چگونه مثبت اندیشی بر میزان استرس تأثیر می گذارد

آیا می توانید یک زندگی آرام را تصور کنید که در آن خیلی کم یا تقریبا هیچ گاه دچار استرس نمی شوید؟ در واقع، می توان به کمک تأثیر مثبت اندیشی بر اتفاقاتی که در زندگی روزمره رخ می دهند، میزان استرس خود را در زندگی کاهش داد.

بیشتر ما زمانی که کارها بر وفق مرادمان نباشد، دوستان و اطرافیانی را داریم که به ما می گویند: “مثبت فکر کن” یا “نیمه پر لیوان رو ببین”. به همان اندازه که باور این جمله به نظر سخت می آید، همان قدر هم همین جمله واقعیت دارد. مثبت اندیشی باعث می شود میزان استرس شما کمتر شود، نسبت به خودتان و موقعیتتان احساس خوبی داشته باشید، و بهزیستی و نگرش کلی خود را به اتفاقات زندگی بهبود بخشید.

تنها مشکل موجود این است که مثبت اندیشی همیشه کار ساده ای نیست، و گاهی اوقات برخی شرایط آن را تبدیل به یک چالش می کنند. خبر خوب این است که با کمی تمرین برای تغییر افکار منفی تان می توانید تبدیل به یک انسان خوش بین شوید، و از مزایای تأثیر مثبت اندیشی بر میزان استرس خود بهره ببرید.

نگرش افراد خوش بین و بدبین

تحقیقات مزایای بسیاری را برای خوش بینی و چارچوب ذهنی مثبت نشان می دهند. افراد خوش بین از سلامتی بیشتر، روابط قوی تر و بازدهی بالاتر بهره می برند، و در نتیجه مثبت اندیشی بر میزان استرس ان ها در زندگی تأثیر می گذارد.

علت این امر این است که افراد خوش بین تمایل بیشتری برای ریسک کردن دارند. به علاوه اگر شکست بخورند، شرایط بیرونی را در آن دخیل و مقصر می دانند، زمان ارتکاب اشتباهی انگشت اتهام را به سمت خود نمی گیرند، و یک مایندست “دوباره امتحان کن” را حفظ می کنند.

از طرف دیگر، افراد بدبین هنگام ارتکاب اشتباهی بیشتر خودشان را سرزنش می کنند.، و از تکرار دوباره تجربه بدی که در زندگی خود داشته اند، بیزار می شوند. این افراد معمولا اتفاقات مثبت زندگی خود را  از روی خوش شانسی می بینند، که هیچ ارتباطی به آن ها ندارد، و همیشه بدترین ها را انتظار دارند.

مقالات مرتبط: چگونه به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید

برداشت افراد از وقایع منفی

زمانی که متوجه می شوید که صاحبان هر دو دیدگاه شرایط را چطور می بینند، چگونگی تأثیر مثبت اندیشی و صحبت های درونی مثبت بر میزان استرس و از سوی دیگر، تأثیرات بدبینی و صحبت های منفی بر آن آشکار می شود.

اگر باور داشته باشید که رویدادهای منفی تقصیر شما نیست، و احتمال بروز مجدد آن کمتر می باشد، در این صورت کمتر دچار استرس خواهید شد.

به همین ترتیب، اگر رویدادهای مثبت  زندگی را به عنوان نشانه ای برای فرصت های بیشتر ببینید، و خود را مسئول چنین سرنوشتی بدانید، این رویدادهای مثبت شیرین تر نیز خواهند شد.

به علت تفاوت در رفتارها، افرادی که عادت به تمرین مثبت اندیشی دارند، موفقیت های بیشتری کسب می کنند، که خود منجر به استرس کمتری در زندگی می شود.

چطور یاد بگیریم که خوش بین باشیم

چگونه می توان از این اطلاعات برای کاهش سطح استرس خود استفاده کرد؟ خوشبختانه با تمرین و استفاده از راهکارهایی می توان از تأثیر مثبت اندیشی بر میزان استرس بهره برد.

با تمرین، می توانید صحبت های درونی (دیالوگ های درونی یعنی آنچه که در مورد تجربه های خود، به خود می گویید) و سبک توضیحی (روش های خاصی که افراد خوش بین و بدبین توسط آن ها تجربیات خود را پردازش می کنند) خود را تغییر دهید. در این قسمت چگونگی انجام این کار آورده شده است:

مثبت اندیشی
Pexels/ Positive Affirmations
  • تست خودکار خوش بینی را انجام دهید

 در مورد اینکه خوش بین هستید، یا بدبین و اینکه در چه حدی هستید، آگاه شوید. علت این که این امر مهم می باشد، این است که بسیاری از افراد بدبین فکر می کنند که خوش بین هستند. با این حال، خوش بینی با معیارهای خاصی تعریف می شود. اگر بدانید که کجای طیف خوش بینی-بدبینی قرار دارید، ایده های بهتری در مورد آن چه که ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد، خواهید داشت، و رفته رفته با حرکت به سمت خوش بینی در این طیف از مزایای تأثیر مثبت اندیشی بر میزان استرس خود بهره خواهید برد.

  • سعی کنید مثبت باشید

 زمانی که روش های فعلی خود برای دیدن وقایع را بشناسید، به هنگام بروز رویدادهای جدید، می توانید تلاش آگاهانه ای برای دیدن آن ها از زاویه متفاوت تری داشته باشید. اکنون زمان مناسبی برای تمرین انواع مختلف گفتگوهای درونی مثبت و یادگیری خوش بینی است.

  • از اظهارات مثبت استفاده کنید

 با استفاده از اظهارات مثبت به طور مرتب، می توانید برای خود و روش فکری تان دوباره برنامه ریزی کنید، و با گذشت زمان تفکر مثبت تبدیل به یک رفتار اتوماتیک در شما شود. در نتیجه، در موقعیت های جدید کمتر در مورد آن می اندیشید، و این مثبت اندیشی بر میزان استرس شما تأثیر مثبت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.