روش های متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن

بسیاری از افراد زمانی که با استرس روبرو می شوند، متوجه می شوند که این استرس نه تنها می تواند با افکار ناشی از استرس آن لحظه درگیر شود، بلکه ممکن است با وقایع یا موضوعاتی که در گذشته اتفاق افتاده، و حتی اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، همراه باشد. اگر این نوع از استرس را تجربه کرده اید، شاید متوجه شده باشید که دچار نشخوار ذهنی شده اید، افکار تکراری بارها و بارها در ذهنتان ایجاد می شوند، و با ایجاد یک حلقه بی پایان نگرانی های شما را افزایش می دهند. این الگوی فکری نه تنها هیچ کمکی به حل مشکلات موجود نمی کند، بلکه می تواند در فعالیت های سالم مانند خواب، که به ایجاد آرامش درونی کمک می کنند، اختلال ایجاد کند. با متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن خود،  شاید بتوانید مشکل خود را حل کنید، یا حداقل در مورد یک راه حل قابل کنترل به توافق برسید.

تأثیرات مثبت پاکسازی ذهن

روند تکرار دوباره افکار در سرتان با عنوان نشخوار ذهنی شناخته می شود. تحقیقات نشان داده است كه نشخوار ذهنی افکار از بسیاری جهات می تواند مضر باشد. بنابراین، توانایی شما برای متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن از افکار منفی، مهارت مهمی است که باید بر آن تسلط داشته باشید.

یکی از اصلی ترین مشکلات نشخوار ذهنی این است که وقتی روی اتفاقات ناخوشایند گذشته یا آینده متمرکز می شوید، در زمان حال برای خود اضطراب ایجاد می کنید. این اضطراب پاسخ استرس شما را برانگیخته، و شما را از شادی لحظه به لحظه محروم می کند. در نتیجه، ممکن است دچار استرس مزمن شوید – یک وضعیت ناسالم که می تواند منجر به بروز مشکلات جسمی، روحی و عاطفی شود.

با یادگیری روش هایی برای متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن (یا مدیریت موفق آن)، می توانید به یک حالت روحی خوب برسید.

استراحت بیشتر

به نظر می رسد نشخوار ذهنی بر استراحت نیز تأثیر می گذارد. این مسأله نه تنها زمانی را که استرس و اضطراب را متوقف کرده و ادامه روز استراحت می کنید، به تأخیر می اندازد، بلکه بر کیفیت خوابتان نیز تأثیر می گذارد. هر چقدر زمان کمتری برای استراحت کردن صرف کنید، و زمان بیشتری احساسی ناخوشایند داشته باشید، میزان استرس مضاعفی را با توانایی محدود برای بهبود شرایط تجربه خواهید کرد.

با مدیریت افکار خود، قادر خواهید بود تا زمان بیشتری را برای استراحت خود، چه در خواب و چه در بیداری صرف کنید.

مقدار کورتیزول کمتر

به نظر می رسد استرس مزمن که با نشخوار ذهنی تشدید می شود، در بروز بیماری های مربوط به فعال شدن بیش از حد سیستم های بیولوژیکی پاسخگوی استرس ، نقش دارد. همچنین، نشخوار ذهنی سیستم های پاسخگوی استرس بدن را با تقویت واسطه های فیزیولوژیکی از قبیل کورتیزول تغییر می دهد.

کورتیزول هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی آزاد می شود، و معمولاً به عنوان “هورمون استرس” شناخته می شود. کورتیزول نقش مهمی در بدن ایفا می کند، و می تواند بر احساسات فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کورتیزول می تواند به کنترل میزان قند خون، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش التهابات و کمک به فرمولاسیون حافظه کمک کند. اما میزان زیاد کورتیزول با ماندگاری بالا، پیامدهای منفی برای سلامتی فرد دارد.

مطالعه ای نشان داد افرادی که درگیر نشخوار ذهنی افکار خود هستند، تا پایان روز سطح بالاتری از کورتیزول را در سیستم بدنی خود دارند. اما در ابتدای روز سطح کورتیزول آنها خیلی بالا نبوده، و این احتمال وجود دارد که میزان کورتیزول با نحوه برخورد با استرس های روزمره مرتبط است. این مطالعه همچنین نشان داد كه نشخوار ذهنی (نه فقط مربوط به اتفاقات روزمره) به طور مستقیم با افزایش پاسخ بدن به استرس در ارتباط است.

خلاقیت بیشتر

نشخوار ذهنی می تواند خلاقیت شما را از بین ببرد. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که درگیر مشکلات مربوط به محل کار بودند، در کار خود خلاقیت کمتری داشتند. در حالی که کسانی که به فکر حل مسئله بودند، پیشرفت بیشتری در کار خود نشان دادند.

