چگونه مغز خود را تقویت کنیم

در حالی که ممکن است در مورد نیاز بدنتان به ورزش های فیزیکی اطلاع داشته باشید، اما آیا می دانستید که ذهن شما نیز نیاز به ورزش دارد؟ احتمالا این حرف را از قدیمی ها شنیده اید که “ازش استفاده کن، وگرنه از دستش میدی”. بسیاری از محققان معتقدند که این قاعده در مورد سلامت مغز شما نیز صدق می کند، و باید به فکر تقویت مغز خود باشید.

این روزها آموزش مغز قوت گرفته است، و اغلب به عنوان روشی برای تقویت ذهن و حتی بالا بردن هوش مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که بسیاری از دانشمندان شناختی معتقدند ادعاهای پیرامون آموزش مغز اغراق آمیز و گمراه کننده است، اما تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد انواع خاصی از فعالیت ها می توانند برای سلامت مغز شما مفید باشند.

برای تقویت مغز خود چه کارهایی می توان انجام داد

انعطاف پذیری مغز  قابلیت تغییر و انطباق آن را، حتی با بالاتر رفتن سن فراهم می کند. با یادگیری چیزهای جدید، می توانید مسیرها و شبکه های عصبی را ایجاد و تقویت کنید. این کار به تقویت مغز شما کمک می کند، و همچنین می تواند منجر به انعطاف پذیری و سازگاری بیشتر آن برای ایجاد تغییر شود. این ویژگی به خصوص می تواند برای هوشیارتر نگه داشتن ذهن با بالا رفتن سن، مفید باشد.

مطالعه گسترده ای بیش از 2800 شرکت کننده با سن بالای 65 سال را شامل می شد، که هر کدام از آن ها در یکی از سه روش مختلف آموزش شناختی شرکت داشتند. انواع آموزش استفاده شده شامل سرعت آموزش پردازش، آموزش حافظه و آموزش استدلال بود.

محققان دریافتند که افراد در گروه سرعت پردازش بیشترین مزایا را تجربه کرده اند. احتمالاً به این دلیل که این آموزش منجر به الگوی فعال سازی گسترده تر مغز  شده است. با این حال، هر سه گروه با تجربه محافظت در برابر کاهش شناختی مرتبط با سن که حداقل پنج سال به طول انجامید، از مزایای این آموزش ها بهره مند شدند. واضح است که فعالیتهای ذهنی خاص می توانند مزایای مهمی برای مغز داشته باشند.

یکی از بهترین راه های تقویت ذهن شما کمی تعهد می طلبد، اما یکی از موثرترین و پر سودترین روش هاست. دقت کنید که چه کارهایی باید انجام دهید تا مغز شما به بهترین حالت ممکن دست یابد.

برای مراقبت از ذهن خود، مراقب بدن خود باشید

اگر می خواهید از ذهن خود مراقبت کنید ، باید با مراقبت از بدن خود شروع کنید.

تحقیقات بارها و بارها نشان داده است افرادی که درگیر رفتارهای سالم مانند ورزش و تغذیه مناسب هستند، نسبت به کاهش شناختی مرتبط با فرآیند پیری، کمتر مستعد هستند.

مطالعات سال 2006 حاکی از آن است که ورزش می تواند شما را باهوش تر کند، و با بالاتر رفتن سن، از کوچک شدن مغز محافظت کند. همچنین تحقیقات روی موش ها در سال 2013 نشان داده است که ورزش می تواند نورون زایی یا تشکیل سلول های جدید مغز را در هیپوکامپ افزایش دهد.

نقشه شهر خود را از حفظ بکشید

در حالی که ممکن است احساس کنید می توانید خیابان های محله خود را با چشمان بسته طی کنید، سعی کنید با ترسیم نقشه ای از شهر یا محله خود از حفظ، مغز خود را به چالش بکشید. تقلب نکنید! سعی کنید خیابان های اصلی، خیابان های فرعی و نشانه های محلی را در آن لحاظ کنید.

پس از اتمام کار، نقشه خود را با یک نقشه واقعی از منطقه موردنظر مقایسه کنید. این کار را چطور انجام داده اید؟ آیا از به خاطر مواردی که فراموش کرده اید، تعجب می کنید؟ اگر انجام این کار برای شما بسیار آسان بود، سعی کنید منطقه ای را که کمتر با آن آشنا هستید، مانند نقشه کل ایالات متحده یا اروپا، ترسیم کنید، و هر ایالت یا کشور را برچسب گذاری کنید.

