هیپوکمپوس و نقش آن در سیستم لیمبیک

هیپوکمپوس یک بخش کوچک ومنحنی شکل در مغز است که نقش مهمی در سیستم لیمبیک بازی می کند. هیپوکامپ در شکل گیری خاطرات جدید نقش دارد و همچنین با یادگیری و احساسات همراه است.(1)

از آنجا که مغز به صورت جانبی و متقارن است ، شما در واقع دو هیپوکامپ دارید. آنها دقیقاً بالای هر گوش و حدود یک اینچ و نیم در داخل سر شما قرار دارند.

هیپوکمپوس چگونه روی حافظه تاثیر میگذارد؟

هیپوکمپوس نقش اساسی در شکل گیری ، سازماندهی و ذخیره کردن خاطرات جدید و همچنین اتصال عواطف و احساسات خاص به این خاطرات دارد.آیا تاکنون توجه کرده اید که چگونه یک رایحه خاص ممکن است باعث تقویت حافظه شود؟آیا هیپوکمپوس است که در این اتصال یا تداعی نقش بازی میکند؟

تحقیقات همچنین نشان داده است که بخشهای مختلف هیپوکامپ در انواع خاصی از حافظه نقش مهمی دارند.به عنوان مثال قسمت عقب هیپوکمپوس در پردازش خاطرات مکانی نقش دارد.مطالعات منتشر شده در سال 2000 بر روی رانندگان تاکسی نشان داد که پیمودن مسیرهای پیچیده در خیابانهای شهر بزرگ با رشد ناحیه عقب هیپوکمپوس مرتبط است.(2)

هیپوکمپوس همچنین در تحکیم خاطرات هنگام خواب نقش دارد. مطالعات منتشر شده در سال 2004 نشان می دهد فعالیت بیشتر هیپوکامپ در هنگام خواب به دنبال نوعی آموزش یا تجربه یادگیری منجر به حافظه بهتر مواد در روز بعد می شود.(3)

Verywellmind

این به معنی ذخیره شدن خاطرات به خودی خود در هیپوکمپوس به مدت طولانی نیست.درعوض ، اعتقاد بر این است كه هیپوكامپ به عنوان یكی از مراكز حمل و نقل عمل می كند ، با در دست گرفتن اطلاعات ، ثبت آن ، و موقتاً قبل از حمل و نقل آن را ذخیره می كند تا در پرونده های طولانی قرار گرفته و در حافظه بلند مدت ذخیره شود.خواب در این پروسه نقش حیاتی را بازی میکند.

زمانی که به هیپوکمپوس آسیب وارد میشود

آسیب به هیپوکمپوس
Google/Hippocampus

از آنجا که هیپوکامپ نقش مهمی در شکل گیری خاطرات جدید بازی می کند ، آسیب دیدن این قسمت از مغز می تواند تأثیر جدی در طولانی مدت بر روی انواع خاصی از حافظه داشته باشد.آسیب به هیپوکامپ در تجزیه و تحلیل پس از مرگ مغز افراد مبتلا به فراموشی مشاهده شده است. این آسیب ها با ایجاد مشکل در ایجاد خاطرات صریح مانند نام ها ، تاریخ ها و رویدادها مرتبط است.(4)

تاثیر دقیق آسیب می تواند بسته به اینکه کدام هیپوکمپوس تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، متفاوت باشد. تحقیقات انجام شده بر روی موش ها حاکی از آن است که آسیب به هیپوکمپوس چپ در فراخوانی اطلاعات کلامی تأثیر دارد ، در حالی که آسیب به هیپوکمپوس راست باعث ایجاد مشکلات در بینایی می شود.(5)

سن همچنین می تواند تأثیر عمده ای بر عملکرد هیپوکمپوس داشته باشد. اسکنهای MRI از مغز انسان نشان دادند که هیپوکمپوس انسان حدود 30 درصد در سنین 30 تا 80 کاهش می یابد. کسانی که چنین آسیبهایی را تجربه می کنند ممکن است کاهش قابل توجهی در عملکرد حافظه نشان دهند.(5) انحطاط سلول در هیپوکامپ همچنین با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.(6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.