مثبت اندیشی و تأثیر آن بر طول عمر

مثبت اندیشی مزایای زیادی از جمله کاهش استرس، افزایش آرامش و ریسک کمتر بیماری های قلبی را به دنبال دارد. اما آیا می دانستید که مثبت اندیشی در افزایش طول عمر نیز موثر می باشد؟ این تحقیق به بررسی ارتباط بین خوش بینی و طول عمر افراد پرداخته است.

طول عمر خود را بیشتر کنید

مطالعات نشان داده است که چگونگی پذیرش سالخوردگی بر طول عمر افراد تاثیر مستقیم دارد. مثبت اندیشی می تواند منجر به 11-15 درصد طول عمر بیشتر شود، و احتمال زندگی تا سن 85 سالگی و بالاتر را افزایش می دهد. این نتایج پس از کنترل سایر عوامل مانند سن، جنسیت، درآمد، افسردگی و وضعیت بهداشته به دست آمده است.

نسبت به افزایش سن خود شور و اشتیاق داشته باشید

تحقیقات در این زمینه نشان داده است افرادی که در دوران جوانی خود نسبت به دوران پیری و سالخوردگی خود اشتیاق دارند، نسبت به کسانی که از بالا رفتن سن خود نگران و ناراضی هستند، طول عمر بیشتری دارند. بدین معنا که وقتی هنوز جوان هستید و در مورد بالا رفتن سن خود آمادگی دارید، در واقع چشم انداز مثبتی می سازید، که می تواند تاثیر شگرفی بر زندگی شما داشته باشد.

یافته ها حاکی از آن است که تفکر مثبت در مورد سالخوردگی می تواند باعث افزایش میل افراد به زندگی شود، آنها را نسبت به بیماری ها مقاوم تر و نسبت به سلامتی آگاه تر کند. همچنین افرادی که نگرش مثبتی دارند، احتمالاً استرس کمتری را تجربه می کنند و احتمال ابتلای آنها به بیماری ها یا اختلالات مزمن پایین تر است.

سالخوردگی
Google/Aging

با افزایش سن، بینش و بصیرت فرد نیز بیشتر می شود.

جوامع بشری بیشتر تمایل به جوانی و زیبایی دارند، در حالی که، پاسخی که در نتیجه افزایش سن دریافت می شود، بر جنبه های منفی تاکید دارد.
اما، باید به این نکته توجه کرد که افراد با بالاتر رفتن سن بهتر می شوند. تجربه، در کنار پختگی، باعث ایجاد بینش در افراد می شود. این افراد غالبا ارتباطات معنوی بیشتری دارند، و به بطن زندگی بیشتر از ظاهر آن توجه می کنند، و با پیروی از یک سبک زندگی ساده سلامتی و انرژی خود را حفظ می کنند.

نشانه های دیگر سالخوردگی سالم

علاوه بر مثبت اندیشی، فاکتورهای دیگری از سبک زندگی وجود دارد، که باعث طول عمر بیشتر می شود. این فاکتورها شامل ورزش منظم، داشتن وزن متناسب، تغذیه سالم، مصرف کم الکل (در صورت استفاده)، و نکشیدن سیگار و … هستند که طول عمر افراد را 12 تا 14 سال افزایش می دهند.

اگرچه مطالعات به افزایش طول عمر افراد اشاره دارند، اغلب در مورد کیفیت بهتر زندگی بحث نمی کنند. در حالی که،علاوه بر افزایش طول عمر افراد، مثبت اندیشی می تواند به شادابی و نشاط زندگی کمک کند، و در نتیجه می توان از یک زندگی غنی تر و رضایت بخش تر لذت برد.

چگونه می توان به مثبت اندیشی رسید

مانند مدیتیشن، یوگا و هر رفتار خود مراقبتی دیگری، مثبت اندیشی نیز مانند یک تمرین است. خوشبختانه ابزار مورد نیاز برای تمرین مثبت اندیشی رایگان هستند، و می توانند سریعا توسط خود شما مهیا شوند. در این قسمت تعدادی از روش های رسیدن به مثبت اندیشی در زندگی روزمره آورده شده است:

برای تقویت مثبت اندیشی در خود این مقاله را بخوانید

قدردان و سپاسگزار باشید

قدردانی از دیگران روشی قدرتمند برای ارتباط با احساسات خود و رفع استرس می باشد. برای این کار هر روش دلخواه را می توانید انتخاب کنید، خواه لیست مختصری در تلفن همراهتان و یا لیست طولانی تری در یک دفترچه یادداشت.
تمرین منظم و مداوم این رفتار منجر به توسعه روند جدیدی از اندیشیدن خواهد شد، که می تواند به شما در تشخیص و توقف افکار منفی کمک کند.

اظهارات مثبت را تکرار کنید

اگر چیزی را بارها تکرار کنید، احتمال پذیرش آن توسط شما بیشتر خوهد شد. ایده پشت اظهارات مثبت این چنین است، جملات را عمدا چندین بار تکرار کنید تا به بخشی از تفکر شما تبدیل شوند.
به عنوان مثال، “من هرروز احساس آرامش بیشتری دارم” یا ” من از عهده هر چیزی که در سر راه من قرار گیرد، بر می آیم”. لازم به ذکر است که این اظهارات مثبت باید ریشه در واقعیت داشته باشند. ممکن است جملات دور از ذهنی به ناخودآگاه شما خطور کند، و حالتی منفی را در ذهن شما جایگزین کند.

مدیتیشن های مهربانی و دوست داشتن را تکرار کنید

مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن های مهربانی و دوست داشتن دیگران به طور چشمگیری باعث افزایش نگرش مثبت می شوند. گرچه روش های بسیاری برای تمرین کردن وجود دارد، اما یکی از روش های رایج تمرکز بر جملات مثبتیست که خود مهربانی و همدلی با دیگران را تقویت می کند.

زمان بیشتری را با افراد مثبت اندیش دیگر بگذرانید

افراد کاملا تحت تاثیر رفتار کسانی هستند که با آن ها در ارتباطند. بنابراین، اگر با افراد خوش بین در ارتباط و تعامل باشید، شما نیز احساس خوش بینی، خوشحالی و حمایت خواهید داشت.
زمانی که در کنار خانواده و اطرافیان خود هستید، به رفتارها و احساسات خود توجه کنید. شاید لازم باشد از کسانی که انرژی مثبت شما را پایین می آورند، دوری کنید، و برای آن ها حد و مرز مشخصی تعیین کنید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که مثبت بودن یک انتخاب است و دستیابی به آن، همیشه کار آسانی نیست. گاهی اوقات، موانع زندگی خوش بینی و نگاه مثبت را دشوار می کنند، و حتی ممکن است روزهایی در زندگی هر شخصی باشد که هیچ نشانه ای از خوش بینی و مثبت اندیشی در آن وجود ندارد. اما با تمرین کافی، می توان کمک کرد تا افکار منفی کاهش یافته و سلامت روحی، جسمی و ذهنی بهبود یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.