مداخلات رفتاری و نگاهی بر مداخلات آنلاین

مداخلات رفتاری

مداخلات رفتاری باعث تشویق رفتارهای جدید شده و رفتارهای مثبت موجود را افزایش می دهد، در حالی که رفتارهای بیهوده را کاهش داده یا پایان می دهد. این مداخلات برای مدیریت و درمان انواع بیماری های جسمی و روانی در کودکان و بزرگسالان از جمله دیابت، چاقی، آسم و مشکلات عاطفی استفاده می شوند.

حرکت بی وقفه به سمت دیجیتال درمانی، امکاناتی جایگزین برای مقیاس گذاری و هدف قرار دادن مداخلات رفتاری خاص آنلاین را ایجاد می کند. در این مقاله پیشینه مداخلات رفتاری قبل از معرفی راهنما و تکنیک های طراحی و ساخت ابزارهای دیجیتال در جدیدترین سیستم عامل های آنلاین درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

مداخلات رفتاری به چه معناست

برنامه های تغییر رفتار چندین مدل و نظریه روانشناختی را دنبال کرده و در عین حال هدف و رویکرد مشابهی دارند. همه از مداخلات رفتاری برای هدف قرار دادن بهزیستی جسمی و روانی استفاده می کنند، و “تطابق بهتر فرد با یک شرایط خاص و بهینه سازی منابع شخصی او در رابطه با خودمختاری، خودشناسی و خودیاری” را ترویج می دهند.

برنامه های تغییر رفتار از مداخلات برای تأثیر گذاشتن و هدایت اقدامات انجام شده توسط افراد که به بهزیستی آن ها مربوط می شود، استفاده می کنند. توسعه چنین مداخلاتی یک سری مراحل مشابه را دنبال می کند:

  • رفتاری را که باید تغییر کند مشخص کنید – به طور معمول اهدافی کوچک، قابل اندازه گیری و قابل دستیابی تعریف کنید.
  • هدف را بیان کنید – آن را تا حد ممکن دقیق مشخص کنید.
  • برای نحوه رفتار معمول فرد یک معیار ایجاد کنید – مشاهده دقیق منجر به فرضیه هایی می شود که رفتار را حفظ می کند.
  • در مورد یک استراتژی تصمیم بگیرید – یک مثال می تواند تقویت داد نزدن و نادیده گرفتن رفتار همراه با داد و فریاد باشد.
  • برای درمان برنامه ریزی کنید – این کار ممکن است شامل اطمینان از سازگاری با دیگران در تماس با بیمار باشد.
  • درمان را شروع کنید – مداخله و درمان را براساس استراتژی و برنامه انجام دهید.
  • پیشرفت خود را کنترل کنید – به عنوان مثال، اگر درمان در حال انجام است، پس داد زدن باید کاهش یابد.
  • در صورت لزوم برنامه را تغییر دهید – مجدداً مداخله را مرور و آن را بر اساس تغییرات رفتاری مشاهده شده (یا نشده) در پاسخ به مداخله اصلاح کنید.

بخش های زیر روانشناسی پشت مداخلات رفتاری، کاربرد آن ها در بهزیستی روانشناختی و فیزیولوژیکی، و پتانسیل استفاده در درمان آنلاین را بررسی می کند.

روانشناسی پشت مداخلات رفتاری

در طول تاریخ تکاملی، انسان ها در پاسخ به بازخورد مستقیم و غیرمستقیم والدین، خویشاوندان و گروه ها تشویق یا مجبور به تغییر رفتار شده اند.

کودکان هنگامی که می خواهند به چیز داغی دست بزنند بازخواست می شوند، و به نوجوانان توصیه می شود که از روی رفتار عجولانه و غیرعاقلانه برخورد نکنند. انتظار این است که مداخله منجر به یادگیری و تغییر رفتار فرد در آینده شود، و معمولاً به نفع فرد یا گروه است.

با این حال، در اوایل دهه 1900 بود که روانشناسی شروع به تلاش برای توضیح رسمی رفتار و چگونگی تغییر آن از طریق نیروهای خارجی کرد.

کار ایوان پاولف (1927) با بزاق دهان سگ ها در سال 1904 منجر به کشف شرطی سازی کلاسیک و تشخیص این شد که یک محرک می تواند به طور خودکار و با اطمینان یک پاسخ قابل پیش بینی را تحریک کند.

پاولف، با تأثیر عمده در زمینه رفتارگرایی در روانشناسی، نشان داد که حیوانات و انسان ها می توانند یاد بگیرند که به محرک های خارجی پاسخ دهند.

یک مورد معروف در سال 1924، معروف به پیتر کوچولو، ثابت کرد که از بین بردن فوبیای حیوانات از طریق یک مداخله رفتاری معروف به حساسیت زدایی سیستماتیک امکان پذیر است. این شاید اولین نمونه مستند از درمان های رفتاری رسمی در روانشناسی باشد.

