نحوه برقراری ارتباط با دیگران

مهم نیست در حال حاضر در چه مرحله ای از زندگی خود قرار دارید، برقراری ارتباط با دیگران کلید یک زندگی خوب است، خصوصاً اگر با بیماری، افسردگی، اعتیاد، مرگ یکی از عزیزانتان یا حتی تنهایی دست و پنجه نرم می کنید. به همین دلیل، لازم است بدانید که برای صحبت کردن با دیگران باید چه کاری انجام دهید.

تلاش برای ریختن احساسات به درون خود، فشار دادن دندان ها روی هم، و تنها ماندن هرگز موثر نیست. در واقع، چه در مورد احساسات خود صحبت کنید یا نه، آن ها در هر صورت وجود دارند. و قرار نیست فقط به این دلیل که آن ها را نادیده می گیرید، به سادگی از بین بروند.

اما اگر تلاش کنید تا با شخص دیگری صحبت کنید، ممکن است بتوانید مقداری از تنش و احساسات منفی را که تجربه می کنید، برطرف کنید و در آخر احساس بهتری داشته باشید.

در این قسمت نگاهی دقیق به فواید گفتگو و برقراری ارتباط با دیگران و چگونگی پیدا کردن افرادی که هنگام تنهایی یا انزوا نیاز دارید با آن ها صحبت کنید، آورده شده است.

فواید برقراری ارتباط با دیگران

یافتن شخصی برای گفتگو کردن نه تنها باعث ایجاد ارتباط، راحتی و درک شدن می شود، بلکه فرصتی را برای گفتگو در مورد تجربیات مشترک و همچنین جلوگیری از تنهایی و گوشه گیری فراهم می کند.

کاهش استرس و ایجاد دوستی ها

گفتگو با دیگران به تصمیم گیری کمک می کند و این امکان را به شما می دهد که افکار و احساسات خود را پردازش کنید. همچنین شما را در معرض دیدگاه ها و ایده های جدید قرار داده و به حل مسئله کمک می کند. در حقیقت، صحبت کردن چندین مزایای روانشناختی قدرتمند دارد.

طبق تحقیقات، صحبت کردن می تواند پاسخ آمیگدال مغز شما را که هنگام احساسات شدید مانند ترس، اضطراب یا پرخاشگری، پاسخ جنگ یا گریز را فعال می کند، کاهش دهد.

در نتیجه هنگامی که دچار استرس یا فشار شدید می شوید، این قسمت از مغز شما کنترل را در دست می گیرد و حتی می تواند فرایندهای منطقی تر را کنار بگذارد.

اما محققان بر این باورند که به کمک صحبت کردن از طریق تجربیات خود و پردازش آنچه اتفاق افتاده است، می توانید پاسخ آمیگدال را نادیده بگیرید، و به روشی بهتر با احساسات خود کنار بیایید. در نتیجه، صحبت کردن با شخصی دیگر استرس را برطرف می کند، و به ایجاد دوستی و برقراری ارتباط کمک می کند.

دوستی ها می توانند باعث افزایش طول عمر شوند

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد داشتن روابط اجتماعی قوی، یا افرادی برای صحبت کردن، با طول عمر بیشتر مرتبط است. در مقابل، تنهایی و انزوای اجتماعی نیز با افسردگی، پیامدهای منفی برای سلامتی و خطر مرگ زودرس ارتباط دارد.

 داشتن انواع روابط اجتماعی می تواند به کاهش استرس و همچنین کاهش خطرات مربوط به قلب کمک کند. بنابراین، یافتن افرادی که می توانید با آن ها نقاط مشترکی داشته باشید، بسیار مهم است.

چگونگی پیدا کردن کسی برا گفتگو کردن

ممکن است مانند اکثر افراد تصور کنید که کسی را برای گفتگو کردن ندارید، مخصوصاً اگر دور از خانواده خود زندگی می کنید، مجرد هستید یا دوستی صمیمی ندارید. اما این مسأله نمی تواند دور از حقیقت باشد.

در واقع، اگر بدانید کجا باید بگردید، یافتن شخصی برای گفتگو در صورت نیاز ممکن است واقعاً آسان باشد. در این قسمت چند روش وجود دارد که می توانید به واسطه آن ها شخصی را برای گفتگو کردن پیدا کنید.

