نحوه پاسخ به نصیحت های ناخواسته

بیشتر افراد با دریافت نصیحت های ناخواسته دچار استرس شده و آزرده خاطر می شوند. با تعیین حد و مرزهای مشخص در این زمینه، اگر احساس کنید به کسی نیاز دارید، این مشاوره ها کاملا منطقی است، و میتواند امنیت عاطفی و روانی شما را نیز افزایش دهد. با این حال، بهترین روش این است که به انگیزه های فردی پشت این مشاوره ها پی ببرید، تا از بروز درگیری های غیرضروری و استرس بیشتر جلوگیری کرده و بهترین پاسخ به نصیحت های ناخواسته را ارائه دهید.

چرا برخی از افراد ناخواسته دیگران را نصیحت می کنند؟

افرادی که به طور مکرر نصیحت های ناخواسته را به دیگران توصیه می کنند، می توانند نیت کاملا خوبی داشته باشند، و فقط بخواهند دیگران را کمک کنند. بنابراین، در پاسخ به نصیحت های ناخواسته افراد، این احتمال همیشه باید در نظر گرفته شود که ممکن است آنها هدفی جز کمک کردن نداشته باشند.

گرچه، این احتمال به ویژه برای کسانی که بی اختیار دچار این رفتار می شوند، وجود دارد که به خاطر احساس نیاز به اعتبار عاطفی و یا قدرت شخصی این نصیحت های ناخواسته را به دیگران پیشنهاد می دهند.

افرادی که به طور مداوم در محیط های پر استرس بزرگ شده و احساس امنیت نمی کنند، یا افرادی که در محیط هایی پرورش یافته اند که کسی از نظر عاطفی هیچ ارزشی برای آن ها قائل نبوده است، و به هنگام بیان عواطف و احساسات خود سرکوب شده اند، ممکن است دچار مشکل های احساسی شوند، و برای جلوگیری از این احساسات ناخوشایند به دنبال کسب اعتبار بیرونی باشند.

یکی دیگر از دلایل انجام چنین رفتارهایی ایجاد احساس ارزشمند بودن در مورد توانایی تأثیرگذاری بر کارهای دیگران می باشد. مطالعه ای نشان داده است که افرادی که تمایل بیشتری به کسب قدرت دارند، نسبت به سایر افراد، مشاوره بیشتری به دیگران می دهند.

ممکن است تحت تأثیر نوع دوستی، فردی بخواهد به شما نصیحت های ناخواسته ای را پیشنهاد دهد. زیرا این روش به آن ها احساس قدرت یا کنترل می دهد، و به کاهش فشارهای روانی مزمن در آن ها کمک می کند. شاید این افراد هیچ اطلاعی از این محرک درونی خود نداشته باشند.

همچنین این افراد میزان زیادی از آسیب پذیری عاطفی را نشان می دهند، سریعا ناراحت می شوند، احساسات خود را به شدت بروز می دهند، و زمان زیادی طول می کشد تا خونسردی خود را به دست آورند.

برای اطلاع بیشتر از انگیزه افراد برای نصیحت های ناخواسته، این مقاله را بخوانید

نکاتی در مورد پاسخ به نصیحت های ناخواسته

زمانی که کسی با هدف قدرتمند ساختن خود به شما نصیحت هایی را توصیه می کند، یک نگرانی اساسی نسبت به رفتار آن ها در شما به وجود می آید. در این شرایط ممکن است وسوسه شوید تا نسبت به نصیحت ها و مشاوره های آن فرد عکس العمل تندی نشان دهید، و آن ها را متهم به فریب کاری و سو استفاده کنید. اما این نوع برخورد ممکن است نتیجه معکوسی داشته باشد.

سعی کنید از چنین موقعیت هایی که پاسخ شما می تواند نامناسب باشد، دوری کنید. زمانی که احساس کردید می توانید چنین کاری انجام دهید، توصیه های آن ها را تأیید کنید تا فضایی از امنیت عاطفی برای آن ها ایجاد شود. نحوه پاسخ شما به این چنین نصیحت های ناخواسته می تواند بر هر دو طرف بسیار تأثیرگذار باشد.

نصیحت کردن
Pexels/Giving Advice

نکته کلیدی این است که در حد تعادل به آنها ارزش و اعتبار دهید. می توانید به آن ها بگویید که توصیه های آن ها را کاملا شنیدید و بدون کمک آن ها نمی توانستید مسائلی را درک کنید. به همین دلیل قدردان آن ها هستید.

برای این کار سعی کنید در ارتباطات خود برای جلوگیری از نصیحت های بعدی حد و مرز تعیین کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید ” ممنونم از ایده هایتان. برای حل این مسأله برنامه ای برای خودم دارم، اما واقعا این نگرش شما را تحسین می کنم و حتما آن را در نظر خواهم گرفت. می توانم روی کمک های شما برای آینده نیز حساب باز کنم؟”

اگر تعیین این حد و مرز، بدون اینکه واکنشی نشان دهید، برایتان مشکل است، کار کردن بر روی توانایی های خود را در اولویت قرار دهید. هر چقدر که دریافت نصیحت های ناخواسته برایتان ناخوشایند باشد، اگر بتوانید با مهربانی به آنها پاسخ دهید، احتمالا اوضاع بسیار سریعتر به حالت عادی باز می گردد. بنابراین در پاسخ به نصیحت های ناخواسته چنین افرادی ملایم بودن و مهربانی را فراموش نکنید.

وقتی شخصی از روی حسن نیت و بدون هیچ انگیزه دیگری به شما مشاوره می دهد، این نوع پاسخ باز هم می تواند به کار گرفته شود، اما ممکن است کمی ناخوشایند به نظر بیاید.

به یاد داشته باشید که می توانید همزمان با تحسین و قدردانی از توجه و دقت شخص دیگری، بر سطح رضایت شخصی خود نیز احترام بگذارید. اولویت های خود را همیشه در نظر بگیرید، و با کمی تمرین بر روی مهربانی و خونسردی خود می توانید به بهترین نحو ممکن به نصیحت های ناخواسته از سوی دیگران پاسخ دهید. به طوری که، باعث آزرده خاطر شدن آنها نمی شوید، و با عدم تحمیل نظر آنها بر شما نیز حس ناخوشایندی برای شما ایجاد نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.