چرا فکر میکنید فروشنده حرفه ای هستید؟

شاید شما هم جزو کسانی هستید که فکر میکنید راه و روش فروش را خوب بلدید چون مدتی است که خوب میفروشید!
اینکه دارید خوب میفروشید نشان دهنده این نیست که فروشنده حرفه ای هستید،یکی از سوالاتی که باید از خودتان بپرسید این است که چند درصد از مشتریان سالهای گذشته شما برای بار سوم و یا بیشتر از شما خرید کرده اند؟
در دنیای جدید موفقیت ازآن کسانی است که به اندازه کافی مشتریان وفادار دارند.مشتریان وفادار مشتریانی نیستند که شما در فروش به انها موفق شده اید.مشتریان وفادار مشتریانی هستند که از خرید خود راضی بوده و برای بارها از شما خرید کرده و یا شما را به دیگران پیشنهاد میدهند.
حالا باید نگاهی بیندازیم به فاکتورهای یک فروشنده حرفه ای منجر به خلق مشتریان وفادار میشوند:

  • رابطه همیشه مهمتر از معامله است

یکی از فاکتورهای موفقیت شما در فروش این است که به ارتباط خود با مشتری بهای بیشتری بدهید تا معامله ای که انجام میدهید.مشتری شما دوست دارد از کسی خرید کند که شبیه به خودش است.
شبیه مشتری بودن یعنی بتوانیم به عواطف و احساسات مشتری بهای بیشتری بدهیم،حس خوب منتقل کنیم و اعتماد وی را جلب کنیم.
فروش همین است ایجاد پیوند عاطفی با مشتری برای برقراری ارتباط طولانی

  • قانون طلایی در فروش

قانون طلایی در فروش یعنی آنچه را که برای خودت نمیپسندی برای مشتری نیز مپسند!اخرین باری که از یک خرید حس بدی داشته اید چه زمانی بود؟کافی است که نگاهی به نظرات یک سری از محصولات سایت دیجی کالا بیندازید تا متوجه شوید بعضیها فقط به سود ریالی معامله فکر میکنند نه به منافع مشتری.
اگر فکر میکنید که خرید محصولی برای مشتری به نفع شما است نه به نفع مشتری پس لطفا دست از تلاش برای فروش بردارید.
به مشتری کمک کنید که بهترین حالت خود را انتخاب کند نه بهترین حالت شما را

  • گوش فیل داشته باشید و دهان مورچه

کافی است که از دیگران بپرسید که باورشان نسبت به فروشنده ها چیست؟شاید تعجب کنید زمانی که با پاسخهایی از این دست روبرو میشوید:

فروشنده کسیه که خیلی حرف میزنه و بیشتر به فکر منافع خودشه!
این باوری است که در نتیجه تلاشهای فروشنده نماها در طول زمان به وجود امده است و یک فروشنده حرفه ای میداند که مهم

ترین گام در فروش تحلیل نیاز مشتری است و برای اینکه بتوان تحلیل مناسبی از نیازهای مشتری داشت میبایست به مشتری اجازه حرف زدن داد.
شما تا درک درستی از نیازهای مشتری نداشته باشید نباید برای فروش اقدام کنید.کسی که بیشتر از انچه که باید گوش کند مشفول صحبت کردن است یعنی به خواسته های خود بیشتر بها میدهد تا خواسته های مشتری.

تنها راهی که میتوان به خواسته های مشتری بیشتر بها داد گوش کردن به صحبتهای وی است نه حرف زدنهای بیهوده.یک فروشنده حرفه ای گوش فیل و دهان مورچه دارد.کمتر صحبت میکند و بیشتر گوش میدهد.

  • کسی که قاطعیت داشته باشد برنده بازی است

فراموش نکنید که مشتری از فروشنده ضعیف هرگز خرید نمیکند،چرا باید از فروشنده ای خرید کنیم که میدانیم انسان ضعیفیست؟همین فروشنده ضعیف به احتمال زیاد زمانی که ما شکایتی از خرید خود داشته باشیم قادر به دفاع از حقوق ما نخواهد بود.
ما دوست داریم از فروشنده هایی خرید کنیم که از لحاظ شخصیتی قوی هستند،میتوان روی حرفشان حساب باز کرد و زمانی که مشکلی برایمان پیش امد قادر به دفاع از حق

فروشنده حرفه ای

وق ما باشند.
در یک مذاکره همیشه طرفی که در موضع ضعف است بازی را بازنده شروع میکند،در موضع قدرت خودتان باشید و به مشتری اجازه ندهید که بر روی شما تسلط داشته باشد.نشانه های ضعف یک فروشنده را به راحتی در یک مذاکره فروش میشود تشخیص داد.مغز مشتری در کمتر از 4 ثانیه شما را تجزیه و تحلیل میکند.

بودن در موضع قدرت یعنی شما همین ابتدای کار بازی را برنده شروع کرده اید

یک سیستم فروش خوب قطعا دارای یک سیستم فیدبک خوب هم هست،یک سیستم فیدبک خوب به شما این امکان را میدهد تا از نقاط ضعف خود آگاه باشید.
بیشتر فروشنده ها وقتی از مشتری انتقادی دریافت میکنند فکر میکنند مشتری قصد تخریب انها رادارد در حالی که غافل از این نکته اند که مشتری خوب مشتری است که شکایت خود را بیان میکند،شما باید از مشتریانی بترسید که شاکی هستند اما شکایت خود را مطرح نمیکنند.اینها بدون بیان حتی جمله از نارضایتیشان میروند و هرگز باز نمیگردند.
مشتری که اعتراض میکند اتفاقا مشتری است که از خدماتی که میدهید در ان لحظه ناراضی است و میخواهد رضایتش را جلب کنید،او قصد ترک شما را ندارد برعکس میخواهد نزد شما بماند.

کاری کنید که محصول برنگردد اما مشتری برگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.