شروع گفتگو با دیگران چگونه است؟

به نظر می رسد برخی از افراد مهارت کافی برای شروع یک گفتگو را دارند و برخی دیگر برای ایجاد گفتگو تلاش زیادی می کنند. دانستن نحوه شروع مکالمه یک مهارت اجتماعی مفید است.

در صورتی که می خواهید مشتری بالقوه را تحت تأثیر قرار دهید، مکالمه ای با فرد مورد علاقه خود انجام دهید، یا فقط با یک آشنای جدید گپ بزنید، دانستن چگونگی شروع مکالمه می تواند به شما کمک کند احساس راحتی و اطمینان بیشتری در طیف گسترده ای از موقعیت های اجتماعی داشته باشید.

قبل از اینکه شروع کنید

اگر اتاقی پر از افراد غریبه برای شما همانند یک کابوس است، ایده رفتن به مهمانی یا محل کار برایتان می تواند فوق العاده دلهره آور باشد. اگر تمایل به درون گرایی، خجالتی بودن یا اضطراب اجتماعی دارید، این نوع موقعیت های اجتماعی می توانند دشوارتر نیز باشند.

یکی از راه های کاهش اضطراب، آماده سازی از قبل است. آنچه را که می خواهید در مورد آن صحبت کنید را در ذهن خود مرور کنید و حتی می توانید تمرین با یک دوست را در نظر بگیرید. اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مکالمه کننده شگفت انگیز آمادگی است.

اگر پیش از شروع گفتگو مضطرب هستید، این سه راهکار ساده را قبل از شروع امتحان کنید:

  • مثبت اندیش بمانید. نگران اشتباه نباشید و به توانایی های خود ایمان داشته باشید. نگرانی بیش از حد در مورد آنچه می خواهید بگویید، در واقع می تواند باعث شود شما هنگام مکالمه، گفتگو را گم کنید. درعوض، سعی کنید روی اشخاص دیگر و آنچه آنها می گویند متمرکز شوید.
  • نفس عمیق بکشید. اگر پر تنش و عصبی هستید، کمتر احساس راحتی می کنید. سعی کنید آرام باشید و فقط بگذارید مکالمه به طور طبیعی جریان پیدا کند.
  • خودتان را معرفی کنید. یکی از ساده ترین راه ها این است که فقط خود را معرفی کنید و سپس به شخص دیگر فرصتی دهید که همین کار را انجام دهد. پس از اتمام این سردی اولیه، سعی کنید یک سؤال ساده بپرسید یا یک نگاه مختصر به اطراف برای کمک به ایجاد بحث بیشتر داشته باشید.

مکالمه را مثبت نگه دارید

سعی کنید مکالمه خود را با یک نکته خوشبینانه شروع کنید. از شکایات یا اظهار نظرات منفی خودداری کنید. مهم نیست در چه شرایطی قرار دارید، می توانید حرفی مثبت برای گفتن بیابید.

درباره هوا، غذا، شرکت یا رویدادی توضیح دهید. گفتن چیزهایی به سادگی اینکه روز خوبی دارید و امیدواری برای طرف مقابل که او نیز تجربه ای دلپذیر داشته باشد، یک راه خوب برای بدست آوردن مکالمه است. حتی اگر شرایط موجود به خودی خود کامل نیست، سعی کنید مکالمه را در جهت مثبتی پیش ببرید.

تعدادی از نظرات قابل استفاده در این شرایط به صورت زیر هستند:

  • “ارائه بسیار خوبی بود، اینطور نیست؟”
  • “کسی که این رویداد را برگزار کرده است، مطمئنا کار بسیار بزرگی انجام داده است!”
  • “ارائه شما بسیار عالی بود، و من واقعا احساس می کنم چیزهای بسیاری از آن آموختم!”
  • “امروز واقعا هوا سرد است، اما طبق اعلام هواشناسی فردا یک روز آفتابی و خوب خواهد بود.”

افراد معمولا به یک اظهار نظر مثبت نسبت به یک اظهار نظر منفی واکنش بهتری نشان می دهند. و این مورد نشان می دهد که شما در واقع یک فرد دلپذیری هستید که به آنچه که اتفاق می افتد توجه می کنید. مثبت ماندن به آسودگی خاطر دیگران نیز کمک می کند. در نتیجه، مردم بیشتر علاقه مند به ادامه گفتگو با شما خواهند بود.

