مغز و باکتری روده : آیا ما توسط میکروب ها کنترل می شویم

باکتری روده

اگرچه تعامل بین مغز و روده سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است، اما پیچیدگی های آن عمیق تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد. به نظر می رسد که ذهن ما تا حدی تحت کنترل باکتری های روده ما است.

روده در برابر عوامل بیماری زا محافظ دارد، اما در عین حال، بقا و رشد باکتری های “سالم” روده را بر می انگیزاند.

اکثریت قریب به اتفاق این مهمان های تک سلولی در روده بزرگ مستقرند، که حداقل 1 تریلیون در هر گرم محتوای روده ساکن هستند.

برآورد تعداد میهمانان باکتریایی در روده انسان چالش برانگیز است. تا به امروز، بهترین حدس این است که 40 تریلیون باکتری، روده ما را خانه خود می دانند. این عدد تا حدی بستگی به اندازه آخرین دفع دارد (ماده اصلی مدفوع باکتری است).

برای اینکه بتوانید بزرگی این عدد را تصور کنید، باید بدانید که بدن ما تقریباً 30 تریلیون سلول دارد. بنابراین، به معنای واقعی کلمه ما بیشتر از اینکه انسان باشیم، باکتری هستیم!

اکثر باکتری های روده ما متعلق به 30 یا 40 گونه هستند، اما در کل می تواند تا 1000 گونه مختلف باکتری وجود داشته باشد، که در مجموع به آن ها میکروبیوم می گویند.

البته، باکتری ها از حرارت و تغذیه در روده ما استفاده می کنند، اما این یک رابطه یک طرفه نیست. آن ها هم به ما پاسخ می دهند.

برخی از گونه ها فیبر غذایی را به اسیدهای چرب کوتاه زنجیره تجزیه می کنند، که پس از آن ما می توانیم آن ها را جذب کرده و استفاده کنیم. آن ها تعدادی از ترکیبات را از طرف ما متابولیزه می کنند، و در سنتز ویتامین های B و K نقش دارند.

از طرفی، تحقیقات اخیر نشان می دهد که اختلال در تنظیم باکتری های روده ممکن است عامل مهمی در بیماری های التهابی و خود ایمنی باشد.

نقش میکروبیوم در سلامتی و بیماری به تدریج اسرار خود را فاش می کند. آخرین و شاید قابل توجه ترین یافته، توانایی باکتری های روده در تعدیل مغز و رفتار ما است.

چرا باید روده و مغز به هم مرتبط باشند

اتفاقاتی که در روده ما رخ می دهد بسیار حیاتی است. اگر روده خالی باشد، باید به مغز ما گفته شود. اگر مشکلی در روده ما وجود داشته باشد که مانع پردازش غذا و در نتیجه جذب مواد مغذی شود، مغز باید مطلع شود. اگر روده ما با حمله پاتوژن مواجه است، مغز ما باید در جریان قرار گرفته باشد.

پیوندهای بین روده و مغز ما از طریق سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی روده که بر عملکرد روده حاکم است، هورمونی، ایمونولوژیکی و عصبی می باشد. در مجموع، آن ها را محور مغز-روده می نامند.

اگرچه در نگاه اول، ارتباط بین روده و مغز ممکن است شگفت آور به نظر برسد، اما همه ما آن را در عمل تجربه کرده ایم. رابطه بین استرس، اضطراب و حرکت سریع روده برای هیچکس عجیب نیست.

این مکالمات روده و مغز مدتی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، سطح جدیدی از این مشارکت اخیراً نشان داده شده است. محققان در حال بررسی تأثیر میکروبیوم ما بر محور مغز-روده هستند. به عبارت دیگر، محققان می پرسند: آیا باکتری های روده بر روانشناسی و رفتار ما تأثیر می گذارد؟

Google Images/ Gut bacteria

باکتری روده چگونه می تواند مغز را تعدیل کند

استرس باعث افزایش نفوذپذیری پوشش روده می شود، که دسترسی آسان تر به سیستم ایمنی و سلول های عصبی سیستم عصبی روده را در اختیار باکتری ها می گذارد.

چنین چیزی می تواند یکی از روش هایی باشد که از طریق آن باکتری ها راهی برای تأثیرگذاری بر ما پیدا می کنند. با این حال، مسیر مستقیم تر دیگری نیز نشان داده شده است.

مطالعه ای با استفاده از عوامل بیماری زای منتقله از غذا، شواهدی را ارائه کرد که نشان می دهد باکتری های موجود در روده می توانند با فعال کردن مستقیم عصب واگ مدارهای استرس را فعال کنند. عصب واگ عصب جمجمه ای است که تعدادی از اندام ها از جمله دستگاه گوارش فوقانی را تأمین می کند.

یک مسیر مستقیم تر ممکن است شامل تماس مستقیم میکروبیوم با سلول های عصبی حسی سیستم عصبی روده باشد. مطالعات نشان داده است که این سلول های عصبی حسی در موش های عاری از میکروب کم تر فعال هستند، و هنگامی که به موش ها پروبیوتیک داده شد تا میکروبیوم خود را دوباره ذخیره کنند، سطح فعالیت سلول های عصبی به حالت عادی باز می گردد.

آینده محور میکروبیوم-روده-مغز

راهی طولانی و پرپیچ و خم در پیش روی دانشمندان است تا واقعیت عجیب محور میکروبیوم-روده-مغز را بررسی کنند. بدون شک بسیاری از مولکول ها به روش های متفاوت و درجات مختلف درگیر هستند.

در آینده ای دور، شاید داروهایی که به طور خاص میکروبیوم را هدف قرار می دهند، برای اختلالات روانی ساخته شوند. میکروبیوم ممکن است به یک سیستم هشدار دهنده اولیه برای بیماری های خاص یا حتی یک ابزار تشخیصی تبدیل شود.

در حال حاضر، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که در مورد تأثیر باکتری ها بر وضعیت روحی و ذهنیت روزمره خود فکر کنیم. همچنین باید شگفت زده شد که انسان ها به همان اندازه که خود را باهوش می دانند، تا حدی تحت کنترل موجودات زنده تک سلولی هستند.

شاید بد نباشد به خاطر داشته باشیم که باکتری ها میلیاردها سال قبل از ما وجود داشته اند، و به احتمال زیاد میلیاردها سال بیشتر از گونه های ما عمر می کنند.

بیشتر بخوانید: آنچه که تا به حال در مورد کرونا و مغز دانسته ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.