سالم ترین رویکرد برای بهبود فردی

سالم ترین روش برای بهبود فردی، روشی است که به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای شما باشد -اما چگونه می توان فهمید که این روش کدام است؟- در حقیقت، هیچ رویکرد جامع و یکپارچه ای برای بهبود فردی وجود ندارد. بنابراین، ممکن است کمی درگیر آزمایش و خطا شوید، تا مناسب ترین روش برای شرایط خود را پیدا کنید. در عین حال، مسیر بهبود فردی مؤثر معمولاً دارای ده ویژگی اساسی است که باید آن ها را در نظر داشته باشید.

1

سرعت تدریجی

در مورد بهبودی فردی هیچ پاسخ سریعی وجود ندارد. برای افزایش شانس موفقیت، بر رویکردهای بهبود فردی که شامل تغییرات تدریجی هستند، متمرکز شوید. این رویکردها معمولا شما را بر روی یک تغییر در یک زمان متمرکز می کند، و فقط زمانی سراغ تغییر بعدی خواهد رفت که با تغییر اول زندگی خود احساس راحتی کرده و به آن عادت کرده باشید.

همچنین، بهبودی فردی تدریجی معمولاً اوضاع را به مراحل ساده تری تجزیه می کند. دقیقاً همانند دوران دبیرستان یا دانشگاه که تکالیف خود را به بخش های قابل کنترل تری تقسیم می کنید.

به عنوان مثال، برنامه ریزی برای رفتن به باشگاه به مدت سه بار در هفته برای بهبود سلامت روانی، ممکن است برای شروع کار کمی سخت باشد. در عوض، با استفاده از یک برنامه تدریجی می توانید لباس هایی که برای ورزش کردن خواهید پوشید، و روزها و زمانهایی را که می خواهید به باشگاه بروید، انتخاب کنید، و تمرینات خود را از قبل برنامه ریزی کنید تا به محض فرا رسیدن آن احساس ناامیدی و سردرگمی نکنید.

نکته دیگر برای بهبودی فردی تدریجی این است که به کوچکترین تغییری که می توانید در جهت مثبتی ایجاد کنید، فکر کنید، یا چگونه می توان هر بار فقط به یک درصد بهبود رسید. به عنوان مثال، اگر می خواهید به یک فرد اجتماعی تر تبدیل شوید، می توانید هر ماه خود را به یک فرد جدید معرفی کنید.

2

هدفمند بودن

برای شروع بهبود فردی باید در ذهن خود هدفی داشته باشید. اگرچه ضروریست هدف موجهی انتخاب کنید که برایتان قابل دستیابی باشد.

بدین معنا که با یک هدف بزرگ و رویایی شروع کنید، سپس به عقب برگردید، و هدف های کوچکتر در مسیر رسیدن به آن هدف بزرگ را شناسایی کنید. داشتن مجموعه ای از اهداف باعث می شود که وقتی احساس دلسردی و ناامیدی دارید، بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید.

3

مسئولیت پذیری

بهترین برنامه های بهبود فردی وابسته به تعهد شما خواهد بود. راه ایده آل برای تعیین این تعهد، نوشتن آن یا اعلام آن به شخصی است، که ارتباط نزدیکی با شما دارد.

در زیر مثالی از بیان تعهد آورده شده است:

“من متعهد می شوم که هر روز صبح به مدت پنج دقیقه برای سلامت روان خودم مدیتیشن انجام دهم، و بعد از اتمام آن، جملات مثبتی را برای خودم تکرار می کنم. این کار بخشی از یک هدف بزرگتر برای ذهن آگاهی بیشتر در زندگی من می باشد.  این کار را انجام می دهم تا خودم را برای هر روز آماده کنم، به خودم یادآوری کنم که من قادر به دستیابی به آنچه می خواهم، هستم. و به این ترتیب  استرس خود را کاهش می دهم.”

4

برنامه ریزی برای موانع

هنگامی که برنامه ها و اهداف خود را آماده کنید، همیشه موانعی در مسیر شما ایجاد خواهد شد. ماندن در مسیر مستلزم شناسایی موانع و داشتن برنامه برای رویارویی با آن ها است.

planning
Pexels/ Planning

در این روش، بهترین رویکردهای بهبود فردی شامل آگاهی از این مسأله است که همیشه کارها در مسیری هموار پیش نمی روند، و باید بتوانید خود را با شرایط وفق دهید. همچنین این کار استراتژی هایی را برای مقابله با موانع موجود با روشی مشخص ارائه می دهد.

5

پاداش هایی برای موفقیت

بسیاری از رویکردهای بهبود فردی شامل پاداش هایی برای رفتارهای فرد هستند. به عنوان مثال، یک فرد برای کاهش وزن خود می تواند یک پاداش غیر خوراکی در نظر بگیرد. در این ناحیه از بهزیستی ذهنی، پاداش هایی برای کمک به هدف مورد نظر -که همان رژیم گرفتن هست- می تواند شامل هر چیزی باشد که باعث ایجاد انگیزه در شما می شود. و شناسایی و انتخاب این نوع پاداش ها همگی به خود شما بستگی دارند.

