نحوه حفظ عادات سالم و جدید در پنج مرحله ساده

بسیاری از افراد استرس زیادی در زندگی خود تجربه می کنند، و غالباً این موضوع  بر سلامتی، رضایتمندی و سایر جنبه های زندگی آنها تأثیر می گذارد. (در حقیقت، تخمین زده شده است که بیش از 90٪ مشکلات سلامتی که افراد را به مطب پزشک می کشاند، وابسته به استرس است!) اما با اینکه همه ما کمابیش می توانیم از افزودن عادات سالم به سبک زندگی خود بهره مند شویم، شروع یک عادت جدید از آنچه به نظر می رسد، سخت تر است. خصوصاً زمانی که یک برنامه فشرده داریم، و تحت استرس زیاد قرار داریم. در قسمت بعدی پنج مرحله ساده برای حفظ عادات سالم در زندگی ارائه شده است.

مرحله اول: فعالیت های خود را عاقلانه انتخاب کنید

اولین قدم برای ایجاد و حفظ عادات سالم جدید که برای مدت طولانی در زندگی شما خواهد بود، انتخاب فعالیتی است که متناسب با شما و  زندگی تان باشد. در غیر این صورت، ممکن است متوجه شوید که علیه شخصیت و فاکتورهای سبک زندگی خود عمل می کنید، و عادات سالم جدیدتان هیچ گاه جا نمی افتند.

هنگام انتخاب یک عادت جدید، عواملی مانند نقاط قوت، برنامه، شیوه زندگی و پیچیدگی عادت جدید، و همچنین سطح استرس و زمان فعلی خود را در نظر داشته باشید. فعالیتی را انتخاب کنید که با همه این متغیرها مطابقت داشته باشد.

برای بررسی دقیق تر چگونگی انتخاب بهترین فعالیت ها برای خود، از آزمون شخصیتی کاهنده استرس استفاده کنید. این آزمون عوامل موثر در کاهش استرس متناسب با سبک زندگی و شخصیت شما را ارزیابی کرده، و لیستی را برای شما تهیه می کند. همچنین می توانید در مورد انتخاب عادات مناسب، برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات مرتبط در این زمینه را بخوانید.

مقالات مرتبط: سبک زندگی سالم برای کاهش استرس

مرحله دوم: عادت جدید را در برنامه خود بگنجانید

اگر برنامه خاصی برای رسیدن به یک عادت جدید ندارید، باید بدانید که برنامه فعلی تان به شما اجازه نخواهد داد تا “اوقات فراغت” لازم برای انجام کارهای جدید را داشته باشید. در واقع شما بسیار پرمشغله اید، خیلی خسته اید، یا به راحتی بهانه دیگری پیدا خواهید کرد تا اجازه دهید بی تحرکی و عدم تمایل، بهترین اهداف شما را نابود کند. به همین دلیل قدم مهم بعدی برای شما این است که زمان خاصی را در برنامه خود پیدا کنید، که فقط برای فعالیت جدید جهت مدیریت استرس اختصاص داده شده باشد. “هر روز صبح قبل از دوش گرفتن”، “هنگام استراحت ناهار” یا “هر شب هفته ساعت 8″، به هر حال باید زمانی را انتخاب کنید که می دانید برای فعالیت مورد نظرتان کنار گذاشته شده، و به دنبال بهانه جویی نخواهید بود.

بسیاری از افراد معتقدند که بهترین زمان برای انجام چنین کارهایی، هر روز صبح قبل از شروع روز، یا شب ها قبل از خواب می باشد. بسته به سلیقه و شرایط، افراد می توانند زمان های دیگری را نیز برای تمرین عادات جدید انتخاب کنند. به هر حال، باید توجه کنید که عادت جدید را وارد برنامه روزانه خود کنید.