گفتگو
freepik/conversation

ساده شروع کنید

هر مکالمه موفقی الزاما با یک اظهار نظر عمیق، فلسفی و حیرت آور شروع نمی شود. نظرات و سوالات ساده ای که یخ بین شما و فرد مقابل را می شکند، بهترین راه برای آغاز یک مکالمه است.

ممکن است اظهار نظر در مورد هوا، اتاق و یا غذا کاملاً کلیشه‌ای به نظر برسد، اما دلیلی وجود دارد که چرا این نوع صحبت ها برای شکستن یخ بین افراد غریبه به خوبی کار می کند. این روش یک راه ساده و آسان برای انجام مکالمه است که تعدادی از نقاط مشترک بین دو غریبه را آشکار می سازد. گفتگو در مورد چیزهای ساده می تواند منجر به گفتگوهای بیشتر درباره ترجیحات شخصی، سوابق، سرگرمی ها و موضوعات عمیق تری شود که می تواند به ایجاد پیوند اجتماعی بین افراد کمک کند.

آنچه که تحقیقات می گویند

در یک مطالعه منتشر شده در ژورنال علوم روانشناسی، محققان مشاهداتی را در مورد شرکت کنندگان انجام دادند تا مکالمات کوچک و همچنین مکالمات عمیق را طی مدت چند روز ضبط کنند.

نتیجه به دست آمده این است که افرادی که به مکالمات شخصی عمیق تری مشغول بوده اند، سطح خوشحالی بالاتری نیز داشته اند. این موضوع ممکن است بدان معنی باشد که احتمال دارد افراد شاد دیگران را در گفتگوهای معنادار بیشتری درگیر کنند-همچنین ممکن است به معنای این باشد که چنین گفتگوهای متکی به خود ممکن است به شادمانی بیشتری منجر شود.
محققان اظهار داشتند که “یافته ها نشان می دهد که زندگی شاد، اجتماعی تر است تا انفرادی تر و از نظر مکالمه ای عمیق است تا سطحی.”

همه افراد علاقه مند به مکالمات کوچک نیستند، اما این گفتگوهای کوچک می تواند اولین قدم مهم باشد که می تواند منجر به گفتگوهای عمیق تر و پرمعناتر شود.

در حالی که شروع مکالمه اغلب با تمرکز روی چیزهای کوچک و بی اهمیت شروع می شود، تحقیقات نشان می دهد که داشتن مکالمه های عمیق تر ممکن است به خوشبختی و رفاه بیشتر مرتبط باشد.

یادگیری چگونگی شروع مکالمه می تواند شما را به سمت ارتباطات اجتماعی مهم سوق دهد.

برای بهبود حافظه خود در برابر استرس اینجا کلیک کنید

درخواست کمک کنید

پرسیدن یک سؤال یک راه عالی برای شروع مکالمه است. انجام این کار نه تنها بهانه ای را برای تعامل با شخص دیگر ایجاد می کند بلکه این شانس را برای شما فراهم می کند تا آن شخص برای شما کمک کننده باشد.

هنگام استفاده از این رویکرد، از کاری ساده شروع کنید که بدون تلاش فراوان محقق می شود. به عنوان مثال، ممکن است از کسی بپرسید که آیا می داند ساعت شروع کارگاه یا آدرس رسیدن به یک مکان خاص چیست.

شروع مکالمات با طرح یک پرسش می تواند به شکل زیر باشد:

  • “آیا می دانید برنامه را از کجا می توانم بگیرم؟”
  • “شما احیانا گوشواره ای ندیدید؟ مثل اینکه من یکی از گوشواره هایم را گم کرده ام.”
  • “شما اطلاع دارید که مابین کار زمان استراحت خواهیم داشت یا نه؟”

یکی از مزایای این رویکرد این است که پرسیدن یک سؤال ساده می تواند منجر به مکالمه بیشتر در مورد سایر موضوعات شود. هنگامی که سؤال خود را مطرح کردید و شخص دیگری کمکهای خود را ارائه داده است، بین شما و شریک گفتگو شما یک همبستگی اجتماعی متقابل ایجاد می شود.

پس از آنکه افراد کمک های خود را ارائه داده اند، اکنون وظیفه شماست که از آنها تشکر کرده و خود را معرفی کنید. این کار می تواند فرصتی برای شما باشد تا بتوانید در مورد شخص سؤالات دیگری مطرح کنید- چه کسی هستند، چه چیزی آنها را به اینجا آورده است، و سؤالات دیگری که با توجه به شرایط و وضعیت، مرتبط هستند.