6

تکیه بر شواهد

سالم ترین رویکردهای بهبود فردی مهم تر از هر چیزی ریشه در شواهد موجود در تحقیقات دارند. در حالی که شاید پیروی از “گورو” هایی که درمان های معجزه آسا را به شما وعده می دهند، وسوسه انگیز باشد، اما رویکردهایی که توسط آزمایشات تحقیقاتی به خوبی کنترل شده اند، می توانند بسیار کارساز باشند.

تکنیک های درمان شناختی رفتاری مثال خوبی برای این موضوع هستند. شواهد تحقیقاتی محکمی وجود دارد که اثربخشی درمان شناختی رفتاری را پشتیبانی می کنند. بنابراین می توانید به راحتی از این روش در مسائلی که موثر است، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: انتظارات و وتقعیت های زندگی

7

شخصی سازی برای خود

صرف نظر از این که یک رویکرد مبتنی بر تحقیقات چقدر کارساز بوده است، اگر مناسب شما نباشد، برای شما مفید نخواهد بود. هر یک از ما از لحاظ شخصیتی، فرهنگی و غیره موقعیتی منحصر به فرد داریم که در انتخاب رویکردهای بهبود فردی تأثیر خواهد گذاشت. آنچه برای همسایه شما مؤثر است، لزوماً برای شما نیز کارساز نخواهد بود.

این مسأله اغلب بستگی به میزان راحتی و تطابق شما با یک رویکرد خاص دارد. به طور مثال اگر هنرمند هستید، شاید یکی از رویکردهای هنر درمانی مانند رنگ آمیزی ماندالاها برای شما لذت بخش باشد. می توانید از طریق ازمون و خطا و ارزیابی های فردی در خود رویکرد بهبود فردی متناسب با صفات شخصی خود را شناسایی کنید.

8

خودآگاهی

جدا از مواردی که با یک مربی یا درمانگر کار می کنید، باید برای بهبود فردی خودتان برنامه ای تهیه کنید. اگر نسبت به اینکه چه چیزی اشتباه است، و شما در تلاش برای تغییر چه چیزی هستید، آگاهی نداشته باشید، این مسأله کمی دشوار خواهد بود.

معمولاً خودآگاهی در سه زمینه فیزیکی، شناختی و عاطفی صورت می گیرد. وقتی بتوانید مناطقی را که در آن درگیر هستید، بشناسید و نسبت به خود دلسوزی داشته باشید، بهتر می توانید برای تغییر برنامه ریزی کنید. در این روش، سالم ترین برنامه های بهبود فردی شامل مرحله ای است که باید در مورد خودآگاهی بیاندیشید. 

به عنوان مثال، اگر در زندگی خود با مشکل بی نظمی درگیر هستید، قبل از برنامه ریزی برای بهبود فردی، ممکن است بخواهید افکاری موجود در ذهنتان (به عنوان مثال، من آدم کثیفی هستم)، احساسی که در شما ایجاد می کنند (به عنوان مثال، من هیج وقت آدم منظمی نمیشم)، و این امر چگونه از نظر فیزیکی خود را بروز می دهد (به عنوان مثال، من همیشه احساس خستگی می کنم، و برای شروع کارم انرژی ندارم) شناسایی کنید. مهربانی با خود، شما را قادر می سازد تا بتوانید برای رفع این مشکلات برنامه ای تهیه کنید.

9

داشتن برنامه ای عملی

سالم ترین رویکردهای بهبود فردی شامل گامهایی مشخص یا برنامه عملی برای رسیدن به اهداف می باشد. فقط شناسایی اهداف کافی نیست – بدون برنامه عملی و فعال، هیچ گاه در زندگی به اهداف خود نخواهید رسید.

مربیان و درمانگران به ویژه با تهیه یک برنامه عملی به بهبود فردی کمک می کنند. این برنامه می تواند یک برنامه جامع شامل استراتژی های مختلفی از جمله ذهن آگاهی، ورزش، و بازسازی شناختی (اصلاح مجدد افکار برای بهبود سلامت ذهن) باشد.

10

تقویت خوش بینی

یک رویکرد بهبود فردی که باعث خوش بینی فرد شود، اغلب سالم ترین رویکرد بهبود فردی است. به طور معمول، رویکردهایی که نوعی گفتگوی درونی مثبت، ذهن آگاهی و خودآگاهی را در بر می گیرد، باعث ایجاد خوش بینی می شوند. رویکردهای مبتنی بر شاخه روانشناسی که به عنوان روانشناسی مثبت شناخته می شوند، بر این جنبه از بهبود فردی تمرکز می کنند. اگر می خواهید روی خوش بینی متمرکز شوید، یک رویکرد بهبود فردی از این حوزه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.