مرحله سوم: از پشتیبانی و حمایت دیگران بهره مند شوید

اگر افراد دیگری در اطراف شما وجود داشته باشند که در این مسیر به شما کمک کنند، احتمال موفقیتتان بسیار بیشتر خواهد شد. آنها نه تنها در صورت نیاز به شما کمک خواهند کرد، بلکه احساس می کنید که اگر تمرین جدید خود برای مدیریت استرس تان را انجام دهید، باید به آنها پاسخ دهید. بنابراین این کار باعث می شود تا بهانه گیری و انجام ندادن کارها برایتان دشوار شود.

یکی از راه های کسب پشتیبانی که محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، استخدام یک مربی شخصی است. با این حال، می توانید با داشتن یک دوست در کنار خود شروع کنید، یا در کلاس هایی که در آن ها فعالیت های انتخابی خود را انجام می دهید (مانند کلاس یوگا، یا کلاس مدیتیشن)، عضویت داشته باشید. اگر ترجیح می دهید این کار را به تنهایی انجام دهید، همیشه می توانید از یک دوست بخواهید تا چند هفته اول پیشرفت شما را زیر نظر داشته باشد، یا ژورنالی تهیه کنید، و در آن فعالیت ها و موفقیت های خود را هر روز یا در پایان هر هفته ثبت کنید. هر مسیری که انتخاب کنید، به شما کمک می کند تا حداقل در ابتدا شخصی را برای جوابگویی به او داشته باشید، تا به مرور زمان بتوانید عادات سالم و جدید خود را حفظ کنید.

برخی از عادت های سالمی که با همراهی یک دوست عالی هستند عبارتند از:

  • پیاده روی کردن
پیاده روی
Pexels/ Walking with a friend
  • شروع رژیم غذایی سالم در کنار هم
  • کلاس های یوگا
  • اشکال مختلف تمرینات ورزشی
  • صحبت کردن در مورد احساسات خود

مرحله چهارم: از اهداف و پاداش ها استفاده کنید

اگرچه احساس خوبی که از مدیریت استرس تان به دست می آورید، خود می تواند پاداشی برای شما باشد، با این حال، در شروع هر گونه عادت جدیدی، می توانید پاداش های ملموس تری نیز داشته باشید. به عنوان مثال، به این فکر کنید که چگونه معلم ها از ستاره ها و نشانه های دیگر برای تشویق رفتار خوب دانش آموزان استفاده می کنند. شما هم می توانید پس از اتمام کار مورد نظر خود، از چند رفتار مطلوب خود به عنوان پاداش استفاده کنید.

هدف این است که در اولین قدم ها برای حفظ عادات سالم و جدید به خودتان پاداش دهید، تا در برنامه زندگی شما قرار بگیرند. حدودا ماه اول بسیار مهم است. زیرا در این زمان تقریبی، یک رفتار تبدیل به عادت می شود. پاداش هایی که انتخاب می شود، مطابق سلیقه شخصی هر فردی می باشد.

مرحله پنجم: با خود مرور کنید تا مطمئن شوید که در مسیر صحیح قرار دارید

همانطور که به سمت گسترش و حفظ عادات سالم تر می روید، به نحوه احساس خود نسبت به آنها در زندگی توجه ویژه ای نشان دهید. آیا به نظر می رسد تمرین جدیدتان با سبک زندگی و شخصیت شما مطابقت دارد؟ آیا حفظ عادات جدید آسان است، یا فکر می کنید ممکن است لازم باشد چیز جدیدی را امتحان کنید؟

اگر فهمیدید که نتوانستید عادت جدید خود را حفظ کنید، به جای اینکه خود را سرزنش کنید، به خاطر اینکه متوجه شدید به تغییر برنامه هایتان نیاز دارید، قدردان خود باشید. این کار به عنوان اولین قدم بسیار مهم است تا به دنبال برنامه جدیدی باشید که برای شما مناسب تر است. و اگر احساس می کنید که واقعاً لازم است چیز دیگری را امتحان کنید، حداقل می دانید چه چیزی مناسب شما نیست، و اکنون می توانید چیز دیگری را امتحان کنید آن را دوست داشته باشید.

در کل ، بهتر است چندین روش برای کاهش فشار روانی و تکنیک های مدیریت استرس را بیاموزید، تا چند گزینه برای کاهش استرس در بدن و ذهن خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.