لیستی از ارتباطات اجتماعی تهیه کنید

هنگام فکر کردن در مورد افرادی که می خواهید با آن ها گفتگو کنید، با تهیه لیستی از ارتباطات اجتماعی خود شروع کنید. افرادی را که از موقعیت های مختلف می شناسید، مانند اعضای خانواده، دوستان، دوستان فضای مجازی و حتی همکارانتان را در  لیست خود قرار دهید.

سپس، سعی کنید تعیین کنید که چه کسی در لیست شما نه تنها هوش هیجانی بالایی دارد، بلکه دارای مهارت هیجانی نیز می باشد. به طور معمول، صحبت با افرادی که این مهارت ها را دارند بسیار راحت تر است، زیرا همدل هستند. هنگامی که لیستی از افراد مورد نظر را پیدا کردید، با آن ها تماس بگیرید و آن ها را برای نوشیدن قهوه یا پیاده روی دعوت کنید.

ارتباط با دیگران
Pexels/ Communicating

با این حال، در برقراری ارتباط با دیگران باید آهسته پیش بروید. طبیعتا از همان ابتدا قادر نخواهید بود در مورد عمیق ترین احساسات خود صحبت کنید.

با گذشت زمان، می توانید به یکدیگر اعتماد کنید و جزئیات خصوصی بیشتری از زندگی خود را به اشتراک بگذارید.

به یک گروه آنلاین یا چت بپیوندید

در مواقعی که احساس می کنید باید فوراً با شخصی صحبت کنید، ممکن است بخواهید یک گروه آنلاین یا گپ زنی با گروهی متناسب با نیازهای خود را در نظر بگیرید.

یکی از مزایای چنین گروه هایی برای برقراری ارتباط با دیگران این است که می توانید جزئیات و حرف های خود را به صورت ناشناس با دیگران به اشتراک بگذارید. بنابراین این روش می تواند برای افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی نیز بسیار مفید باشد، و آن ها بتوانند با آرامش احساسات خود را بیان کنند.

در یک گروه پشتیبانی شرکت کنید

یکی از راه های ایجاد سیستم پشتیبانی برای خود عضویت در یک گروه پشتیبانی است. چه یک گروه آنلاین باشد و چه گروهی که به صورت حضوری با هم ملاقات می کنند، هر دو گزینه شبکه ای از افراد را برای شما فراهم می کنند که می توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

در این گروه های پشتیبانی می توانید پشتیبانی و توجه مورد نیاز خود را بدست آورید و همچنین در شرایط مشابه از دیگران حمایت کنید.

با یک درمانگر صحبت کنید

یک درمانگر خوب می تواند به شما کمک کند تا احساسات و عواطف خود را درک کنید، استرس خود را کنترل کنید و روش هایی را برای سلامت روان خود پیدا کنید.

درمانگران می توانند به شما در ایجاد مکانیزم های سازگاری کمک کنند، و حتی ممکن است بتوانند در مورد نحوه ساخت یک شبکه پشتیبانی و برقراری ارتباط با دیگران اطلاعاتی ارائه دهند.

سخن آخر

اینکه احساس کنید هیچکس برای گفتگو ندارید، غیرمعمول نیست. در واقع، همه حداقل یک بار در زندگی خود چنین احساسی دارند. برای داشتن چنین احساسی لازم نیست تنها باشید. در مهمانی، محل کار، خانه یا حتی هنگام گذراندن وقت با دوستانتان می توانید احساس تنهایی و گوشه گیری کنید.

نکته مهم این است که شما تلاش می کنید تا یک سیستم پشتیبانی از افراد ایجاد کنید تا در صورت نیاز به برقراری ارتباط با دیگران بتوانید به آن ها مراجعه کنید. در حالت ایده آل، این سیستم پشتیبانی متشکل از دوستان و اعضای خانواده، افراد حرفه ای آموزش دیده و سایر افراد با نقاط مشترک مشابه خواهد بود. با گذشت زمان، این احساس که کسی را برای گفتگو کردن ندارید، از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانید احساس شجاعت بیشتری داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.