پنج استراتژی برای تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به عنوان احساس اعتماد به توانایی ها، ویژگی ها و عقاید فرد تعریف می شود. و برای سلامتی و بهزیستی روانی فرد امری ضروریست.

داشتن سطح اعتماد به نفس استاندارد به شما کمک خواهد کرد تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق باشید.

مزایای اعتماد به نفس

زمانی که به خود باور دارید، تمایل بیشتری دارید تا چیزهای جدید را امتحان کنید. خواه به دنبال ارتقای شغلی باشید یا در یک کلاس آشپزی شرکت کنید، اعتماد بنفس کلید اصلی برای عملی کردن تصمیمتان است.

زمانی که احساس اعتماد به نفس داشته باشید، تواناییهای خود را به آن کار اختصاص می دهید. بجای اینکه انرژی و زمانتان را برای نگرانی از اینکه در کاری به اندازه کافی خوب نیستید، صرف کنید، میتوانید آن را صرف تلاش های خود کنید. و نهایتا، زمانی که اعتماد به نفس داشته باشید عملکرد بهتری خواهید داشت.

برای مثال، اگر هنگام آماده سازی ارائه خود احساس اعتماد به نفس داشته باشید، بر انتقال پیام خود به مخاطب تمرکز خواهید کرد. اما، اگر به توانایی های خود در ارتباط گیری اعتماد نداشته باشید، احتمالا نگران این خواهید بود که کسی به شما گوش نخواهد داد یا ذهن شما درگیر خراب کردن ارائه خواهد بود. در نتیجه، برای تمرکز دچار مشکل خواهید شد و ممکن است در برخی کلمات تپق بزنید، که باور شما در بد بودن کیفیت ارائه تان را قوی تر می کند.

خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که به وسیله آن می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. این استراتژی ها می تواند چه در یک حوزه خاص و چه در همه موارد سودمند باشد.

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

شاید خودتان را با دوستانتان در فیسبوک مقایسه کنید، یا درآمد خود را با درآمد دوستتان مورد مقایسه قرار دهید. در هر صورت، مقایسه کردن حرکت صحیحی نیست. در واقع، مطالعه ای در سال 2018 در زمینه تفاوت های فردی و شخصیتی منتشر شد که ارتباط مستقیمی را بین حسادت و نحوه احساس فرد در مورد خود نشان داده است.

محققان دریافته اند افرادی که خود را با دیگران مقایسه می کنند، دچار حسادت و غبطه می شوند. و هرچقدر بیشتر دچار حسادت و غبطه شوید، احساستان نسبت به خودتان نیز بدتر خواهد بود. و این حالت می تواند یک چرخه فاسد باشد.

به دفعاتی که ثروت، دارایی، مهارت ها، دستاوردها و ویژگی های خود را با دیگران مقایسه می کنید، توجه کنید. اندیشیدن به اینکه دیگران از شما بهتر هستند یا موراد ذکر شده در قسمت بالا را به میزان بیشتری از شما دارند، اعتماد به نفس شما را از بین خواهد برد.

هر زمان که متوجه مقایسه خود با دیگران شدید، به خود یادآوری کنید که انجام این کار سودمند نیست. در واقع هر کسی در حال مسابقه با خودش است و زندگی یک رقابت نیست.

اعتماد بنفس
freepik/self-confidence

مراقب بدن خود باشید

اگر از بدن خود مراقبت نکنید، داشتن احساس خوب برای شما دشوار خواهد بود. کم کردن زمان خواب، خوردن غذاهای ناسالم، و ورزش نکردن وضعیت سلامتی شما را دچار مشکل می کند. مطالعات نشان داده است که فعالیت فیزیکی اعتماد به نفس را تقویت می کند.

مطالعه ای که در سال 2016 در زمینه درمان بیماری های اعصاب و روان منتشر شد، نشان داده است که فعالیت فیزیکی منظم باعث بهبود فرم بدن شرکت کنندگان شده است. و زمانی که فرم بدنشان بهتر شده احساس اعتماد بنفس بیشتری داشته اند.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. زمانی که از نظر جسمانی در بهترین وضعیت خود قرار داشته باشید، اعتماد بنفس شما تقویت خواهد شد.

مهربانی با خود را تمرین کنید

مهربانی با خود به معنای داشتن رفتار منعطف و با شفقت با خود به هنگام مواجهه با شکست یا ارتکاب اشتباه است. اگر در چنین شرایطی برخورد تندی نسبت به خود داشته باشید، انگیزه خود را برای ادامه کار یا انجام مجدد آن از دست می دهید. در واقع، مطالعات نشان داده است که این رفتار تند نتیجه برعکس خواهد داشت.

