چگونه می توان با افزایش سن از کوچک شدن مغز جلوگیری کرد

بخشی از کوچک شدن مغز به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد. اما سایر علل احتمالی کوچک شدن مغز شامل آسیب دیدگی، برخی بیماری ها و اختلالات، عفونت ها و مصرف الکل است. همانطور که بدن پیر می شود، مغز نیز پیر می شود. اما سن همه مغزها یکسان نیست.

برخی از تغییراتی که رخ می دهد، شامل کاهش توده مغزی، کوچک شدن مناطقی از مغز  که حاوی رشته های عصبی است، ارتباطات کمتر بین نورون ها، و تغییر در سیستم انتقال دهنده عصبی که اطلاعات را انتقال می دهد، می باشد. همه این عوامل ممکن است در کاهش برخی از  توانایی های شناختی مربوط به سن که بخشی از روند طبیعی پیری هستند، نقش داشته باشند.

ورزش و مغز

در حالی که ممکن است بسیاری از دلایل موثر در کوچک شدن مغز قابل اجتناب نباشد، با این حال برخی از شواهد نشان می دهد که ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ممکن است به محافظت از مغز در برابر کوچک شدن با افزایش سن کمک کند. ورزش منظم یکی از عواملی است که می تواند با افزایش سن از مغز در برابر انقباض و کوچک شدن محافظت کند.

دلایل زیادی برای توجه به تناسب اندام وجود دارد. جدا از مفید بودن برای سلامت جسمانی، ثابت شده است که ورزش منظم می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد. و اگر برای تلنگر زدن به خود، و رفتن به سالن بدنسازی به یک دلیل دیگر احتیاج دارید، مطالعه ای نشان داده است که آمادگی جسمانی می تواند از کوچک شدن احتمالی مغز ناشی از روند پیری جلوگیری کند.

تاثیر آمادگی جسمانی ضعیف بر کوچک شدن مغز

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون دریافتند افرادی که در دهه 40 سالگی زندگی خود از نظر آمادگی جسمانی ضعیف بودند، تا زمان رسیدن به 60 سالگی حجم مغز آنها به طور قابل توجهی کوچک تر شده است. متخصصان این کاهش حجم مغز را نشانه پیر شدن سریع مغز می دانند.

در حالی که افراد معمولاً نگرانی در مورد سلامت مغز را تا قبل از سنین بالاتر خیلی جدی نمی گیرند، اما این مطالعات نشان می دهد که در واقع حفظ سلامت مغز  از سنین بسیار جوان تر شروع می شود. اگر می خواهید در آینده مغز سالم تری داشته باشید، اکنون باید انتخاب های خوب خود را شروع کنید.

محققان این تغییرات در حجم مغز را در یک مطالعه کشف کردند. این تحقیق شامل بررسی اطلاعات ورزشی بیش از 1200 فرد بزرگسال بود که حدود 40 سال سن داشتند، و همه آنها نیز بخشی از مطالعه قلب فرامینگهام بزرگتری بودند. زمانی که 20 سال بعد، این شرکت کنندگان تحت اسکن ام آر آی قرار گرفتند، افرادی که آمادگی جسمانی آن ها در دوره میانسالی شان ضعیف تر بود، در اواخر زندگی سطح بسیار کمتری از بافت های مغزی را داشتند.

به طور دقیق تر، آنها دریافتند که فشار خون دیاستولیک افراد با سطح آمادگی جسمانی پایین، پس از تنها چند دقیقه راه رفتن روی تردمیل با سرعت کم بسیار افزایش می یابد. این افراد جزو گروهی بودند که احتمال کوچک شدن مغز آن ها در 60 سالگی شان بیشتر بود.

محققان دریافتند فشار خون و ضربان قلب افرادی که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نیستند، حتی در پاسخ به سطوح پایین تر فعالیت ها نیز نسبت به افرادی که از نظر جسمی متناسب هستند، افزایش بیشتری دارد.

آسیب عروقی

نوسانات فشار خون می تواند به عروق کوچک مغز که در برابر چنین تغییراتی آسیب پذیر هستند، صدمه بزند. چنین آسیب عروقی در مغز می تواند به تغییرات ساختاری، و از دست دادن شناخت کمک کند. محققان علاقه مند بودند تا ببینند که این تغییرات چشمگیر فشار خون چگونه می تواند در تغییرات ساختاری بعدی مغز تأثیر بگذارد.

محققان همچنین آزمایش های شناختی را با شرکت کنندگان در 60 سالگی شان انجام دادند. آنها دریافتند کسانی که در میانسالی سطح آمادگی جسمانی ضعیف تری داشتند، در این تست های شناختی نیز عملکرد بدتری نسبت به افرادی که در 40 سالگی از آمادگی جسمانی برخوردار بودند، داشته اند.

فعالیت های آینده نگرانه

ورزش و مغز
Google Images/ Brain And Exercise

در حالی که واقعیت این است که با افزایش سن برخی از انقباضات مغز به سادگی اجتناب ناپذیر هستند، اما نتایج این مطالعه از محققان دانشگاه بوستون نشان می دهد که گام هایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن  احتمال کوچک شدن مغز با افزایش سن، و محافظت از مغز در برابر برخی از اثرات مخرب پیری بردارید.

نتایج جدیدی که منعکس کننده یافته های قبلی هستند، نشان می دهد که آمادگی جسمانی در اوایل زندگی (حدود 25 سالگی) منجر به عملکرد شناختی بهتر در میانسالی فرد می شود.

همچنین محققان بر این باورند که بررسی وضعیت این شرکت کنندگان در آینده نیز ممکن است اطلاعات مهمی در مورد اهمیت ورزش و سلامت مغز ارائه دهد. با پیگیری های بیشتر طی دهه آینده می توانیم چگونگی ابتلای بسیاری از افراد مورد مطالعه به زوال عقلی را با افزایش سن بررسی کنیم.

سخن آخر

همه انقباضات مغزی قابل پیشگیری نیستند، اما چنین تحقیقاتی نشان می دهد که یافتن راه هایی برای کنترل فشار خون افراد می تواند در جلوگیری از کوچک شدن مغز با افزایش سن موثر باشد. همچنین ورزش منظم و داشتن یک رژیم متعادل، مواردی هستند که ممکن است در کنترل فشار خون به شما کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که علاوه بر ورزش، سایر عوامل محافظتی مانند رژیم غذایی سالم، به چالش کشیدن خود با فعالیت های اوقات فراغت، معاشرت با دیگران، پرهیز از سیگار کشیدن و محدود کردن مصرف الکل نیز می تواند احتمال کوچک شدن مغز با افزایش سن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: نگاهی بر ذهن هشیار، نیمه هشیار و ناخودآگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.