتریان شما متمرکز شوند ، به آنچه انجام می دهند فکر کنند و تصمیمات مناسبی بگیرند؟ از روشنایی بیشتر استفاده کنید. آیا می خواهید مشتریان شما از آن لذت ببرند و در عوض کمتر فکر کنند؟ نور چراغ ها را کم کنید. این اصل نظری را می توان ساده تر کرد تا بگوییم نور بیشتر افراد را در تصمیم گیری آگاهانه تر تحت تأثیر قرار می دهد.

مرزها

البته کار ساده ای نیست که فقط با استفاده از کلید سوئیچ و کاهش و افزایش نور بخواهید شاهد انفجار فروش خود شوید. نور تنها یکی از عوامل زیادی است که برجو تاثیر ایجاد می کند و آن جو کلی است که باید به درستی به آن برسید. اگر جو کلی مناسب نباشد، به احتمال زیاد کم کردن یا نکردن نور تاثیری روی افزایش فروش شما نخواهد داشت و با این عمل تنها به برند خود آسیب میزنید. بنابراین سوئیچ چراغ باید یکی از سلاح های موجود در زرادخانه شما باشد ، اما به هیچ وجه نباید تنها ابزار شما باشد.

محدودیت دیگر این است که بیشتر افراد با هدف سفارش چیزی غیر بهداشتی به رستوران فست فود می روند. محققان مطالعات خود را با یک مطالعه آنلاین تکمیل کردند ، که در آن از شرکت کنندگان سؤال شد که آیا آنها با هدف سفارش در انتخاب غذای سالم به فست فودها میروند و یا انتخاب غذای ناسالم. 90٪ از شرکت کنندگان گفتند که قصد دارند هنگام رفتن به رستوران های فست فود گزینه های ناسالم را انتخاب کنند. با چنین ترجیح جدی برای گزینه های ناسالم ، بعید است که سوئیچ چراغ تفاوت زیادی در گول زدن افراد نسبت به گزینه های سالم تری ایجاد کند.

جنبه مرتبط نهایی که باید مورد توجه قرار گیرد ، تمرکز این تحقیق در زمینه خرده فروشان در تجارت مواد غذایی و از همه مهمتر رستوران ها است. هر پنج مطالعه در این زمینه انجام شده و بنابراین لزوماً نباید درمورد تأثیر درخشندگی نور در سایر زمینه ها چیزی بگویم. از آنجا که تأثیر نور درخشان بر آگاهی ذهنی یک پدیده روانشناختی جهانی است ، منطقی است که حدس بزنید که این امر در سایر حوزه ها و زمینه ها نیز صادق است. اما این فقط حدس و گمان است. از آنجا که می توانید با چرخاندن کلید میزان نور را در یک اتاق تغییر دهید ، احتمالاً بهتر است فقط یک تست را انجام دهید. کلید را بزنید و ببینید که آیا فروش شما افزایش می یابد یا خیر.

نکات نوروئی
  • اگر می خواهید مردم تصمیمات سالم آگاهانه ای بگیرند ، مطمئن شوید که آنها در یک اتاق روشن و پرنور تصمیم گیری می کنند.
  • در مقابل ، اگر می خواهید مردم بیش از حد روی تصمیم خود تمرکز نکنند ، باید از نور کم استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.