مطالعه ای که در سال 2009 در مجله شخصیت منتشر شد، نشان داد که خود مهربانی به داشتن اعتماد به نفس بیشتر کمک می کند. اگر به هنگام ارتکاب اشتباهی بجای اینکه بگویید “من یک احمق هستم که همیشه گند میزنم” از جملاتی مانند “هر کسی دچار اشتباه می شود” استفاده کنید، حتی اگر آن گونه که امیدوار بودید عملکرد خوبی نداشته باشید، باز هم احساس خوبی خواهید داشت.

بجای اینکه خود را سرزنش کنید یا از صفات منفی برای خود استفاده کنید، با خود همانند یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید. کمی آرام باشید، با خود بخندید و به خود یادآوری کنید که هیچ انسانی کامل نیست.

اگر برای انجام کارهای خود انگیزه ندارید این مقاله را بخوانید

ناکامل بودن خود را بپذیرید

گاهی اوقات، افراد انجام برخی از کارها مانند دعوت شخصی به یک قرار را تا زمانی که احساس اعتمادبنفس بیشتری داشته باشند، به تاخیر می اندازند. اما در بعضی مواقع، بهترین روش برای به دست آوردن اعتماد بنفس، انجام آن کار است.

مواجهه با برخی از ترس هایی را که ناشی از عدم اعتماد به نفس هستند، تمرین کنید. اگر بترسید، احساس خجالت می کنید یا به این فکر می کنید که آن کار را خراب خواهید کرد. در هر صورت آن را انجام دهید.

این بدین معنی نیست که نباید آماده باشید یا تمرین نکنید! اگر شما یک سخنرانی مهم خواهید داشت، آن را در مقابل دوستان یا اعضای خانواده خود تمرین کنید تا اعتماد بنفس بیشتری به دست آورید.

اما منتظر نمانید تا به 100 درصد اطمینان برسید. ممکن است هیچ گاه به این نقطه نرسید.

پذیرش کمی شک و تردید در واقع می تواند به عملکرد بهتر شما کمک کند. مطالعه ای در سال 2010 در زمینه روانشناسی ورزش و تمرین منتشر شد که نشان می دهد ورزشکارانی که تردید در خود را پذیرفته بودند، عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که 100 درصد به خود اطمینان داشتند.

آزمایش های رفتاری را انجام دهید

زمانی که مغز شما بگوید که شما حرفی برای گفتن در این جلسه ندارید، یا این کار از عهده شما خارج است، به خود یادآوری کنید که افکار شما همیشه دقیق نیستند. و گاهی اوقات، بهترین راه برای مقابله با اظهارات منفی، به چالش کشیدن آنهاست.

سعی کنید کارهایی را که مغز شما آنها را غیر عملی می داند، انجام دهید. به خود بگویید که این فقط یک آزمایش است و با انجام آن ببینید چه اتفاقی می افتد.

با این کار ممکن است کمی مضطرب شده یا مرتکب اشتباهاتی شوید، اما از طرفی متوجه شوید که در آن حدی که تصور می کردید افتضاح نبوده اید. و هر بار که جلوتر می روید به اعتماد به نفس بیشتری در خود می رسید.

سخن آخر

هر کسی در یک برهه زمانی درگیر مسائل مربوط به اعتماد به نفس است. اما اگر این مسائل با کار شما، زندگی اجتماعی و تحصیلات شما تداخل دشته باشد به دنبال کمک های حرفه ای باشید.

گاهی اوقات عدم اعتماد به نفس از یک مساله بزرگتری ناشی می شود. این مساله می تواند مربوط به یک اتفاقی در گذشته فرد باشد. در مواقع دیگر، ممکن است به علت مشکلات سلامت روان نیز باشد.

از سوی دیگر، ممکن است فردی اعتماد به نفس بیش از حدی داشته باشد. اگر اعتماد شما به توانایی های خودتان بیش از حد باشد ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و شما وارد عمل نشوید.

داشتن اعتماد بنفس بیش از حد در انجام یک تست باعث می شود تا برای آن مطالعه ای نداشته باشید. یا فرض کنید که نیازی به تمرین ندارید و نتیجه کار عدم آمادگی شما باشد.

بنابراین داشتن اعتماد به نفس به میزان نرمال آن به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.