بعداً، رفتار درمانی که هنوز در اصول رفتارگرایی ریشه دارد، مبتنی بر یافته های شرطی سازی کلاسیک، با استفاده از اصول تجربی برای یادگیری تغییر رفتارهای غیر مفید یا نامطلوب (غیر سازگار) ایجاد شد.

تکنیک هایی که به عنوان اصلاح رفتار شناخته می شوند، از آن زمان برای ایجاد رفتار مناسبی که قبلاً وجود نداشته یا وجود داشته اما بسیار نادر بوده است، ایجاد شده اند.

رفتار درمانی شناختی به احتمال زیاد به دلیل کم هزینه بودن و اثربخشی آن در کودکان و بزرگسالان، محبوب ترین روش درمانی در مراقبت های بهداشتی اولیه است. این درمان مبتنی بر رفتار شناختی استوار است که وقتی افراد تفکر خود را با واقع بینی و انطباق بیشتری ارزیابی می کنند، به طور معمول بهبودهایی در وضعیت عاطفی و رفتاری خود تجربه می کنند.

در حالی که مداخلات رفتاری از دیدگاه نظریه های مختلف دارای ویژگی های مشابه هستند، انواع مداخلات و نحوه ارائه آن ها بسیار متفاوت است.

نمونه هایی از مداخلات رفتاری

مداخلات رفتاری به دلیل رویکرد هدفمند آن ها در رفتارهای غیر مفید یا مشکل ساز می توانند بسیار موفق باشند. همانند مثال های زیر در دنیای واقعی، این مداخلات را می توان متناسب با گروه های خاص و رفتارهای خاص تنظیم کرد.

نوزادان

مطالعه ای در سال 2016 اثرات مداخلات رفتاری بر خواب نوزادان را بررسی کرد. نتایج نشان داد که خاموشی تدریجی (والدین به تدریج زمان دوری از کودک گریان خود را هنگام خواب افزایش می دهند) و تغییر زمان خواب (توجه ویژه به الگوهای خواب و تنظیم برنامه های خواب قبل از آن) مداخلات موفقی برای بهبود خواب در کودکان خردسال، بدون تأثیر قابل توجهی بر استرس یا دلبستگی والدین و فرزندان بوده است.

کودکان

استراتژی های مداخله رفتاری در مشکلات مربوط به مدرسه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه ثابت شده است.

مداخلات زیر در ارتقای نتایج مثبت تحصیلی و رفتاری در محیط کلاس مفید واقع شده است:

  • اصلاح محیط به روش هایی که تأثیر مثبت بر نقص ها داشته باشد.
  • قوانین کلاس را ساده و به صورت مثبت بیان کنید و آن ها را به طور دوره ای در طول سال به اشتراک بگذارید.
  • مقدار و محتوای تکالیف را تغییر دهید.
  • به دانش آموزان انتخاب هایی برای انجام وظایف بدهید (که همه منجر به نتایج مشابه می شود).
  • استفاده از کارت های هدیه برای تقویت رفتار مثبت. بعداً می توان این کارت ها را برای دسترسی به فعالیت های ترجیحی تعویض کرد.

مراقبت های اولیه

مراقبت های اولیه اغلب بیماری های دارای نقاط مشترک شامل درد مزمن، افسردگی و اختلال سوء مصرف مواد را درمان می کند. مداخلات رفتاری زیر در درمان افراد و گروه ها موفقیت آمیز بوده است.

  • پذیرش و تعهد درمانی
  • رفتار درمانی شناختی مثبت
  • ذهن آگاهی
  • مصاحبه انگیزشی

اساسا، چنین درمان هایی در تنظیمات مختلف به خوبی کار کرده اند، و می توانند همراه با درمان های معمولی با هزینه نسبتاً کم مورد استفاده قرار گیرند.

پیدایش راه حل های رفتاری آنلاین

مداخلات رفتاری
Pexels/ behavioral interventions

مداخلات رفتاری آنلاین بطور مداوم در موقعیت های مختلف برای ایجاد تغییر در رفتار استفاده می شود.

فناوری دیجیتال و بسترهای درمانی آنلاین در هدف قرار دادن کاربران فردی و گروهی با ارتباطات منظم، تکالیف، ابزارها، آموزش روانشناختی و سایر مداخلات بسیار موثر هستند.

کمپین های رسانه های اجتماعی در برنامه هایی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب به طور فزاینده ای برای افزایش تعداد کمپین های مربوط به سلامت در حال به کارگیری هستند.

مطالعات زیر قدرت و پتانسیل فناوری دیجیتال را برای هدف قرار دادن افراد بیشتری با مداخلات خاص آشکار می کند که می تواند به یک رفتار مفید آموزشی و بهداشتی تبدیل شود.

تحقیقات نشان داده است که تحصیلات ضعیف مانعی برای تحرک اجتماعی است. مداخلات رفتاری با موفقیت میزان ایستادگی و تکمیل دوره دانش آموز را افزایش می دهد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مداخلات رفتاری آنلاین زیر با موفقیت عملکرد دانش آموزان را بهبود می بخشد:

  • مداخلات برنامه ریز که نحوه و زمان تکمیل دوره را توصیف می کند.
  • مداخلات مبتنی بر ارزش به دانش آموزان کمک می کند بفهمند که این دوره چگونه ارزش های آن ها را منعکس و تقویت می کند.

