چیزهایی که باعث می شود شادتر باشیم

تصور اینکه چیزهایی مانند پول و سبک زندگی های تجملاتی و پر زرق و برق می توانند منجر به احساس خوشبختی و خوشحالی شوند، آسان است. اما تحقیقات نشان داده است که تجربه های بسیار ساده تری مانند شکرگزاری یا گذراندن زمان با دوستان خود باعث می شود شادتر باشیم و احساس خوشبختی کنیم.

در این مقاله برخی از روش های تقویت احساس خوشحالی و خوشبختی در زندگی روزمره آورده شده است، که می توانید برای تغییر افکار منفی خود به مثبت اندیشی، و همچنین تقویت نگرش مثبت خود از آن ها استفاده کنید.

1

شکرگزاری روزمره را تمرین کنید

ابراز شکرگزاری در بهبود خلق و خو و حتی فراتر از آن موثر بوده است. افرادی که هر روز تعدادی از موارد مثبت در طول روز خود را یادداشت می کنند، سالم تر، و پر انرژی تر هستند، استرس و اضطراب کمتری را تجربه می کنند، و خواب با کیفیت تری دارند.

نکته اصلی این است که بتوانید این کار را به یک عادت منظم تبدیل کنید، و آن را به طور آگاهانه انجام دهید. به ایجاد یک قانون کوچک شکرگزاری فکر کنید. به عنوان مثال هر روز صبح که قهوه خود را می نوشید، سعی کنید به سه چیز در مورد روز قبل که قدردان آن هستید، فکر کنید. یا عادت کنید شب ها قبل از اینکه بخوابید سه نکته مثبت درباره روزتان یادداشت کنید. این سه چیز می تواند به ظاهر کوچک (گل زیبایی که هنگام پیاده روی مشاهده کرده اید) یا بزرگ (این واقعیت که سالم هستید) باشد. در حقیقت، علم نشان می دهد که تجربه های کوچک روزمره یکی از چیزهایی هستند که در مقایسه با رویدادهای بزرگ زندگی، باعث می شود شادتر باشیم و رضایت بیشتر از زندگی خود داشته باشیم.

2

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

احساس خوشبختی و خوشحالی مسری است. یک مطالعه برجسته در سال 2008 نشان داد که زندگی در فاصله یک مایلی از یک فرد خوشبخت و خوشحال 25٪ خوشحالی خود فرد را افزایش می دهد. اگر احساس ناراحتی می کنید، با یکی از دوستانتان که به طور کلی نگرش مثبت تری دارد، تماس بگیرید. مغز شما دارای نورون های آینه ای است که به معنای واقعی کلمه حالت شخص دیگری را تقلید می کند. بنابراین وقتی به کمی القای مثبت نیاز دارید، با کسانی که آن را به اشتراک می گذارند ارتباط برقرار کنید.

3

کارهای مهربانانه را به طور منظم تمرین کنید

تحقیقات نشان داده است که خرج کردن پول برای دیگران بیشتر از خرج کردن پول برای خودمان باعث خرسندی ما می شود، و انجام کارهای کوچک مهربانانه رضایت از زندگی را در ما افزایش می دهد. حتی کوچکترین حرکت خوب نیز می تواند روز کسی را رقم بزند. بنابراین می توان گفت که مهربان بودن با دیگران یکی از چیزهایی است که باعث می شود شادتر باشیم. در اینجا چند راه آسان برای نشان دادن مهربانی آورده شده است:

  • باز نگه داشتن در برای شخصی پشت سر خود
  • تشکر کردن از افراد در قبال لطف آن ها و کارهایی که برایمان انجام می دهند
  • اهدا کردن لباس های غیرقابل استفاده خود به نیازمندان
  • کمک کردن به همسایه سالمند خود در انجام کارهای باغچه اش
  • پختن یک کیک یا دسر برای همکاران خود
4

زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود بگذرانید

دوستی ها می توانند یکی از کلیدهای طول عمر باشند. در حقیقت، مطالعه ای نشان داد که تعامل اجتماعی ضعیف و به نوبه خود تنهایی، می تواند به اندازه مصرف 15 نخ سیگار در روز برای شما خطرناک باشد، و دو برابر چاقی برای سلامتی شما مضر است.

دوستی
Pexels/ Friendships

حتی اگر سرتان شلوغ باشد، باز هم می توانید راه هایی برای برقراری ارتباط با افراد مورد علاقه خود پیدا کنید.

از وقت ناهار خود به عنوان فرصتی برای تماس با دوستتان استفاده کنید، یا در صورت امکان با هم قدم بزنید. اگر در طول هفته مشغول هستید، به این فکر کنید که می توانید دوست خود را برای انجام کارهای آخر هفته با هم دعوت کنید.

5

پول خود را بیشتر صرف تجربه کارهای جدید کنید تا خرید چیزهای مختلف

تحقیقات نشان می دهد یکی از چیزهایی که باعث می شود شادتر باشیم این است که پول خود را صرف تجربه های جدید کنیم نه اشیا. در واقع ما تجربه ها را به مدت طولانی تری به یاد می آوریم، و مغز ما می تواند آنها را دوباره زنده کند. در نتیجه باعث می شود احساسات مثبت ما طولانی تر شود. بنابراین به جای خرید یک شلوار جین جدید، یک کلاس جدید یوگا را امتحان کنید، یا یکی از دوستان خود را به تماشای یک فیلم با هم دعوت کنید.

سخن آخر

اگرچه این روش ها برای افزایش خوشحالی ممکن است برای برخی از افراد به راحتی پیش بیاید، اما اگر با افسردگی، استرس مزمن یا سایر بیماری های روانی درگیر باشید، دیدن جنبه مثبت هر چیزی ممکن است برایتان دشوار باشد. به یاد داشته باشید که هر روز متفاوت است و این ها روش هایی هستند که باید روزانه روی آن ها کار کنید. اگر همچنان در کنار آمدن با مسأله ای دچار مشکل می شوید، به صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده خود فکر کنید، یا برای راهنمایی های بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: تغییرپذیر بودن چه تأثیری بر رفتار ما دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.