زبان بدن

بعضی اوقات حرکات بدنی و غیرزبانی شما به اندازه چیزهایی که می گویید مهم هستند. با شروع گفتگو جدید، توجه به ارتباطات غیر کلامی خود بسیار مهم است.

از زبان بدن می توان برای انتقال علاقه و احساس استفاده کرد. به عنوان مثال، بیان دوستانه، وشعیت بدنی راحت و تماس چشمی خوب می تواند به شما نشان دهد که علاقه واقعی به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شخص دیگر دارید. از طرف دیگر شلخته و آویزان بودن ، نگاه کردن به اطراف در حین صحبت و اخم کردن ، ممکن است این احساس را به شریک گفتگوی شما بدهد که شما بی حوصله و بی علاقه هستید.

سیگنال های غیر کلامی تشویق کننده عبارتند از:

  • یک وضعیت قرارگیری باز، که شامل باز نگه داشتن بدن شما با وضعیت بازوهای آرمیده است، و به انتقال احساس دوستی کمک می کند.
  • تماس چشمی خوب مستلزم نگاه کردن به چشم افراد است. خیره نشوید، این نوع نگاه می تواند تهدیدآمیز باشد. در عوض، همه چیز را طبیعی پیش ببرید. به چشمان شخص دیگر نگاه کنید، و گهگاهی نگاهی اجمالی به اطراف داشته باشید.
  • لبخند زدن تا زمانی که واقعی و طبیعی به نظر برسد می تواند مفید باشد. از لبخند بزرگ غیرواقعی خودداری کنید و سعی کنید به دنبال یک بیان آرام و دلپذیر باشید.

گوش کنید و علاقه خود را بیان کنید

گفتگو با شخصی که مشترکات کمی با او دارید، می تواند دلهره آور باشد. در این شرایط، مکالمه شخص دیگر در مورد علایق، کار یا تخصص خود می تواند یک روش مفید برای شروع مکالمه باشد.

در مورد اینکه شخص دیگر چه کاری انجام می دهد، سؤال بپرسید، سپس تمرکز خود را واقعاً به شنیدن حرف های طرف مقابل بگذارید. افراد غالباً از صحبت کردن در مورد چیزهایی که علاقه مند هستند، لذت می برند. بنابراین ابراز علاقه واقعی به چیزهایی که سایر افراد از آن لذت می برند، می تواند محرک بسیار خوبی برای یک مکالمه عالی باشد.

یکنواخت نباشید

گفتگوی خوب فقط به یک رویکرد متکی نیست. بهترین گفتگوها شامل ترکیبی از پرسیدن سوال، گوش دادن به حرف های دیگران، و به اشتراک گذاشتن چیزهایی در مورد خودتان است.

یک مکالمه ساده می تواند به شکل زیر شروع شود:

  • پرسیدن تعدادی سوال ابتدایی (“آیا شما از این ارائه لذت بردید؟”)
  • گوش دادن به جواب (“عالی بود! احساس می کنم واقعاً چیزهای زیادی یاد گرفته ام!”)
  • افکار خود را بروز دهید (“من هم اینطور فکر کردم. من در حال حاضر ایده هایی در مورد چگونگی استفاده از آن نکات در فرآیند کار خود دارم.”)
  • در مرحله بعد، ممکن است با پرسیدن سؤال دیگری، فرایند را تکرار کنید، یا شریک مکالمه شما ممکن است سوالی را در مورد پاسخ قبلی شما بپرسد.

یادگیری چگونگی شروع مکالمه یک مهارت مهم است که می تواند به شما در ایجاد ارتباطات اجتماعی در زمینه های متنوعی کمک کند. این کار در ابتدا می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر با کمرویی و اضطراب اجتماعی درگیر باشید، اما تمرین زیاد، کلید اصلی برای گفتگوی راحت تر با افراد دیگر است.

سعی کنید هر یک از این تعاملات را به عنوان یک جلسه تمرین ببینید. هرچه بیشتر با دیگران گفتگو کنید، مهارت مکالمه شما قوی تر می شود.

در نهایت، پیوند اجتماعی قوی برای سلامت جسمی و همچنین از نظر روحی بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که ایجاد روابط اجتماعی، با سیستم ایمنی قوی تر، طول عمر بیشتر، سطح اضطراب پایین تر، همدلی بیشتر برای دیگران و عزت نفس بهتر ارتباط دارد. با یادگیری چگونگی شروع مکالمه، می توانید ارتباطات اجتماعی را که برای سلامتی و بهزیستی شما بسیار مهم هستند، بهتر برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.