چگونه افکار آشفته خود را آرام کنیم

شاید زمانی که افکارتان بسیار آشفته و بهم ریخته است، به دنبال راه چاره ای برای آرام کردن ذهن خود باشید. به علاوه، به دلیل اینکه یادگیری نحوه آرام کردن ذهن برای سلامتی و بهزیستی افراد نیز مزایای بسیاری دارد، منطقیست تا دقایقی از وقت خود را به یادگیری چگونگی آرام کردن افکار آشفته و پر استرس در ذهن خود، اختصاص دهیم.

استراتژی هایی برای آرام کردن افکار آشفته و استرس زا در ذهن

در این قسمت چند نکته ساده برای آرام سازی ذهن ارائه شده است. این روش های ساده ولی کارساز را در شرایط مختلف در زندگی خود به کار بگیرید، تا بتوانید استرس خود را مدیریت کنید، عکس العمل های منطقی تر و مناسب تری نسبت به وقایع پیش آمده از خود نشان دهید، و در نتیجه ذهنی آرام، و خالی از هر گونه افکار مزاحم و آشفته داشته باشید.

مدیتیشن

مدیتیشن به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه ذهن خود را با چند روش مختلف آرام کنید. یک جلسه مدیتیشن باعث آرام شدن شما از نظر فیزیکی و همچنین ذهنی خواهد شد. اما چندین جلسه مدینیشن در طول زمان به شما کمک خواهد کرد زمانی که با شرایط بحرانی مواجه می شوید، احساس استرس کمتری داشته باشید. در واقع، با انجام مدیتیشن در برابر استرس مقاوم تر می شوید.

مدیتیشن ذهن شما را از افکار آشفته و استرس زا پاک می کند. همچنین، گذر زمان و انجام مدیتیشن منظم منجر به واکنش کمتر نسبت به استرس، و مقاومت بیشتر در برابر شرایط بحرانی شده، و به آرام کردن افکار آشفته در ذهن شما کمک می کند.

مدیتیشن مانترا یکی از تکنیک های مدیتیشن پرکاربرد و مفید می باشد، که نقطه شروع خوبی برای کسانی است که تصمیم دارند مدیتیشن را در برنامه خود قرار دهند. به مرور زمان می توانید تکنیک های دیگری از مدیتیشن را نیز بیاموزید.

بیشتر بخوانید: روش های موثر برای کاهش استرس و ناامیدی

بازسازی شناختی

بازسازی شناختی، راهکاری است که به شما نشان می دهد چگونه با تغییر الگوهای تفکر و عادت هایی که باعث تحریک پاسخ استرس شما می شود، بتوانید ذهن خود را از افکار آشفته و استرس زا پاک کنید.

معمولا همه ما در شرایط بحرانی نسبت به عوامل استرس زا واکنش هایی از خود نشان می دهیم که بهزیستی ما را تهدید می کند. بنابراین، اگر بتوانیم برداشت خود را نسبت به شرایط موجود تغییر دهیم، و نگرشی نسبتا خوش بینانه تر و همجنین دقیق تر داشته باشیم، چگونگی آرام کردن ذهن خود در مقابل افکار پریشان را خواهیم آموخت، و در نتیجه استرس کمتری را تجربه خواهیم کرد.

تکنیک های بازسازی شناختی می توانند به هنگام مواجهه با تحریفات شناختی رایج نیز به شما کمک کنند. در واقع، در تحریفات شناختی ذهن تعبیری نه چندان عینی را به آنچه که در واقعیت تجربه می کند، نسبت می دهد. بنابراین، افکار مزاحم و غیر واقعی در ذهن فرد، باعث بهم ریختگی و آشفتگی ذهن می شود. با آگاهی از این نوع تحریفات شناختی موجود، و روش های اشاره شده برای از بین بردن افکار آشفته، می توانیم ذهن خود را به خوبی آرام کنیم.

 قدردانی و سپاسگزاری

تغییر تمرکز از آنچه که منجر به ایجاد استرس می شود، به هر چیز دیگری که بخاطر آن قدردان و سپاسگزار هستید، یکی از روش های بسیار موثر برای آرام کردن افکار آشفته در ذهن می باشد.

قدردانی
Pexels/ Gratitude

تحقیقات در زمینه قدردانی نشان می دهد که پروراندن یک نگرش سپاسگزارانه، فواید بسیاری به دنبال دارد. در همین راستا، ثبت و نوشتن چیزهایی که نسبت به آن ها قدردان و سپاسگذار هستیم، راهی آسان برای تحقق این تغییر تمرکز است. پس از گذشت چند هفته، متوجه خواهید شد که به جای توجه به چیزهایی که باعث ایجاد استرس و آشفتگی ذهنی شما می شوند، بر آنچه که قدردان آن هستید، تمرکز کرده اید، و به دنبال آرام کردن افکار آشفته در ذهن خود هستید.

با یک دوست خوب صحبت کنید

به دست آوردن حمایت اجتماعی از دوستان قابل اعتماد می تواند به شما کمک کند تا بتوانید احساسات خود را پردازش کنید. همچنین، ایده های جدید و مفیدی را برای چگونگی مدیریت شرایط پراسترس فراهم می کند، که می تواند به شما در درک چگونگی آرام کردن افکار آشفته و بهم ریخته در ذهن کمک کند. به همین دلیل، حفظ یک حلقه حامی از دوستان قابل اعتماد و خوب بسیار مهم است.

صحبت کردن با یک دوست مورد اطمینان باعث می شود که از نشخوار ذهنی و فکر کردن بیش از حد در مورد چیزهای منفی و استرس زا خودداری کنید، احساس آرامش بیشتری داشته باشید، و توانایی درست فکر کردن را در شما تقویت می کند.

در مورد مدیریت استرس بیشتر بیاموزید

کسب اطلاعات بیشتر در مورد استرس و نحوه مدیریت آن، و همچنین تمرین و به کارگیری لیستی از عادت ها و راهکارهای کاهش استرس، می تواند به شما کمک کند تا در مواجهه با شرایط استرس آور در زندگی خود عکس العمل های بهتری از خود نشان دهید، و احساس استرس کمتری داشته باشید. بنابراین، برای آرام کردن افکار آشفته در ذهن خود اطلاعاتتان را در مورد روش های مدیریت استرس به روز نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.