روش های مقابله با استرس

غالباً وقتی افراد با یک وضعیت جدید و استرس آور مانند شغلی چالش برانگیز، تغییر سبک زندگی، و مشکلی دشوار در روابطشان که مرتب کردن اوضاع برای آنها مدتی طول خواهد کشید، روبرو می شوند، احساس درماندگی کرده و بر این باورند که برای مدت طولانی با این شرایط پر فشار درگیر خواهند بود. افرادی که نگران این استرس طولانی مدت هستند، دلیلی برای نگرانی خود دارند: استرس مزمن. نوعی استرس مداوم و تغییر ناپذیر، که می تواند عوارض زیادی داشته باشد. افرادی که با استرس مزمن روبرو هستند ممکن است از این خبر تعجب کنند که اگر خود را با شرایط تطبیق دهند و روش های مقابله با استرس را بشناسند، اوضاع راحت تر می شود.

خبر خوب این است که روش هایی وجود دارد که تقریباً در هر موقعیتی می تواند برای کاهش استرس به کار گرفته شود. اگر با یک مشکل جدید روبرو هستید، در یک موقعیت چالش برانگیز قرار دارید، یا به این فکر می کنید که آیا شرایط بهتر خواهد شد و چگونه می توان روند آن را سرعت بخشید، موارد زیر برخی از راه های مقابله با استرس هستند که می توانند به شما کمک کنند.

  • توجه: اگر با در زندگی خود با یک بحران یا فشار روانی شدید روبرو هستید، این تکنیک ها می توانند به میزان قابل توجهی به شما کمک کنند. اما اگر استرس شما در یک حد غیرقابل کنترل قرار داشته باشد، بعضی مواقع باید به دنبال کمک هایی حرفه ای متخصصان باشید، تا بتوانید استرس خود را مدیریت کنید.

نگرش صحیحی داشته باشید

ما همیشه نمی توانیم آنچه را که با آن روبرو هستیم کنترل کنیم. اما نحوه مواجهه با شرایط را خودمان انتخاب می کنیم. ما می توانیم نگرش خود را انتخاب کنیم، و شرایط ممکن را به عنوان یک تهدید، یا یک چالش ببینیم.

تحقیقات نشان می دهد که دیدن چیزی به عنوان یک چالش به شما کمک می کند تا همه منابع در دسترس خود را بسیج کرده و شرایط موجود را مانند “یک بازی” ببینید. در حالی که مشاهده وضعیت به عنوان یک تهدید می تواند منجر به گرایش بیشتر به احساس استرس و ناامیدی شود.

گام های زیر به شما کمک می کنند که در صورت نیاز به سمت یک چارچوب ذهنی توانمند حرکت کنید:

نقش نگرش در نحوه درک شرایط را در نظر بگیرید

نگرش می تواند در تعیین چگونگی درک شرایط استرس آور برای شما و نحوه انتخاب گزینه های موجود کمک کند. در حقیقت، نگرش می تواند روی گزینه هایی که می بینید و نمی بینید، و میزان استرس شما و عواقب کارهایتان نیز تأثیر بگذارد.

الگوهای فکری خود را بررسی کنید

شاید الگوهای فکری شما اتوماتیک باشند، اما می توانید محل تمرکز خودتان را انتخاب کنید. برای شروع انتخاب خود، آگاهی از الگوهای فکری همیشگی تان می تواند مفید باشد. این تمرین به شما کمک می کند تا الگوهای فکری خود را واضح تر ببینید، و بتوانید با استرس خود مقابله کنید.

صحبت های مثبت درونی با خود را تمرین کنید

یکی از روش های مقابله با استرس صحبت های درونی مثبت با خود می باشد. این مسأله به معنای استفاده از زبان خوش بینانه تر در ذهن است، و به واسطه آن بیشتر روی احتمالات تمرکز می کنید. این امر چیزی بیش از تلاش برای دیدن نیمه روشن است. جاهای خاصی را که می توانید تمرکز خود را تغییر دهید، بشناسید، و آنچه را که می توانید، تغییر دهید.

