رواشناسی رنگ در بازاریابی:تاثیر اشباع رنگ در جلب توجه

اصل نورومارکتینگ:
اشیا با اشباع رنگ بالاتر بزرگتر به نظر می رسند ، توجه بیشتری را جلب می کنند و باعث می شوند محیط اطراف آنها کوچکتر شود.

کاربرد:
به دعوت به اقدامهای خود رنگی اشباع تر بدهید تا حداکثر توجه را به سمت آنها معطوف کنید.

در جنگلهای بارانی آمریکای جنوبی چندین گونه قورباغه با رنگ روشن زندگی می کنند. این قورباغه ها غالباً سمی هستند و رنگهای روشن هشداری برای شکارچیان است که این قورباغه ها را نخورند ، زیرا در غیر این صورت ممکن است بیمار یا بدتر شوند. بنابراین در این حالت اطلاعاتی که رنگ منتقل می کند برای بقای قورباغه و شکارچی بالقوه بسیار مهم است. رنگ ها در اطراف ما هستند. هر شیئی که هر لحظه می بینید دارای رنگ است و بنابراین یکی از مهمترین نشانه های بصری ماست. رنگ اطلاعات مهم بسیاری را در مورد جهان پیرامون ما منتقل می کند و برخی از این اطلاعات پیامدهای جالبی در طراحی دعوت شما به اقدامات و محصولات دارد.

اندازه اشباع تأثیر می گذارد

رنگ به غیر از هشدار به ما در مورد نخوردن قورباغه های سمی ، اطلاعات زیادی به ما می دهد ، از جمله اطلاعاتی که برای بازاریابی مرتبط هستند. رنگها اغلب در سه مقدار توصیف می شوند. اولین مورد ، Hue یا فام است که رنگ واقعی را توصیف می کند ، به عنوان مثال آبی ، قرمز یا زرد. مورد دوم مقدار یا روشنایی است که نحوه روشن یا تیره بودن رنگ را توصیف می کند. آخرین مورد اشباع است ، که شدت رنگ را توصیف می کند ، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

اشباع رنگ
Better-digital-photo-tips/Saturation

اخیراً مشخص شده است که این مقدار اشباع تأثیرات جالبی بر سایر برداشت ها دارد. این توسط Hagtvedt & Brasel (2017) کشف شد ، که در مجموع شش آزمایش برای آزمایش اثرات اشباع رنگ بر درک اندازه اشیا انجام داد. در یکی از این آزمایشات ، آزمودنی ها مجبور شدند اندازه دو جسم مشابه را که همزمان ارائه می شوند حدس بزنند ، فقط از نظر اشباع رنگ متفاوت است. بیش از 65٪ افراد ، شی the با اشباع رنگ بالاتر را بزرگتر از اندازه مشابه اشباع پایین تر ارزیابی کردند. یکی دیگر از یافته های جالب این مقاله ، زمانی بود که محققان در آزمایشی دیگر آزمودنی ها را وادار کردند که یک فنجان را با ژله لوبیا پر کنند. آنچه که آنها دریافتند این بود که افراد وقتی مقدار بیشتری اشباع رنگ در آن فنجان داشتند ، به طور قابل توجهی لوبیای ژله بیشتری در فنجان قرار می دادند. دلیلش این بود که اشباع زیاد باعث می شود که فنجان از نظر افراد بزرگتر به نظر برسد و همین امر باعث می شود تا حبوبات بیشتری در فنجان بریزند تا فنجان “بزرگتر” پر شود.

اشباع رنگ و اندازه لیوان
Google from article of Hagtvedt and Brasel

محققان همچنین دریافتند که اشباع رنگی یک شی فقط بر درک اندازه از خود جسم تأثیر نمی گذارد ، بلکه از محیط مستقیم آن نیز تأثیر می گذارد. وقتی آنها به آزمودنی ها تصویری با شی در اتاق نشان دادند ، قضاوت شد که وقتی اشباع رنگ شی زیاد باشد ، ارتفاع آن اتاق به طور قابل توجهی کمتر است.

میزان اشباع رنگ فقط اندازه ظاهری یک شی را افزایش نمی دهد ، بلکه میزان توجه به آن را نیز افزایش می دهد. آزمایشگران دریافتند كه آزمودنی ها میزان توجه خود را نسبت به یك شی هنگامی كه آن شی اشباع رنگی بیشتری داشته باشد ، به طور قابل توجهی بالاتر ارزیابی کردند.

چگونه نوشابه 7Up توانست با تغییر طراحی خود به موفقیت بیشتری برسد؟ در این مقاله بیشتر بخوانید

این یافته ها در حال حاضر بسیار جالب هستند ، اما در اینجا متوقف نمی شود. محققان همچنین آزمایشی را انجام دادند که در آن به خریداران وظیفه خرید داده بودند. آنها به افراد خود این وظیفه را دادند كه یا به دنبال چمدانی كوچك باشند كه به راحتی در یك محفظه بالای سر قرار گیرد یا یك چمدان بزرگ كه می تواند حاوی وسایل زیادی باشد. آنچه آنها دریافتند این بود که وقتی اولین کار برای یافتن یک چمدان کوچک به آنها محول می شود ، مصرف کنندگان به شدت چمدان هایی با رنگ اشباع کم و برعکس را ترجیح می دهند وقتی هدف دوم را به سوژه می دهند. این امر همچنین با تمایل بیشتر برای پرداخت (WTP) و ارزیابی های مطلوب تر برای کیسه ای که مناسب ترین کار به نظر می رسد ، همراه بود.

