روش های موثر برای کاهش استرس و ناامیدی

غالباً زمانی که افراد استرس دارند، احساس ناامیدی می کنند، و نسبت به وقایعی که چندان مهم هم نیستند، از خود واکنش عاطفی نشان می دهند. این مسأله به چند دلیل اتفاق می افتد. یکی از این دلایل این است که وقتی افراد احساس تهدید می کنند، بیشتر دچار استرس می شوند، و این تجربه تهدید زمانی افزایش می یابد که احساس کنند از منابع کافی برای مقابله با چالش های پیش روی خود برخوردار نیستند. بنابراین در چنین شرایطی باید به دنبال روش های مناسب برای کاهش استرس در خود باشند.

از طرفی افراد معمولا هنگام بروز استرس منابع فیزیکی، اجتماعی و روانی در دسترس خود را تشخیص نمی دهند. به علاوه، تمایل کمتری هم نسبت به مراقبت های فردی از خود نشان می دهند، که همین مسأله می تواند استرس آن ها را در نتیجه اثرات کمبود خواب، تغذیه نامناسب و انزوا طلبی افزایش دهد.

همچنین، افزایش ناامیدی، تحریک پذیری و حساسیت فرد می تواند از نشانه های خستگی بیش از حد و دل زدگی وی باشد. به همین دلیل، این نوع احساسات باید سیگنالی برای  مدیریت موثر استرس باشد.

بیشتر بخوانید: تأثیر استرس بر حافظه افراد

روش های کاهش احساس ناامیدی و استرس

اگر احساس می کنید تحمل و صبر شما در برابر مسائل کمتر شده، ناامیدتر هستید، احساساتی تر عمل می کنید، و توانایی تحمل فشارهای زندگی خود را ندارید، چند روش وجود دارد که می توانید آن ها را به کار گیرید، تا احساس بهتری داشته باشید.

یک روش سریع برای کاهش استرس خود پیدا کنید

توقف نسبتا زودهنگام پاسخ استرس تان می تواند به شما کمک کند تا با آرامش بیشتری از خود واکنش نشان دهید. در غیر این صورت، ممکن است طوری برخورد کنید که بعدها به خاطر رفتار خود پشیمان شوید.

به عنوان مثال، کاهنده های سریع استرس مانند تمرینات تنفسی یا آرمیدگی عضلانی پیش رونده، می تواند شما را آرام کند، و به شما کمک کند تا احساس ناامیدی کمتری داشته باشید، و توانایی بیشتری نیز برای انجام کارهایتان داشته باشید. در نتیجه، در مراحل بعدی بهتر اعمل خواهید کرد. روش موثر برای کاهش استرس خود را بیابید، تا دفعات بعدی که احساس شکست و سر در گمی می کنید، از آن استفاده کنید.

نگرش خود را تغییر دهید

بخش عمده ای از اینکه چیزی را به عنوان یک عامل ایجاد استرس بشناسیم یا نه، بستگی به الگوهای تفکر و نحوه پردازش دنیای اطراف مان دارد. به عنوان مثال، كسانی كه همه چیز را تحت كنترل خود می بینند، نسبت به اتفاقاتی كه برای آنها می افتد، کمتر دچار استرس می شوند. زیرا همیشه گزینه هایی برای تغییر دارند.

همچنین مطالعات نشان داده است که خوش بینی و تفکر مثبت نیز برای سلامت فرد مفید می باشد. سعی کنید در مورد چگونگی ایجاد تفکر مثبت و ذهنیت سالم بیشتر بیاموزید، تا در شرایط بحرانی احساس استرس کمتری داشته باشید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

اگر احساس می کنید دائما در حاشیه هستید، شاید لازم باشد تا چیزهایی را در زندگی خود تغییر دهید. اگر تعهدات خود را کم تر کنید، از بدن خود بیشتر مراقبت کنید، سبک زندگی سالم را به کار گیرید، در حالت کلی با استرس کمتری روبرو خواهید شد. و هنگام رویارویی با استرس شرایط را بهتر کنترل خواهید کرد. بنابراین، تغییر سبک زندگی یکی از روش های موثر کاهش استرس می باشد.

تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش می تواند در کاهش سطح استرس شما تأثیر شگفت انگیزی داشته باشد. همچنین تخصیص زمان به فعالیت های مربوط به اوقات فراغت و خلاقیت بسیار مهم است. کمی فاصله و دور شدن از کار نه تنها لذت بخش است، بلکه جنبه ضروری برای یک زندگی متعادل و فعالیت های خلاقانه است که می تواند استرس شما را تا حدی کاهش دهد، و شما را برای یک عملکرد بهتر با راندمان بیشتر در آینده آماده تر کند.

به دنبال حمایت های اجتماعی باشید

پشتیبانی
Pexels/ Talking to a friend

غالباً افراد به کمک پشتیبانی و به اشتراک گذاشتن مشکلات خود با دوستان نزدیک، خانواده یا عزیزانشان با مشکلات خود بهتر روبرو می شوند. گرچه نباید دائما در مورد مشکلات خود شکایت کنیم، اما گاهی اوقات، صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد در مورد ناامیدی ها امروز و فردا (و حمایت شدن توسط یک شنونده خوب) می تواند در پردازش آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد، به شما کمک کند، و شما را قادر می سازد تا در مواجهه با مشکلاتتان به راه حل های خوبی برسید. بنابراین، به عنوان یکی از روش های موثر کاهش استرس، به دنبال پشتیبانی افراد قابل اعتماد در زندگی خود باشید.

اگر شخص مناسبی را سراغ ندارید تا مشکلات خود را با وی در میان بگذارید، می توانید به یک درمانگر مراجعه کنید، یا وقایع زندگی خود را به طور مرتب ثبت کنید، و از مزایای این کار برای کاهش استرس خود بهره ببرید.

برای کاهش استرس خود کارهایی را به طور منظم انجام دهید

برای حفظ سبک زندگی کم استرس، ضروریست تا برخی از فعالیتهای کاهنده استرس را در زندگی خود انجام دهید. کسانی که به طور مرتب در حال انجام فعالیتهای کاهنده استرس در زندگی خود هستند، به طور مثال مرتبا پیاده روی می کنند، مدیتیشن می کنند، و از آن انجام فعالیت های کاهنده استرس در کارهای روزانه خود لذت می برند، احساس استرس کمتری دارند.

روش های موثر بسیاری برای کاهش استرس و ناامیدی وجود دارد، که می توانید در زندگی خود به کار گیرید. سعی کنید روش متناسب با شخصیت و سبک زندگی خود را بیابید، و در شرایط بحرانی برای مواجهه با شرایط استرس آور از آن ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.