نوستالژی و تاثیر آن در بازاریابی و فروش

اصل نورومارکتینگ:
از احساسات نوستالژیک می توان برای ترغیب افراد به انتخاب گزینه های مورد تأیید اکثریت یا تمرکز بر فرد استفاده کرد.

کاربرد:
احساسات نوستالژیک را در مخاطب خود تحریک کنید و سپس یک رویکرد مورد تأیید اکثریت یا یک فرد را انتخاب کنید تا مردم شما یا محصولتان را انتخاب کنند.

تصور کنید در فروشگاه الکترونیکی به دنبال دستگاه قهوه ساز جدید می گردید. ناگهان ملودی آشنایی را می شنوید که از راهروهای خرید می پیچد. شما به یاد دوران دبیرستانتان می افتید جایی که بارها این آهنگ را پخش کرده بودید و از تک تک لحظاتش خاطره دارید. غرق در احساسات نوستالژیک ، شما به جستجوی آن دستگاه قهوه ادامه می دهید و متوجه دو پیشنهاد می شوید. یکی شماره 1 پرفروش ترین دستگاه قهوه فروشگاه ، در حالی که دیگری دستگاهی با تعداد محدود و دارای ویژگی های منحصر به فرد است. چه کار میکنید؟ آیا این احساسات نوستالژیک بر انتخاب شما تأثیر می گذارد؟

یک بینش جدید از بازاریابی عصبی نشان می دهد که نوستالژی بدون شک با تأثیر بر تمایل ما برای انطباق با گروه یا انحراف از آن ، که توسط روابط اجتماعی موجود بین مصرف کننده و دیگران تعدیل می شود ، بر انتخاب های ما تأثیر می گذارد.

آیا کنجکاو هستید که بدانید کدام دستگاه قهوه را ترجیح می دهید؟ به خواندن ادامه دهید!

آخر هفته دوست داشتنی در ترکیه

آخرین باری که احساس دلتنگی می کردید چه زمانی بود؟ برای من ، زمانی بود که با دو دوست ملاقات کردم ، که چند سال قبل با آنها برای یک سفر تفریحی به ترکیه رفتم. ما به مدت یک هفته در ترکیه و در شهرهای جنوبی آن مشغول به وقت گذرانی و تفریح بودیم.از مکانهای دیدنی این شهرها دیدن کردیم و خریدهای زیادی هم انجام دادیم.
چند هفته پیش ، من با همان دو دوست ملاقات کردم تا یک نوشیدنی بخورم ، بعد از مدتی که یکدیگر را ندیدیم. تعجب آور نبود که سفر ترکیه ما به زودی موضوع گفتگو شد. خاطرات رد و بدل شد ، لطیفه هایی ساخته شد و به زودی همه احساس نوستالژی کردیم. در آن زمان ، یکی از دوستان من پیشنهاد کرد که برای سفر به گرجستان برویم. طولی نکشید که همه ما به توافق رسیدیم.

احساسات نوستالژیک می تواند افراد را ترغیب به سازگاری و برجستگی کند

در طی این ملاقات با دوستان قدیمی ام ، نوستالژی ناشی از یادآوری یک تجربه قبلی بر ما تأثیر گذاشت تا تجربه مشترک جدیدی را شروع کنیم. همان تأثیر ، تمرکز یک مطالعه توسط فن ، جیانگ و هو بود. آنچه آنها دریافتند این بود که نوستالژی می تواند گرایش افراد به انطباق اجتماعی را افزایش دهد و همچنین تمایل افراد به متمایز بودن از دیگران را کاهش دهد. به عبارت دیگر ، هنگام احساس نوستالژیک ، افراد تمایل بیشتری به انطباق دارند و تمایل کمتری به برجستگی دارند. این بدان معناست که هنگام احساس نوستالژی ، مردم تمایل بیشتری به خرید محصولات مورد تایید اکثریت دارند.

در یک سری آزمایشات ، محققان احساسات نوستالژیک را در آزمودنی های خود القا کردند و سپس تمایل آنها را برای خرید محصولات خاصی که یا محبوب بودند یا نه ، آزمایش کردند. آنها دریافتند که مصرف کنندگان با احساسات نوستالژیک تمایل بیشتری به انتخاب محصولات محبوب دارند. این اثر در چهار آزمایش سازگار بود.

محققان همچنین قدرت روابط اجتماعی موجود را که افراد ممکن است با اعضای گروه وی داشته باشند ، عامل واسطه ای دانستند. وقتی این روابط اجتماعی ضعیف باشد ، مردم هنگام بروز احساسات نوستالژیک به سمت بهبود آنها متمایل می شوند. با این حال ، هنگامی که پیوندهای اجتماعی از قبل مستحکم باشد ، افراد تمایل بیشتری به حفظ فردیت خود خواهند داشت. به نظر می رسد که یک “امتیاز” مطلوب از این موضوع که چقدر می خواهیم روابط اجتماعی مان قوی باشد وجود دارد. اگر قدرت پیوندهای اجتماعی هنوز به این مرحله نرسیده است ، ما تمایل به رسیدن به آن داریم. با این حال ، به محض دستیابی به این امر ، هرگونه تلاش برای افزایش بیشتر قدرت روابط اجتماعی فراتر از این امتیاز مطلوب ، “بیش از حد” احساس خواهد شد و بنابراین تمایل به برجسته شدن را ایجاد می کند.