بنابراین از اینجا می توان نتیجه گرفت که یک رنگ بسیار اشباع باعث می شود که یک شی بزرگتر به نظر برسد و محیط مستقیم آن جسم را کوچکتر نشان دهد. مقدار بیشتری از اشباع باعث توجه بیشتر به جسم می شود. مردم همچنین از این اندازه ظاهری برای قضاوت در مورد اینکه آیا یک محصول یا شی به آنها کمک می کند تا وظیفه خود را برآورده کنند استفاده می کنند و ارزیابی ها و تمایل خود را برای پرداخت بر این اساس تنظیم می کنند. دلیل این تأثیر کنجکاو مربوط به تحریک روانشناختی یا میزان فعالیت در مغز است. محققان نظریه پردازی کردند که رنگ های بسیار اشباع باعث تحریک بیشتری می شوند ، که به نوبه خود توجه بیشتری را نسبت به جسم بسیار اشباع شده ایجاد می کند و باعث می شود که این جسم از نظر جسمی بزرگتر ارزیابی شود.

مفهوم عملی

این یافته ها پیامدهای جالب توجهی دارند ، اول از همه در مورد طراحی وب سایت و تبدیل آنلاین. اولین پیام مربوط به رنگ بخشهای مربوط به سایت شما است. هر سایت دارای بخشهای خاصی است که می خواهید به آنها توجه کنید ، به عنوان مثال دکمه های خرید در یک فروشگاه اینترنتی. با افزایش میزان اشباع رنگ این “Call to Actions” ، می توانید میزان توجه بازدیدکنندگان به آنها را افزایش دهید. بنابراین اگر می خواهید توجه بیشتری را به بخش خاصی از سایت خود معطوف کنید ، فکر کنید که رنگ اشباع تری به آن بخش بدهید.

Google/Call To Action(CTA)

همچنین ، می توانید رنگ محصولات خود را تغییر دهید. اگر محصولی را به فروش می رسانید که به نظر می رسد بزرگ است ، ممکن است بخواهید برای بزرگتر نشان دادن محصول رنگی بسیار اشباع انتخاب کنید. به عنوان مثال ، محصولات مرتبط با وضعیت معمولاً برای ترساندن دیگران باید از نظر جسمی بزرگ به نظر برسند ، بنابراین انتخاب یک رنگ روشن برای کالای مربوط به وضعیت می تواند انتخاب خوبی باشد. اگر می خواهید محصولتان کوچکتر به نظر برسد ، رنگ کم اشباع تری انتخاب کنید.

Google/The Color Of Subjects

این امر در تبلیغات نیز تأثیراتی دارد. به عنوان مثال ، اگر از رنگهای بسیار اشباع شده استفاده کنید ، ممکن است یک تبلیغ بنر آنلاین بزرگتر به نظر برسد ، که باعث ایجاد مزاحمت و آزاردهنده می شود. بنابراین اگر می خواهید مردم نسبت به تبلیغات شما واکنش منفی کمتری نشان دهند ، ممکن است بخواهید رنگ اشباع کمتری داشته باشید.

آزمایش با لوبیای ژله ای که در بالا ذکر شد ، پیامدهای جالب دیگری نیز برای طیف وسیعی از مشاغل دارد. به عنوان مثال ، اگر صاحب رستوران هستید ، ممکن است در نظر داشته باشید از بشقاب هایی با رنگ اشباع کم استفاده کنید تا میهمانان بشقاب خود را پرتر ببینند. یا ممکن است برای بزرگتر نشان دادن غذای خود ، رنگ های اشباع بیشتری بدهید.

قابلیت اطمینان تحقیقات رنگ

هرچند که این نتایج جالب به نظر میرسد ، اما با تحقیق در مورد رنگ ، تعیین دقیق اینکه از چه رنگی استفاده می شود ، همیشه دشوار است که این امر می تواند بر قابلیت اطمینان این تحقیق تأثیر بگذارد. بعلاوه ، ممکن است رنگی روی کاغذ و سپس روی صفحه نمایش متفاوت باشد. حتی ممکن است یک رنگ در صفحه های مختلف کمی متفاوت نمایش داده شود. این همیشه موضوعی است که باید هنگام کار با رنگ به خاطر داشته باشید. در این مقاله خاص ، محققان یافته های خود را در شش آزمایش تکرار کردند و در نتیجه این نگرانی ها را تا حدودی کاهش دادند. در پایان ، احتمالاً بهتر است فقط این نگرانی ها را فراموش کنید و یک یا چند تست A / B انجام دهید تا ببینید آیا این یافته ها برای شما مفید است یا خیر.

نکات نوروئی:

  • برای جلب توجه بیشتر به آنها ، به اقدامات و سایر بخشهای مربوطه در وب سایت خود رنگی کاملا اشباع بدهید.
  • اگر می خواهید اشیا و محصولات بزرگتر به نظر برسند ، رنگ اشباع تر یا اگر می خواهید کوچکتر به نظر برسند رنگ کم اشباع تری بدهید.
  • اگر مشتریان شما به دنبال یک کالای بزرگ هستند ، دادن رنگ های اشباع تر به محصولات شما می تواند تمایل به پرداخت را افزایش دهد و منجر به ارزیابی های مثبت تری شود. برعکس ، اگر مشتریان شما به دنبال اقلام کوچک هستند ، به محصولات رنگ های اشباع کمتری بدهید تا از همان مزایا بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.