چگونه از جملات مثبت برای کاهش استرس خود استفاده کنیم

جملات مثبت ابزاری عالی برای تغییر ذهن ناخودآگاه شما از طرز فکر منفی به مثبت است. ایده مورد نظر این است که اهدافی را که می خواهید، با استفاده از جملاتی مثبت به اندازه کافی تکرار کنید تا بخشی از روش تفکر و دید شما نسبت به جهان باشد.

جملات مثبت همانند روشی که در گفتگوی منفی با خود به کار می گیریم، است. اما این جملات به نفع خود فرد می باشد.

نکاتی در مورد نوشتن جملات مثبت شخصی

برای ایجاد مجموعه ای از جملات مثبت در گفتگوی درونی با خود برای کمک به کاهش استرس، تغییر تفکر و حفظ انگیزه، می توانید از دستورالعمل های زیر استفاده کنید.

  • به اهداف خود فکر کنید

 به چیزهایی که می خواهید در زندگی خود خلق کنید، بیاندیشید. این بدان معنی است که به نتیجه نهایی، رفتارها، نگرش ها و ویژگی هایی که دوست دارید برای رسیدن به آن ها رشد کنید، نگاهی بیاندازید. آیا دوست دارید آرامش بیشتری داشته باشید؟ آیا دوست دارید عادات سبک زندگی سالم را تمرین کنید؟ آیا دوست دارید یک دوست حامی و پشتیبان باشید؟ شاید بخواهید افکار خود را در یک ژورنال بنویسید، تا بفهمید چه چیزی برای شما مهم است و به قلب آنچه می خواهید در زندگی خود ایجاد کنید، برسید.

  • اهداف خود را بیان کنید

پس از اینکه اهدافی را که می خواهید به آن ها برسید تعیین کردید، سعی کنید آن را در چند جمله ساده بیان کنید تا واقعیت آنچه را که می خواهید ایجاد کنید، منعکس کند. جملات را طوری بیان کنید که گویا آن ها از قبل درست هستند، نه اینکه دوست داشته باشید آن ها درست باشند. به عنوان مثال، جمله “من هر روز احساس آرامش بیشتری می کنم” بهتر از این است که بگویید “من می خواهم احساس آرامش بیشتری داشته باشم.” دلیل این امر این است که شما در حال برنامه ریزی برای این هستید که ذهن نیمه هشیارتان گفته ها را باور کند، و این کار در به تحقق رسیدن آن ها در واقعیت کمک می کند. شما سعی نمی کنید چیزی را بخواهید، بلکه می خواهید آن را ایجاد کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که جملات شما مثبت هستند

هنگام استفاده از جملات مثبت، مطمئن شوید که مثبت هستند. این به معنای بیان چیزی است که می خواهید ببینید و تجربه کنید، نه چیزهایی که نمی خواهید ببینید و تجربه کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید “من نمی خواهم استرس داشته باشم”، یا حتی “من دیگر استرس ندارم”، از “من احساس آرامش می کنم” استفاده کنید. گاهی اوقات ذهن شما حالت منفی را ثبت نمی کند، و فقط مفهوم “استرس” را می شنود. و این همان چیزی است که شما سعی می کنید از آن جلوگیری کنید.

  • جملات مثبت خود را واقع بینانه جلوه دهید

 مطمئن باشید که جملات مثبت شما واقع بینانه هستند، اما امیدوار باشید، و اینگونه این جملات برای شما مفید خواهد بود. به عنوان مثال، جمله “هر روز، از هر لحاظ، بهتر و قوی تر می شوم، و غیره” ممکن است بیش از حد بزرگ دیده شود و رسیدن به آن در ذهن نیمه هشیار شما دشوار باشد. از سوی دیگر “من از اشتباهاتم می آموزم”، یا “من به خاطر همه داشته های خودم شکرگزارم” می تواند برای ذهن نیمه هشیار شما “واقعی” تر باشد. امتحان کنید، و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

  • از افراد دیگر الهام بگیرید

 اگر ایده ای برای کاهش استرس خود در زندگی از طریق افزایش افکار مسالمت آمیز و تقویت احساس خودکارآمدی تان ندارید، جملات مثبت نوشته شده توسط دیگران را بررسی کنید. برخی از موارد ساده ای که باید به خاطر بسپارید عبارتند از: ” از امروزم لذت می برم” و “من می توانم هر چیزی را که در سر راه من قرار می گیرد، کنترل کنم.”

جملات مثبت
Pexels/ Positive Affirmations

نکاتی برای معرفی جملات مثبت در زندگی شما

در این قسمت چند روش جالب برای ایجاد جملات مثبت آورده شده است:

  • تکرار کنید

 احتمالاً محبوب ترین راه برای تحت کنترل درآوردن قدرت جملات مثبت تکرار ساده آن ها برای خود به صورت منظم است. چندین بار تکرار ذهنی آن ها در صبح یا عصر می تواند موثر باشد. تکرار آن ها با صدای بلند بسیار موثرتر است، زیرا از این طریق آن ها را  واضح تر می شنوید.

  • صدای خودتان را ضبط کنید

 شما می توانید صدای خود مربوط به تکرار جملات مثبت را ضبط کنید، و صبح ها هنگام رانندگی یا انجام فعالیت های دیگر به آن گوش دهید، و یا کارهای دیگری انجام دهید. با صدایی آرام صحبت کنید، شاید بهتر باشد موسیقی مورد علاقه خود را در پس زمینه پخش کنید، و یک پخش کننده صدا متناسب با نیازهای خود داشته باشید.

  • از برچسب ها و استیکرها استفاده کنید

 یک روش جالب برای استفاده از جملات مثبت این است که آن ها را در معرض دید خود، در نقاط مختلف خانه خود قرار دهید (در یخچال، آینه حمام و مکان هایی که احتمال مشاهده آن ها زیاد است) تا در طول روز پیام های مثبتی به خود بدهید. این تکنیک می تواند به تنهایی موثر باشد، و یا می تواند با سایر تکنیک های انگیزشی به عنوان تقویت کننده استفاده شود.

  • تلقین به نفس

 برای اینکه تأثیر جملات مثبت را افزایش دهید، می توانید با تلقین به نفس از آن ها استفاده کنید. این کار روشی است که واقعاً سریع تر از تکرار در حالت هوشیاری عادی، جملات مثبت را به فکر نیمه هشیار شما پیوند می دهد.

اگرچه همه جملات مثبت مفید نیستند (اگر در مورد آن ها خیلی واقع بین نباشید، ممکن است ذهن شما با آن ها مبارزه کند)، اما اکثر آن ها می توانند شما را در چارچوب ذهنی بهتری قرار دهند، و به شما کمک کنند تا از زندگی خود لذت ببرید. این کار برای سرمایه گذاری زمانی نسبتاً کم بسیار سودمند بوده، و از همه مهم تر سرگرم کننده است.

بیشتر بخوانید: مروری بر روند ذهنی حل مسئله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.