استفاده از احساسات نوستالژیک برای افزایش فروش

این یافته ها حاکی از آن است که می توان با استفاده از احساسات نوستالژیک مردم را به خرید محصولات مورد تایید اکثریت سوق داد. همچنین می تواند برای ایجاد تمایل به خرید محصولاتی که خاص بودن آنها را افزایش می دهد مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در بالا اشاره شد ، یک عامل اساسی در این استحکام روابط اجتماعی موجود است. وقتی احساسات نوستالژیک القا می شود ، قدرت روابط اجتماعی موجود فرد با این گروه تأثیر می گذارد که آیا این فرد بیشتر به سمت تمایل یا انطباق یا برجستگی خواهد رفت.

با کمترین اقدام چگونه بتوانیم از ریزش مشتری جلوگیری کنیم و سودمان راحفظ کنیم؟ در این مقاله بخوانید

در مثال در پاراگراف اول ، من مدت مدیدی است که دوستانم را ندیده ام و بنابراین روابط اجتماعی مانند گذشته قوی نبوده است. این موضوع همه ما را تحت تأثیر قرار داد تا با سفر به گرجستان موافقت کنیم. اگر بیشتر با هم ملاقات می کردیم ، ایده رفتن به گرجستان با شک و تردید بیشتری روبرو می شد. بنابراین مهم است که هنگام استفاده از این یافته ، قدرت موجود روابط اجتماعی را در ذهن داشته باشید.

چندین مثال در مورد استفاده از نوستالژی دربرند یا تبلیغات به ذهن خطور می کند. به عنوان مثال ، این تبلیغ توسط مایکروسافت به وضوح از خاطرات بزرگ شدن در دهه نود برای قرار دادن Microsoft Edge به عنوان یک مرورگر برای آینده استفاده می کند. این تبلیغ خاص ممکن است با نشان دادن سایر کودکان دهه نود با استفاده از Edge بهبود یافته باشد. “بچه های دهه نود” یک رابطه جمعیتی و اجتماعی بسیار گسترده است و احتمالاً روابط بسیار گسترده ای بین آنها وجود ندارد ، به این دلیل که همه بچه های دهه نود یکدیگر را نمی شناسند. احساسات نوستالژیک متعاقب آن ممکن است بچه های دهه نود را که با مشاهده تبلیغات روبرو می شوند ، برای دانلود و استفاده از Edge تلاش کنند تا با گروه بچه های دهه نود سازگار شوند. اگر گروه دیگری با روابط اجتماعی قوی تر بود ، مایکروسافت می توانست روش های مختلف سفارشی سازی Edge را به دلخواه شما برای جلب نظر برای افزایش فردیت برجسته کند.

انتخاب یک مارک تجاری متمرکز بر انطباق

اگر می توانید نشانه ای از چگونگی قوی بودن روابط اجتماعی درون مخاطب خود دریافت کنید ، می توانید از این یافته ها برای بهینه سازی برند خود در جهت افزایش فروش استفاده کنید. همچنین می توانید رویکرد مبتنی بر محصول بیشتری را انتخاب کنید که اگر بخواهید فقط یک محصول را به بازار عرضه کنید یا کالاهای متعددی داشته باشید که تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند ، ایده آل خواهد بود.

در هر صورت ، هنگام استفاده از نوستالژی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی ، مطمئن شوید که نشانه ای از قدرت روابط اجتماعی درون مخاطبان خود هستید. پس از برآورد ، محصولات یا شرکت خود را به عنوان مناسب ترین گزینه برای افراد ارائه دهید. اگر روابط اجتماعی در بین مخاطبان هدف شما قوی است ، از یک رویکرد تجاری متمرکز بر اکثریت استفاده کنید تا مردم تمایل بیشتری به انتخاب شما یا محصول شما نسبت به دیگران داشته باشند. اگر روابط اجتماعی قوی است ، خود یا محصول خود را به عنوان گزینه ای مطرح کنید که باعث برجستگی یک فرد شود.

نکات نوروئی

  • وقتی روابط اجتماعی موجود افراد با دیگران ضعیف باشد ، ایجاد دلتنگی می تواند منجر به افزایش میل به سازگاری شود. این می تواند منجر به تمایل بیشتر آنها به انتخاب گزینه های مورد تأیید اکثریت شود.
  • وقتی آن روابط اجتماعی موجود قوی باشد ، ایجاد دلتنگی می تواند منجر به تمایل شدید به جدا شدن از دیگران در گروه شود. این می تواند باعث شود افراد تمایل بیشتری به انتخاب گزینه هایی داشته باشند که بر فردیت آنها تأکید دارد.
  • بنابراین به دست آوردن نشانه ای از قدرت این روابط اجتماعی قبل از استفاده از این یافته ها حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.