فواید ورزش برای سلامت روان

در حالی که فواید ورزش برای سلامت جسمانی به طور مداوم مورد بحث قرار می گیرد، اما فواید روانشناختی آن اغلب نادیده گرفته می شود. اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش کردن می تواند برای سلامت روان بسیار مفید باشد.

فعالیت فیزیکی ممکن است به دفع مشکلات بهداشت روان، قبل از بروز آن ها کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد ورزش می تواند علائم بسیاری از بیماری های روانی موجود را نیز بهبود بخشد.

ورزش کردن چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد

متخصصان سلامت روان اغلب ورزش را به عنوان بخشی از درمان بیماری های روانی خاص تجویز می کنند.

ورزش می تواند بسیاری از علائم افسردگی مانند خستگی، تنش، عصبانیت و کاهش قدرت را کم کند.

برای افراد مبتلا به اختلال پانیک، اختلال استرس پس از سانحه و سایر بیماری های مرتبط با اضطراب، ورزش می تواند یک روش فعال برای از بین بردن فشار روحی خاموش و کاهش احساس ترس و نگرانی باشد.

ورزش همچنین باعث کاهش واکنش بدن در برابر اضطراب می شود، به علاوه شدت و دفعات حملات پانیک را در بعضی موارد کاهش می دهد.

علاوه بر این، یک برنامه ورزشی منظم می تواند به کاهش علائم سایر بیماری های مشترک نظیر سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

ورزش چگونه بهزیستی مثبت را تقویت می کند

همچنین می توان از ورزش برای تقویت بهزیستی در افرادی که از نظر روانی احساس سالم بودن می کنند، استفاده کرد. تحقیقات ثابت کرده است که افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود خلق و خو، بالا رفتن سطح انرژی و ارتقای کیفیت خواب می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت بدنی می تواند برای بهزیستی روانشناختی مفید باشد:

  • ورزش هورمون های استرس مانند کورتیزول را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش اندورفین، مواد شیمیایی لازم برای داشتن احساس خوب شده، و روحیه شما را به طور طبیعی تقویت می کند. بنابراین ورزش برای سلامت روان مفید خواهد بود.
  • فعالیت بدنی شما را از افکار و احساسات منفی دور می کند. در واقع، ورزش کردن می تواند ذهن شما را از مشکلاتتان دور کند و یا آن را به سمت فعالیت فعلی هدایت کرده، و فرد را به نوعی آرامش برساند.
  • از دیگر فواید ورزش برای سلامت روان این است که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. همچنین می تواند به کاهش وزن، تقویت بدن، حفظ طراوت پوست و لبخند فرد کمک کند. ممکن است پیشرفت ظریف اما قابل توجهی در خلق و خوی خود احساس کنید. زیرا لباس های شما دلرباتر به نظر می رسند، و قدرت بیشتری را در خود احساس می کنید.
  • ورزش می تواند منبع خوبی برای حمایت اجتماعی باشد. فواید حمایت اجتماعی کاملاً مستند هستند، و بسیاری از فعالیت های بدنی می تواند فعالیت های اجتماعی هم باشد. بنابراین چه در یک کلاس ورزشی شرکت کنید، و چه در یک لیگ بیسبال بازی کنید، ورزش با دیگران می تواند از استرس شما کم کند.
  • سلامت جسمی بهتر ممکن است به معنای سلامت روان باشد. در حالی که استرس می تواند باعث بیماری شود، بیماری هم می تواند باعث ایجاد استرس شود. سلامتی و طول عمر کلی فرد با ورزش می تواند در کوتاه مدت (با تقویت ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های جزئی) و در طولانی مدت (با کمک به سلامتی بیشتر و لذت بردن بیشتر از زندگی) افزایش یابد.
  • ورزش مانعی در برابر استرس فراهم می کند. فعالیت بدنی ممکن است با کاهش واکنش فیزیولوژیکی نسبت به استرس مرتبط باشد. به زبان ساده، کسانی که بیشتر ورزش می کنند، ممکن است تحت تأثیر استرس کمتری قرار بگیرند. بنابراین، علاوه بر تمام مزایای دیگر، ورزش ممکن است فرد را از استرس آینده در امان نگه دارد، و همچنین راهی برای کنار آمدن با استرس فعلی تأمین کند، و برای سلامت روان فرد مفید باشد.
ورزش
Pexels/ Exercising

نحوه شروع یک برنامه ورزشی

فرض کنید پس از تأیید و توصیه پزشک خود، می خواهید در مورد یک برنامه ورزشی که برای شما مناسب است، تصمیم بگیرید.

آیا می خواهید برای یادگیری رشته خاصی کلاس بگذرانید؟ آیا استخدام مربی در ورزشگاه می تواند برایتان مفید باشد؟ آیا ترجیح می دهید هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، پیاده روی کنید؟ نکته مهم در پایبندی به یک برنامه، پیدا کردن کاری است که از انجام آن لذت می برید.

هنگام شروع یک برنامه تمرینی جدید، ممکن است در ابتدا احساس انگیزه زیادی داشته باشید. این انگیزه برای ورزش می تواند برای کمک به شما در شروع برنامه ورزشی جدیدتان بسیار مفید باشد.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که بین دو تا شش ساعت ورزش در هفته برای سلامت روان مطلوب عالی است.

در این قسمت چند نکته برای شروع و حفظ یک برنامه ورزشی آورده شده است:

  • زیاده روی نکنید. مراقب باشید در ابتدای کار خود را وادار به افراط نکنید، زیرا این امر می تواند منجر به آسیب جسمی شود. به یاد داشته باشید که ورزش می تواند سرگرم کننده باشد و به بهبود روحیه و کاهش اضطراب شما کمک کند، اما نباید باعث مشکلات جسمی شود. در شروع کار تمرینات سبکی انجام دهید، و به مرور زمان و به تدریج تمرینات خود را افزایش دهید.
  • به برنامه تمرینی خود متعهد باشید. از مدیران پر استرس گرفته تا مادران آشفته خانه دار، همه مشغول کار هستند. کنار گذاشتن زمان برای ورزش به این معنی است که سلامتی خود را در اولویت اصلی قرار داده اید. قبل از اینکه متوجه بهبود در علائم پانیک در خود شوید، ممکن است کمی طول بکشد. برای بهترین نتیجه، صبور باشید و با برنامه ورزشی خود سازگار باشید.
  • به یاد داشته باشید که ممکن است انگیزه شما در مراحل مختلف برنامه تمرینی تغییر کند. کم رنگ شدن اشتیاق اولیه شما به مرور زمان غیرمعمول نیست. تغییر برنامه روتین یا به طور کلی یافتن گزینه های جدید ورزشی می تواند در حفظ انگیزه شما برای ادامه کار مفید باشد. به عنوان مثال، اگر در ورزشگاه نزدیک محل زندگی تان از تردمیل خسته شده اید، سعی کنید کمی قدم بزنید، یا به یک گروه پیاده روی بپیوندید. این گزینه های جایگزین همچنین می تواند در اجتماعی تر شدن نیز به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه با اختلال اضطراب اجتماعی خود کنار بیاییم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.