نوروبیولوژی بین فردی برای مطالعه ذهن سالم

نوروبیولوژی بین فردی در اصل یک موضوع میان رشته ای است که بسیاری از حوزه های علمی از جمله انسان شناسی، زیست شناسی، زبان شناسی، ریاضیات، فیزیک و روانشناسی را برای تعیین یافته های مشترک حاصل از تجربه انسانی را از دیدگاه های مختلف شامل می شود. نوروبیولوژی بین فردی در نهایت چنین موضوعاتی را جمع آوری کرده تا تعریفی از ذهن انسان و آنچه ذهن برای حداکثر سلامتی به آن نیاز دارد، ایجاد کند.

تاریخچه

دکتر دن سیگل، یکی از پیشگامان در زمینه بهداشت روان، به دلیل فعالیت در زمینه نوروبیولوژی بین فردی شناخته شده، و متخصص ذهن آگاهی است. وی تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه هاروارد، و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس به پایان رساند، تا با آموزش روانپزشکی کودک، نوجوان و بزرگسال روانپزشک شود. وی نویسنده و پژوهشگر مشهور جهانی است، و برای پاپ اعظم دالایی لاما، پاپ ژان پل دوم و پادشاه تایلند سخنرانی کرده است.

تعریف ذهن با استفاده از نوروبیولوژی بین فردی

در اوایل دهه 1990، دن سیگل دریافت که علی رغم اینکه در میان روانپزشکان و سایر متخصصان بهداشت روان است، اما هیچ کس در مورد سلامت روان یا حتی ذهن تعریف مشخصی ندارد. او تصمیم گرفت تا با روشن کردن زیربناهای رابطه ای ذهن، آن را تعریف کند. به عبارت دیگر، ما همان هستیم که هستیم، همانطور که در ارتباط با دیگری هستیم. او تصور می کند که ذهن یک فرایند رابطه ای است، که اساساً جریان انرژی، و از این رو روابط نوروبیولوژی بین فردی را تنظیم می کند.

دن سیگل استاد بالینی روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در کتاب صوتی خود به نام نوروبیولوژی ما در این مورد بحث می کند که چگونه هویت، یک فرد را زیاد شامل نمی شود، بلکه بین افراد وجود دارد.

نظریه پشت نوروبیولوژی بین فردی

نوروبیولوژی بین فردی در هسته اصلی خود معتقد است که ما در نهایت همان هستیم، که به دلیل روابط خود هستیم. به علاوه، از آنجا که ذهن به عنوان یک فرآیند رابطه ای که جریان انرژی را تنظیم می کند، تعریف می شود، مغز ما دائماً در حال سیم کشی مجدد می باشد. همه روابط، خصوصاً صمیمی ترین روابط، مانند روابط با شرکای عاشقانه مان مغز ما را تغییر می دهند. در حالی که زمانی تصور می شد که تجربیات اولیه ما مشخص می کند که ما که هستیم، نوروبیولوژی بین فردی معتقد است که مغز ما به طور مداوم با روابط جدید تغییر شکل می دهد.

اثبات صحت این نظریه آزمایشی است که نشان می دهد چگونه یک دوره کوتاه مدت از زوج درمانی موثر، با عنوان درمان متمرکز بر احساسات، می تواند نحوه واکنش مغز به ترس و تهدید را تغییر دهد. این مورد تنها یکی از بسیاری از مطالعات تصویربرداری عصبی است که نشان می دهد چگونه مغز می تواند در طول زمان بر اساس روابط و تجربیات جدید تغییر کند.

ما بیش از آنچه  که تصور  می کنیم، اجتماعی هستیم. درد اجتماعی به طور مشابه با درد جسمانی در مغز رمزگذاری می شود: هر دو شکل درد، بقای ما را به خطر می اندازند. نوروبیولوژی بین فردی به تحقیقات فزاینده ای منجر می شود که نشان می دهد ما چقدر اجتماعی هستیم. از آنجا که نوروبیولوژی بین فردی بر اهمیت روابط سالم برای ذهن سالم تأکید دارد، بر اهمیت مراقبت مناسب از ارتباطات خود با دیگران نیز تأکید می کند.

روابط
Pexels/ Relationships

حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی به منابع روانی و مادی ارائه شده توسط یک شبکه اجتماعی برای کمک به افراد در کنار آمدن با استرس گفته می شود. چنین حمایت اجتماعی ممکن است به اشکال مختلف باشد، و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمک به شخص در انجام کارهای روزمره مختلف در هنگام بیماری یا ارائه کمک مالی هنگام نیاز
  • مشاوره دادن به یک دوست در شرایطی که با وضعیت دشواری روبروست
  • مراقبت ، همدلی و نگرانی از عزیزان نیازمند

 تحقیقات ارتباط بین روابط اجتماعی و بسیاری از جنبه های مختلف سلامتی و بهزیستی فردی را نشان داده است. حمایت اجتماعی ضعیف با افسردگی و تنهایی مرتبط است، وعملکرد مغز را تغییر می دهد.

پیامدها

نوروبیولوژی بین فردی امید زیادی به همه بازماندگان تروما، روان درمانگران، روانپزشکان و بیماران آن ها می دهد. نوروبیولوژی بین فردی نحوه رشد و تغییر مغز را براساس روابط بررسی می کند. روابط مثبت تغییرات مثبتی به وجود می آورد، که باعث بهبود کسانی می شود که از ضربه روحی رنج می برند. در واقع، این تکنیک درمانی با تحریم مغز از طریق ارتباطات مثبت و مطلوب، امکان درمان فرد آسیب دیده را فراهم می کند.

بنابراین می توان فهمید که چرا روانشناسان و سایر متخصصان بهداشت روان اغلب در مورد اهمیت داشتن یک شبکه پشتیبانی اجتماعی قوی صحبت می کنند. هنگام تلاش برای رسیدن به اهداف یا مقابله با یک بحران یا تروما، متخصصان اغلب از افراد می خواهند که به حمایت از دوستان و خانواده خود تکیه کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه حفظ تعادل میان کار و زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.