چنین مداخلاتی تکمیل دوره و نتایج را تا درجات مختلف بهبود می بخشد، و از متناسب بودن با نیازهای دانش آموزان و مفاهیم بهره مند می شود.

مداخلات آنلاین در ترغیب افراد برای ورزش بیشتر، کنترل بهتر وزن و کاهش مصرف الکل ارزشمند است.

با بررسی های فراوان 29 مقاله، شامل 30 مداخله رفتاری آنلاین، مشخص شد كه کمپین های بهداشتی بازاریابی اجتماعی به دلیل هزینه كم و دامنه گسترده بسیار موفقیت آمیز بوده است.

اگرچه زمان صرف شده در اینترنت می تواند بسیار پربار و منبع ارزشمندی برای یادگیری و اوقات فراغت باشد، اما موارد منفی نیز وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد، از جمله نوجوانان، ساعت های زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند و این کار بر سایر زمینه های زندگی آن ها تأثیر می گذارد.

با این حال، ارزش مداخلات رفتاری دیجیتالی به اثبات رسیده اند. این مداخلات “به شیوه های متنوع و گوناگونی افراد را آگاه می کنند، به آن ها انگیزه می دهند و آن ها را تشویق می کند که رفتارهایی مطابق با اهدافشان انجام دهند.”

برنامه ریزی یک مداخله رفتاری با ابزارهای دیجیتال

قبل از ایجاد یک مداخله رفتاری آنلاین، برای درک کامل مشکل و رفتاری که نیاز به تغییر دارد، زمان و منابع کافی لازم است. بدون تجزیه و تحلیل مناسب، مداخله کمتر مفید خواهد بود یا نتیجه آن به طور بالقوه ناموفق خواهد بود.

میشی و همکارانش مراحل زیر را برای طراحی مداخلات رفتاری ارائه دادند:

مسأله را تعریف کنید

وقت بگذارید تا بفهمید مشکلی که از نظر رفتاری سعی در حل آن دارید چیست. زمینه و فرد، گروه یا جمعیت درگیر را شناسایی کنید.

رفتار هدف را انتخاب کنید

رفتاری را که می خواهید تغییر دهید و چگونگی آن را انتخاب کنید. رفتارهایی را که به احتمال زیاد باعث ایجاد تغییر و رفع مشکل می شوند در نظر بگیرید. ایجاد یک لیست رتبه بندی شده از رفتارهای مربوطه برای شناسایی رفتارهای اصلی ممکن است مفید باشد.

رفتار هدف را به وضوح توضیح دهید

رفتار را تا آنجا که ممکن است با جزئیات همراه با نحوه تغییر آن تعریف کنید. آنچه را که باید تغییر کند شناسایی کنید

آنچه را که باید تغییر کند شناسایی کنید

ببینید برای ایجاد تغییر مطلوب چه کاری لازم است. برای دستیابی به رفتار هدف، چه عواملی باید در فرد یا گروه و محیط تغییر یابد؟

هر چه درک دقیق تری از آنچه که باید تغییر کند داشته باشید، احتمال تغییر در مسیر درست بیشتر است.

نوع مداخله را شناسایی کنید

انواع مداخلاتی را که احتمالاً منجر به تغییر مطلوب می شوند، انتخاب کنید. به عنوان مثال، مداخلات رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعیین هدف و برنامه ریزی
  • اجتناب از موقعیت هایی که نشانه رفتار فعلی است
  • تغییر روال و محیط
  • پرورش باورهای سالم تر و مناسب تر
  • ایجاد عادات جدید و مثبت

تکنیک های تغییر رفتار را شناسایی کنید

محتوای مداخله خاص و نحوه اجرای آن را مشخص کنید. به عنوان مثال ، در نظر بگیرید که چگونه:

  • می توان عادت های بهتری ایجاد کرد (به عنوان مثال، از طریق تمرین و تکرار)
  • اهداف را می توان تعیین کرد (موافق و متعهد به رفتار جدید)
  • رفتارها می توانند قابل نظارت و امتیازدهی باشد

وقتی ما از نظر رفتاری مشکلی را تعریف می کنیم، باید درمورد فرد یا گروهی که درگیر آن است، روراست باشیم و بفهمیم که چه رفتاری باید تغییر کند. به عنوان مثال، کاهش وزن به خودی خود هدف رفتاری نیست. افزایش فعالیت بدنی و تغذیه سالم تر با چند دقیقه پیاده روی در روز و پیروی از یک برنامه غذایی، مداخله ویژه تری است.

تعیین چگونگی ایجاد انگیزه و تداوم رفتارها به همان اندازه مهم است، و ممکن است به نظارت مستمر نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: جنبه مثبت بدبینی دفاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.