چرا کوری نسبت به تغییر در ما اتفاق می افتد

در حالی که ممکن است فکر کنید همه تغییراتی را که در محیط اطراف شما اتفاق می افتد می بینید یا از آن ها آگاه هستید، اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که پردازش کامل آن ها در مغز شما کار ساده ای نیست. مغز شما نمی تواند از تک تک مواردی که در جهان پیرامون شما اتفاق می افتد، آگاه باشد. تغییرات بزرگی در میدان دید شما اتفاق می افتد، و شما حتی از این تغییرات آگاه هم نیستید. روانشناسان از اصطلاح کوری نسبت به تغییر یا تغییر کوری برای توصیف گرایش افراد برای از دست دادن تغییرات در میدان دید فوری خود استفاده می کنند.

در این قسمت دلیل کوری نسبت به تغییر، و همچنین تاثیری که می تواند بر نحوه درک و تعامل شما با جهان پیرامون تان داشته باشد، آمده است.

تعریف کوری نسبت به تغییر

مطابق گزارش مطالعه ای در سال 2005، اصطلاح کوری نسبت به تغییر به معنای دشواری حیرت آوری است که فرد مشاهده گر در توجه کردن به تغییرات بزرگ در صحنه های بصری دارد.

چرا محققان این پدیده را حیرت آور توصیف کرده اند؟ در بسیاری از موارد، تغییرات در میدان دید به قدری چشمگیر است که ندیدن آن غیرممکن به نظر می رسد. با این وجود وقتی توجه به جای دیگری معطوف می شود، افراد قادر به از دست دادن تغییرات جزئی و عمده ای هستند که درست در مقابل چشم آن ها اتفاق می افتد.

علل

توانایی تشخیص تغییر در اطراف خود، مانند متوجه شدن ورود شخصی به اتاق مان، نقش اصلی را در زندگی روزمره ما بازی می کند.

اگر توانایی درک تغییر در محیط زندگی بسیار مهم است، پس چرا ما اغلب متوجه تغییرات عمده نمی شویم؟

توجه متمرکز شده و منابع محدود

در همین لحظه، توجه شما معطوف به کلماتی است که می خوانید. در حالی که به این جمله نگاه می کنید، آیا به رنگ دیوار اتاقی که در آن هستید توجه می کنید؟ آیا از وضعیتی که پایتان قرار دارد آگاه هستید؟ تا پیش از زمانی که این سوالات از شما پرسیده نشده بود، بعید است که به هر یک از این موارد توجه کرده باشید.

طبق گفته محققانی به نام های دنیل سیمونز و دنیل لوین، توجه ما محدود است. ما باید چیزهایی را که روی آن ها تمرکز می کنیم، انتخاب کنیم.

ما در هر بازه ای از زمان فقط می توانیم روی تعداد محدودی از اشیاء تمرکز کنیم، و آن ها همان چند موردی هستند که با جزئیات بسیار به آن ها توجه می کنیم. حجم زیادی از اطلاعات به سادگی توسط آگاهی ما نادیده گرفته می شوند، زیرا ما منابع لازم برای دسترسی به آن ها را نداریم.

انتظارات و تجربیات گذشته

اغلب اوقات، انتظارات ما از چیزی که باید در محیط اتفاق بیافتد، می تواند در آنچه در جهان به آن ها توجه می کنیم، نقش داشته باشد.

ما متوجه تغییرات خاص، به ویژه آنهایی که به طور مصنوعی در آزمایشگاه های تجربی تولید می شوند، نمی شویم. زیرا انتظار نداریم که چنین تغییراتی بتوانند رخ دهند.

در زندگی واقعی چند بار یک فرد به طور ناگهانی به شخص دیگری تبدیل می شود، یک شی ناگهان چشمک می زند، یا پیراهن فردی درست جلوی چشم ما تغییر رنگ می دهد؟

این موارد به سادگی در زندگی روزمره ما اتفاق نمی افتند، بنابراین ما به طور ناخودآگاه تمایل داریم که اگر چیزی در یک مرحله یا صحنه آزمایشی اتفاق می افتد، متوجه آن نشویم.

عوامل دیگر

عوامل دیگری از جمله توجه، نحوه نمایش اشیاء و استفاده از داروهای روانگردان نیز می توانند بر کوری نسبت به تغییر تأثیر بگذارد. محققان همچنین دریافتند که تغییر توجه فرد، مانند ایجاد حواس پرتی، منجر به افزایش کوری نسبت به تغییر در فرد می شود.

سن فرد نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد: مطالعات نشان داده است که افراد مسن کمتر متوجه تغییر در صحنه های دیداری می شوند. توانایی ما در گرفتن اطلاعات بصری توسط منابع محدودی مقید می شود.

برای کنار آمدن با حجم زیادی از داده ها، اطلاعات عظیمی بدون اینکه درک شوند، وارد سیستم بصری ما می شوند. توجه متمرکز شده بر یک قسمت از محیط اطراف باعث می شود تا “چیزی را که فکر می کنیم مهم است” در کانون توجه قرار دهیم. پس ما آن را به عنوان چیزی شناسایی کرده ایم که باید پردازش کرده و مورد توجه قرار دهیم.

کوری نسبت به تغییر
Pexels/ Change Blindness

کوری نسبت به تغییر در دنیای واقعی

تشخیص تغییر نقش مهمی در عملکرد ما در زندگی روزمره دارد. کوری نسبت به تغییر ممکن است در شرایط دنیای واقعی مشکلاتی ایجاد کند، مانند:

  • کنترل ترافیک هوایی

 اگر یک کنترل کننده ترافیک هوایی هنگام نظارت بر بلند شدن و فرود آمدن هواپیما متوجه تغییرات نشود، و مسیرهای پرواز را شناسایی نکند، می تواند منجر به فاجعه و حتی مرگ انسان های زیادی شود.

  • رانندگی

 عدم تشخیص تغییرات در محیط هنگام رانندگی می تواند عواقب وخیمی را به همراه داشته باشد، و حتی منجر به مرگ افراد شود. محققان دریافته اند که حواس پرتی مانند مکالمه با تلفن یا ارسال پیام هنگام رانندگی می تواند توجه را تحت تأثیر قرار داده، و منجر به کوری نسبت به تغییر شود.

  • شهادت شاهدان عینی

 محققان دریافته اند که کوری نسبت به تغییر می تواند بر توانایی یک شاهد عینی در بازگو کردن جزئیات جرم یا شناسایی صحیح مجرم تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: آیا می توانید شخصیت خودتان را تغییر دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.