روش های پرورش خلاقیت

خلاقیت در واقع یافتن راه های جدید برای حل مشکلات و عبور از موقعیت های مختلف است. این مهارت محدود به هنرمندان، نوازندگان یا نویسندگان نیست. بلکه یک مهارت مفید برای افراد از هر قشری می باشد. اگر تصمیم گرفته اید خلاقیت را در خود پرورش دهید، این نکات می تواند به شما در تقویت خلاقیت تان کمک کند.

نسبت به خلاقیت متعهد باشید

اولین قدم این است که خود را کاملاً وقف پرورش توانایی های مربوط به خلاقیت کنید. تلاش خود را به تعویق نیندازید. اهداف خود را تعیین کنید، از کمک دیگران استفاده کنید و هر روز برای پیشرفت مهارت خود وقت بگذارید.

تبدیل به یک متخصص شوید

یکی از بهترین راه های پرورش خلاقیت، متخصص بودن در آن زمینه است. با داشتن درک غنی از موضوع، بهتر می توانید به فکر راه حل های بدیع یا خلاقانه برای مشکلات خود باشید.

تبدیل شدن به یک متخصص چگونه است

به کنجکاوی خود پاداش دهید

یکی از موانع معمول در پرورش خلاقیت این احساس است که با کنجکاوی خود کمی زیاده روی کرده ایم. وقتی نسبت به چیزی کنجکاو هستید، به جای اینکه خودتان را مواخذه کنید، به خودتان پاداش دهید. و به خود فرصت دهید تا موضوعات جدید را کشف کنید.

گرچه پاداش دادن به خود مهم است، اما ایجاد انگیزه ذاتی نیز مهم است. گاهی اوقات، پاداش واقعی خلاقیت خود فرآیند موجود است، نه نتیجه.

ریسک پذیر باشید

وقتی نوبت به ایجاد مهارت های خلاقانه می رسد، باید برای پیشرفت توانایی های خود تمایل به ریسک پذیری داشته باشید. اگرچه ممکن است تلاش های شما هر بار منجر به موفقیت نشود، اما همچنان باید استعدادهای خلاقانه خود را تقویت کرده، و مهارت هایی را پرورش دهید که در آینده به شما کمک کنند.

اعتماد به نفس داشته باشید

عدم اطمینان در توانایی های تان می تواند خلاقیت شما را سرکوب کند، بنابراین داشتن اعتماد به نفس مهم است. پیشرفتی را که کسب کرده اید، یادداشت کنید، تلاش های خود را تحسین کنید، و همیشه به دنبال راه هایی برای پاداش دادن به خود باشید.

برای پرورش خلاقیت در خودتان وقت بگذارید

اگر برای رشد استعدادهای خلاقانه خود وقت نگذارید، قادر به پیشرفت نخواهید بود. هر هفته زمانی را برنامه ریزی کنید تا بر روی انواعی از پروژه های خلاقانه تمرکز کنید.

بر نگرش منفی غلبه کنید

تمرکز خود را بر روی حذف افکار منفی بگذارید، و از انتقاد کردن نسبت به خود بپرهیزید. زیرا ممکن است توانایی شما را در ایجاد مهارت های خلاقانه قوی مختل کند.

با ترس از شکست مقابله کنید

ترس از اینکه اشتباه کنید، یا پس از تلاش های بسیار شکست بخورید، می تواند مانع پیشرفت شما شود. هر زمان که خود را درگیر چنین احساساتی دیدید، به خود یادآوری کنید که اشتباهات صرفاً بخشی از روند کار هستند. در حالی که ممکن است گهگاه در مسیر پرورش خلاقیت خود گیر کنید، اما در نهایت به اهداف خود خواهید رسید.

به ایده های جدید فکر کنید

ایده پردازی یکی از تکنیک های رایج آکادمیک و حرفه ای است. به علاوه، می تواند ابزاری قدرتمند برای پرورش خلاقیت در شما نیز باشد.