آنچه را که می توانید، تغییر دهید

گاهی اوقات حتی اگر نتوانید یک وضعیت را به طور کلی تغییر دهید، جنبه های خاصی از آن وضعیت وجود دارد که می توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال، ممکن است به دلایل نیاز مالی نتوانید شغلی را که از آن لذت نمی برید، کنار بگذارید، اما می توانید با همکاران خود بیشتر ارتباط برقرار کنید، هنگام کار، نگرش خود را تغییر دهید، و از زمان استراحت خود برای مدیریت استرستان استفاده کنید. حتی می توانید سایر فعالیت هایی را که می توانند باعث تغییر در احساس شما در این شغل شوند، به کار بگیرید. مراحل زیر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید در جایی که می توانید تغییراتی ایجاد کنید، و استرس خود را برطرف کنید.

کارهایی را که قادر به انجام آن ها هستید، امتحان کنید

این تغییرات می توانند در مقیاس بزرگ یا کوچک، اما هدفمند باشند. تغییر به خودی خود می تواند باعث ایجاد استرس شود، بنابراین مهم است تغییراتی را انتخاب کنید که بیشترین اهمیت را داشته باشند.

یک برنامه جدید برای زندگی تان تهیه کنید

اینکه بدانید کجا می خواهید بروید، و برنامه ای برای آینده خود داشته باشید، می تواند در به حداقل رساندن میزان استرس کنونی تان کمک کند. حتی اگر نتوانید برنامه های خود را تا مدتی به نتیجه برسانید، تغییرات مطابق ارزش ها و اولویت های خود، می تواند مفید و الهام بخش بوده، و یکی از روش های مقابله با استرس باشد.

بیشتر بخوانید: روش های موثر برای کاهش استرس و ناامیدی

با استفاده از عادت های سالم خود را بهبود دهید

اگر نمی توانید کاری کنید که وضعیت خود را تغییر دهید، استرس خود را با مدیریت زندگی روزمره خود کاهش دهید. فعالیت های خاص می تواند باعث افزایش مقاومت و ارتقای فردی شود، به شما کمک کند تا احساس تنش کمتری داشته باشید، و نسبت به عوامل استرس آوری که با آنها روبرو هستید کمتر واکنش نشان دهید. موارد زیر فعالیت هایی هستند که می توانید به زندگی خود اضافه کنید- هرچه بیشتر این رفتارها به یک عادت خودکار تبدیل شوند، عوامل استرس آور شما را کمتر آزار خواهند داد.

مراقبت فردی

هنگامی که خسته، گرسنه و بی انرژی هستیم، همه چیز پر استرس به نظر می رسد، و به جای پاسخ، نسبت به استرس واکنش نشان می دهیم. بر مراقبت از بدن خود متمرکز شوید، و سپس توانایی بیشتری برای مقابله با ناامیدی و استرس در زندگی تان خواهید داشت.

ورزش

ورزش
Google Images/ Exercise

ورزش کردن یکی از روش های شگفت انگیز برای مقابله با استرس می باشد، که به شما کمک می کند تا در برابر استرس واکنش کمتری از خود نشان دهید. بنابراین باید در هر زمان ممکنی آن را در برنامه خود قرار دهید.

مدیتیشن

 مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا در مواجهه با استرس متمرکز شوید، و در صورت عدم توازن احساس آرامش خود را به دست آورید. بسیاری از تکنیک های مدیتیشن به خوبی عمل می کنند. بنابراین چند مورد را امتحان کنید و یک یا دو تکنیک مورد علاقه خود را انتخاب کنید. با گذشت زمان، در مقابل استرس با شدت کمتری از خود واکنش نشان می دهید، و قادر خواهید بود تا آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.

نگرش مثبت

حفظ نگرش مثبت کاری است که می توانید انجام دهید، تا همه چیز در زندگی تان راحت تر شود. همچنین یک نگرش مثبت به شما کمک می کند تا با دیگران بهتر همگام باشید (که می تواند به حمایت های اجتماعی بیشتر و درگیری کمتر منجر شود) و بتوانید احساس خوبی داشته باشید، حتی اگر چیزهای اطراف شما چندان عالی نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.