سلامت عاطفی و ارتباط آن با سلامت روان

سلامت عاطفی توانایی فرد در پذیرش و مدیریت احساسات در طول چالش ها و تغییرات است. کسی که از نظر احساسی سالم است می تواند احساساتش را هضم کند. دردسرهای پیش پا افتاده زندگی روزمره، فرصت تمرین پاسخ ها را به جای واکنش ها برای شکوفا شدن سلامت عاطفی فراهم می کند.

سلامت کلی شامل جنبه های جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی و معنوی است. وقتی همه این ها در تعادل و همسویی قرار بگیرند، انسان رشد می کند. هر یک از این جنبه های زندگی بر سایر زمینه ها تأثیر خواهد گذاشت.

سلامت عاطفی شامل هوش هیجانی و تنظیم عاطفی است. وقتی تجربه ذهنی احساسات در یک دوره پایدار مناسب باشد، به نظر می رسد که سلامت عاطفی وجود داشته باشد. و تأثیر مثبت در کارهای روزمره و معمولی مشخص خواهد بود.

ساختار سلامت عاطفی در درک وسیع تری از سلامت روان نهفته است. نبود احساسات با سلامتی عاطفی برابر نیست، همانطور که نبود بیماری روانی با سلامت روان برابر نیست. فردی که احساسات خود را به خصوص از کودکی سرکوب می کند، ممکن است به اندازه فردی که می تواند احساسات خود را بروز دهد، از نظر عاطفی سالم نباشد.

زندگی روزمره مجموعه ای مداوم از فراز و نشیب ها را ارائه می دهد. مانند امواج اقیانوس، روزهای ما با پستی و بلندی همراه است. یک فرد سالم از نظر عاطفی قادر به سوار شدن بر امواج احساسات خواهد بود. بدون اینکه یک موج بزرگ، مخل احساسات او شود، و او را متوقف کند.

در نظر گرفتن تفاوت در ثروت مادی و شرایط زندگی فردی مهم است. داشتن امکانات مالی برای مدیریت موثرتر احساسات فردی، سلامت عاطفی را قابل دستیابی تر می کند. عوامل محیطی نیز توانایی بیان احساسات را تحت تأثیر قرار می دهند.

پریشانی عاطفی افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی می کند. برخی مطالعات نشان داده اند که بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و سرکوب سیستم ایمنی بدن می توانند با پریشانی عاطفی مرتبط باشند. مطالعات مربوط به پریشانی عاطفی و مدارهای عصبی بنیادی، ارتباط با سوء مصرف مواد و سایر رفتارهای ناکارآمد را نشان می دهد.

در هر گوشه ای پریشانی عاطفی وجود دارد. فردی که یک سبک زندگی احساسی سالم را تجربه می کند، هنگام ایجاد توفان بهتر قادر به کنترل این موج بزرگ خواهد بود. مانند یک سبک زندگی سالم از نظر جسمی، فواید طولانی مدت سبک زندگی سالم عاطفی نیز فراوان است.

سلامت عاطفی و سلامت روان

بسیاری از افراد از اصطلاحات سلامت عاطفی و سلامت روان به جای یکدیگر استفاده می کنند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین این دو مورد وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی گام هایی را برای ایجاد یک تعریف قوی از سلامت روان برداشته است: سلامت روان یک حالت پویا از تعادل درونی است که افراد را قادر می سازد تا از توانایی های خود هماهنگ با ارزش های عمومی جامعه استفاده کنند.

مهارت های اساسی شناختی و اجتماعی، توانایی شناخت، بیان و تعدیل احساسات خود، و همچنین همدردی با دیگران، انعطاف پذیری برای کنار آمدن با حوادث ناگوار زندگی و عملکرد در نقش های اجتماعی، و رابطه هماهنگ بین بدن و ذهن نشان دهنده مولفه های اساسی سلامت روان است، که در درجات مختلف، به وضعیت تعادل درونی کمک می کند.

سلامت روان فوایدی دارد که با مقاصد آگاهانه می توان به آن پی برد. همین مسئله را می توان در مورد سلامت عاطفی بیان کرد، که سلامت عاطفی نیز به بهبود رفاه کلی می افزاید. انسان ها هم احساسات مثبت و هم احساسات منفی را تجربه می کنند. سلامت عاطفی افراد را قادر می سازد تا آن احساسات را تجربه و ابراز کنند، بدون اینکه در آن ها غرق شوند.

توانمند سازی کودکان با واژگانی برای بیان احساسات و توانایی صحبت در مورد آن ها بسیار حیاتی است. پردازش کامل احساسات و استفاده سازنده از آن ها مهارتی است که به کودکان تا آخر عمر کمک خواهد کرد. اگرچه ما نمی توانیم در یک حالت ثابت مملو از شادی زندگی کنیم، اما دانستن نحوه استفاده از طیف وسیعی از احساسات ضروری است.

وقتی سلامت عاطفی به خطر می افتد، همیشه توصیه می شود که درخواست کمک کنید. اگر شما یا شخصی که می شناسید قادر به ابراز احساسات مناسب نیستید، مشاوره یک نقطه عالی برای شروع است. داشتن مکانی امن برای ابراز احساسات همان چیزی است که یک مشاور ماهر در اختیار شما قرار می دهد.

راه هایی برای بهبود و حفظ سلامت عاطفی

سلامت عاطف
Pexels/ Emotional Health

تمرین ذهن آگاهی راهی برای بهبود سلامت عاطفی است که در فعالیت های متنوعی ارائه می شود. فواید ذهن آگاهی بسیار زیاد و مستند است. بهبود آگاهانه در تمرین های ذهن آگاهی زمینه را برای انعطاف پذیری و توانایی کنار آمدن با مشکلات فراهم می کند.

پرورش روابط اجتماعی زمینه دیگری است که در بهبود و حفظ سلامت عاطفی مورد استفاده قرار می گیرد. یک مطالعه برجسته نشان داده است که نداشتن ارتباط اجتماعی بیش از سیگار کشیدن یا چاقی در سلامت شما تأثیر دارد.

افزودن تدابیری برای کنترل استرس روش دیگری برای بهبود سلامت عاطفی است. از طریق مدیریت موثر زمان، ورزش جسمانی و پذیرفتن اینکه چیزهایی وجود دارد که ما نمی توانیم آن ها را کنترل کنیم، به طور موثری می توان سطح استرس خود را کاهش داد.

بیان مناسب احساسات خود راه دیگری برای بهبود سلامت عاطفی است. برخی از افراد از ژورنال نویسی لذت می برند. عده ای دیگر نیز با گپ زدن با دوستان یا عزیزان خود احساس خوبی دارند.

تمرین توانایی استفاده از کلمات مناسب برای احساساتی که در زندگی جریان دارد، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید احساسات خود را آزاد کنید. روش های زیادی برای بیان خلاقانه احساسات وجود دارد.

بهبود در خودآگاهی نیز باعث بهبود سلامت عاطفی می شود. دقت در الگوهای بیان منفی، نقطه ای عالی برای شروع است. این درون نگری می تواند منجر به بهبود تنظیم عاطفی و هوش هیجانی شما شود.

بیشتر بخوانید: شکل گیری عادت ها چگونه اتفاق می افتد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.