قضاوت و انتقاد از خود را متوقف کنید، سپس نوشتن ایده های مرتبط و راه حل های ممکن را شروع کنید. هدف تولید ایده های هرچه بیشتر در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه است. در مرحله بعد، بر روی شفاف سازی و تصحیح ایده های خود تمرکز کنید، تا به بهترین انتخاب ممکن برسید.

چندین راه حل را امتحان کنید

دفعات بعدی که به مشکلی برخورد کردید، سعی کنید به دنبال راه حل های مختلف باشید. به جای این که به سادگی به دنبال اولین ایده ای که در ذهن خود دارید بروید، کمی وقت بگذارید و به روش های احتمالی دیگری برای عبور از وضعیت موجود فکر کنید. این فعالیت ساده یک روش عالی برای ایجاد مهارت های تفکر خلاقانه و حل مسئله است.

یک ژورنال خلاقیت داشته باشید

ژورنال خلاقیت
Pexels/ Journaling

برای پیگیری روند خلاقیت خود و ایده هایی که پیشنهاد می کنید، یک ژورنال تهیه کنید. ژورنال نویسی یک روش عالی برای بازتاب چیزهایی که به دست آورده اید است، و به کمک آن می توانید به دنبال راه حل های دیگر باشید. از ژورنال خود می توانید برای ذخیره ایده هایی استفاده کنید که بعدها در آینده می توانند الهام بخش باشند.

از نقشه های ذهنی و فلوچارت ها استفاده کنید

نقشه ذهنی راهی عالی برای اتصال ایده ها و جستجوی پاسخ های نوآورانه به سوالات است. با نوشتن یک موضوع یا کلمه اصلی، نقشه ذهنی ایجاد کنید. سپس، اصطلاحات یا ایده های مرتبط را به کلمه اصلی پیوند دهید. در حالی که این تکنیک مشابه ایده پردازی است ، روشی کاملاً بصری برای مشاهده چگونگی پیوند این ایده ها را نیز ارائه می دهد.

خود را به چالش بکشید و فرصت هایی ایجاد کنید

هنگامی که برخی مهارت های اساسی خلاقیت را به وجود آوردید، برای پیشرفت بیشتر توانایی های خود، لازم است خود را به طور مداوم به چالش بکشید. به دنبال روش های دشوارتر باشید، چیزهای جدید را امتحان کنید و از بکارگیری همان راه حل هایی که همیشه در گذشته استفاده کرده اید، خودداری کنید.

علاوه بر اینکه خود را به چالش می کشید، باید فرصت های خلاقانه خود را نیز ایجاد کنید. این کار ممکن است شامل حل یک پروژه جدید یا پیدا کردن ابزارهای جدید برای استفاده در پروژه های فعلی تان باشد.

به دنبال منابع الهام بخش باشید

هرگز انتظار نداشته باشید که خلاقیت اتفاق بیفتد. برای پرورش خلاقیت در خود به دنبال منابع الهام بخش جدید باشید که ایده های تازه ای به شما می دهند، و انگیزه شما را برای کشف پاسخ های بی نظیر به سوالات فراهم می کند. کتاب بخوانید، از یک موزه بازدید کنید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید یا با دوست خود در مورد موضوعی بحث کنید. از هر استراتژی یا تکنیکی که برایتان مناسب است استفاده کنید.

سناریوهای جایگزین را در نظر بگیرید

هنگام مواجهه با یک مسئله، از سوالات “چی میشه اگه …” برای در نظر گرفتن هر سناریوی ممکن استفاده کنید. اگر رویکرد خاصی را در پیش بگیرید، نتیجه آن چه خواهد بود؟

با بررسی این گزینه ها، بهتر می توانید راه حل های خلاقانه برای مشکلات خود پیدا کنید.

تکنیک گلوله برفی را امتحان کنید

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه یک ایده عالی اغلب مستقیماً به ایده دیگر منتهی می شود؟ وقتی در حال ایده پردازی برای پروژه خود هستید، می توانید با استفاده از “تکنیک گلوله برفی” از این مزیت استفاده کنید. اگر ایده ای برای کار فعلی شما مناسب نیست، آن را کنار بگذارید تا بعداً آن را در پروژه مناسب دیگری پیاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.