هنگامی که پشت فرمان خودروی خود در حال حرکت به سمت سوپر مارکت یا مطب پزشک هستید، ممکن است این کار ساده و تقریباً اتوماتیک به نظر برسد. با این وجود، مجبور کردن خود برای به خاطر سپردن آرایش محل زندگی، و همچنین ترسیم و برچسب زدن نشانه ها، در فعال کردن مناطق مختلفی از مغزتان به شما کمک می کند.

چیزهای جدید بیاموزید

این تمرین مغزی نیاز به کمی تعهد دارد، اما همچنین می تواند منافع زیادی برای شما داشته باشد. یادگیری چیزهای جدید یکی از راه های هوشیار نگه داشتن و تقویت مغز، و معرفی مداوم چالش های جدید است.

در یک مطالعه، محققان افراد مسن را به یادگیری انواع مهارت های جدید، اعم از عکاسی تا لحاف دوزی ارجاع دادند. سپس این افراد تست های حافظه را انجام داده، و گروه های آزمایش با گروه کنترل مقایسه شدند. افرادی که در گروههای کنترل قرار داشتند، مشغول فعالیت هایی مانند تماشای فیلم و گوش دادن به رادیو بودند،که سرگرم کننده هستند، اما از نظر ذهنی فرد را به چالش نمی کشند.

عکاسی
Pexels/ Photography

محققان دریافتند که فقط آن دسته از شرکت کنندگانی که مهارت جدیدی را یاد گرفته اند، در تست های حافظه پیشرفت داشتند.

همچنین یک سال بعد که دوباره آزمایش ها انجام شد، محققان دریافتند که این پیشرفت ها هنوز هم به قوت خود باقیست.

برخی از مواردی که ممکن است بخواهید امتحان کنید، شامل یادگیری یک زبان جدید، یادگیری نواختن یک ساز موسیقی، یا یادگیری یک سرگرمی جدید است. این کار نه تنها منجر به رشد ذهن شما می شود، بلکه با گسترش مهارت های خود و موفقیت های بیشتر، به طور مداوم در حال یادگیری چیزهای جدید، و تقویت مغز خود خواهید بود.

سعی کنید از دست غیر غالب خود استفاده کنید

مرحله بعد یک تمرین جالب برای مغز است که طبق گفته های یک متخصص مغز و اعصاب می تواند به “زنده نگه داشتن مغز شما” کمک کند.

لورنس کاتز متخصص مغز و اعصاب که در کتاب خود به نام “مغز خود را زنده نگه دارید” 83 تمرین عصبی را برای کمک به جلوگیری از از دست دادن حافظه و افزایش آمادگی مغز ارائه کرده، توصیه می کند که برای تقویت ذهن خود از دست غیر غالب تان استفاده کنید. از آنجا که استفاده از دست مخالف بسیار چالش برانگیز است، بنابراین می تواند روشی عالی برای افزایش فعالیت و تقویت مغز باشد.

هنگام خوردن غذا، یا وقتی می خواهید چیزی بنویسید، دست خود را عوض کنید. این کار دشوار خواهد بود، اما دقیقاً نکته اصلی همین است. زیرا مؤثرترین فعالیتهای مغز آن هایی هستند که لزوماً آسان نیستند.

اجتماعی باشید

مطالعاتی در سال 2019 نشان می دهد افرادی که از نظر اجتماعی فعال هستند، در معرض خطر کتری از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر قرار دارند.

اجتماعی بودن نیاز به درگیری چندین ناحیه از مغز دارد، و بسیاری از فعالیتهای اجتماعی نیز شامل عناصر جسمی مانند ورزش کردن است، که برای ذهنتان نیز مفید می باشد.

حتی اگر شما ذاتا یک فرد درونگرا هستید، تعامل اجتماعی می تواند در کوتاه مدت و دراز مدت برای تقویت مغز شما مفید واقع شود. برخی از ایده ها برای حضور در امور اجتماعی، شامل ثبت نام در فرصت های داوطلبانه در جامعه، ثبت نام در یک باشگاه یا یک گروه پیاده روی محلی و در ارتباط بودن با دوستان و خانواده می باشد.

بیشتر بخوانید: 11 روش عالی برای تقویت حافظه و یادگیری مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.