به طور خلاصه، نشخوار ذهنی اغلب به این معناست که “کارتان را با خود به خانه می برید.” از طرف دیگر، افرادی که در حل مسئله مشارکت می کنند، احتمالاً در کار خود خلاق تر (و احتمالاً مؤثرتر) هستند، و از آرامش بیشتری در زمان های بعد از کار برخوردار می شوند. همچنین، تحقیقات دیگر نشخوار ذهنی را با کاهش توانایی فرد در مشاهده راه حل برای حل مشکلات مرتبط دانسته اند، که خود می تواند منجر به استرس بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: تمرین و پرورش خودتنظیمی در خود

چگونه ذهن خود را پاکسازی کنیم

اگر افکارتان درگیر یک وضعیت استرس زا می ماند، و فکر کردن در مورد یک رویداد منجر به تغییر مثبتی نمی شود، وقت آن است که برای پاکسازی ذهن خود قدم بردارید. البته رها کردن احساسات منفی به همین سادگی نیست. با این حال، روش هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن خود استفاده کنید.

مدیتیشن

تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند در بخشش، رها کردن نشخوار ذهنی، و کاهش احساسات منفی موثر باشد. مدیتیشن مزایای فراوان دیگری هم دارد.

برای شروع مدیتیشن، مکانی را پیدا کنید که بتوانید در آن بنشینید، و استراحت کنید. سپس افکار خود را بدون اینکه به آنها دلبسته شوید، از نظر بگذرانید. پس از مشاهده افکارتان، آن ها را رها کنید، و تمرکز خود را به لحظه کنونی بازگردانید.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی تمرینی برای غرق شدن در یک فعالیت، بجای فکر کردن راجع به چیزهای دیگر است. ذهن آگاهی گزینه خوبی برای افراد پرمشغله است. در حالی که ذهن آگاهی شامل کم کردن سرعت و تمرکز کردن روی یک چیز است، اما همانند مدیتیشن سنتی، به معنای متوقف ساختن همه فعالیت ها نیست.

انجام یک فعالیت با ذهن آگاهی می تواند روشی اصلاحی برای متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن، و در نتیجه به اتمام رساندن کارها باشد. سعی کنید اتاق خود را تمیز کنید، کمد خود را مرتب کنید، یا غذایی سالم بپزید.

افکار خود را بنویسید

نوشتن افکار
Pexels/ Writing

اگر ذهنتان پر از احساسات استرس زا است، شاید بهتر باشد تا افکار خود را از طریق نوشتن بیان کنید. نوشتن افکار به شما اجازه می دهد تا موضوعاتی را که ذهن شما را به خود درگیر کرده است، عمیق تر بررسی کنید. با بررسی کامل احساسات خود، شاید بتوانید راه حل هایی را که به ذهنتان می رسد، ارزیابی کنید، و روش های مختلفی را برای دیدن مشکلات خود (تکنیکی که بازسازی مجدد شناختی نامیده می شود) امتحان کنید.

وقتی برای اولین بار این کار را شروع می کنید، یک بازه زمانی برای خود تعیین کنید، تا درگیر نشخوار ذهنی نشوید. مطالعات متعدد نشان داده است که 20 دقیقه زمانی مؤثر برای تغییر مثبت ذهنی و عاطفی، بدون ایجاد نشخوار ذهنی است.

حواس خود را معطوف به چیزهای دیگر کنید

گاهی اوقات، بهترین کاری که می توانید برای پاکسازی ذهن خود انجام دهید، این است که تمرکز خود را تغییر دهید. بیرون بروید، و با دوستتان ورزش کنید. با یک پروژه یا سرگرمی خود را مشغول کنید. برای چند دقیقه یک کتاب خوب بخوانید. فعالیتهایی مانند تائی چی و کاراته نیز می تواند برای متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن مورد استفاده قرار گیرد.

یک روش ساده برای تغییر تمرکزتان روشی عالی برای انجام کارهای مثبت در زندگی و دور شدن از استرس و نگرانی است.

با دوستانتان در ارتباط باشید

شاید متوجه شده باشید که وقتی بیش از حد استرس دارید، و درگیر نشخوار ذهنی هستید، با اطرافیان خود رابطه گرمی ندارید. در نتیجه ممکن است به روابطتان لطمه وارد شود.

از طرف دیگر، تمرکز روی روابط مثبت می تواند استرس و تمایل به نشخوار ذهنی را به حداقل برساند. با تقویت روابط خود، تکنیک های مقابله ای سالم را برای خود فراهم می کنید.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که پیوندهای اجتماعی محکمی دارند ، برای مقابله با استرس تمایل کمتری به نشخوار ذهنی دارند. همچنین میزان افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و دیگر پاسخ های مرتبط با استرس در این دسته از افراد پایین تر است.

تحلیل و بررسی مشکلات خود با کمک یک دوست همدل می تواند یک راه سالم برای تغییر تمرکز و همچنین روشی موثر در حل مشکل باشد. اما حتی اگر تصمیم گرفته اید که در مورد مشکلات خود با کسی صحبت نکنید، عمل بودن با دیگری می تواند برای متوقف ساختن نشخوار ذهنی و پاکسازی ذهن، و همچنین مقابله با استرس و اضطراب مفید باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.