راه های رسیدن به اهداف و مقابله با تنبلی

همه ما در بازه هایی از زمان احساس می کنیم انرژی کمتری داریم و برای یافتن انگیزه تلاش می کنیم. معمولاً اینطور احساس می شود، اما وقتی این لحظات بیشتر یا بیشتر می شوند یا مدت زمان بیشتری طول می کشد، ممکن است خودمان را متفاوت ببینیم. اهداف ما از اهمیت کمتری برخوردار می شوند، داشتن احساس انگیزه برای ما دشوار است، و ممکن است این سوال در ذهن ما ایجاد شود که آیا توانایی کافی داریم یا نه. حتی ممکن است خودمان را تنبل بنامیم. بنابراین باید به دنبال راه هایی برای رسیدن به اهداف خود باشیم تا به وسیله آن ها با احساس تنبلی مقابله کنیم.

خود ایده آل تان را پیدا کنید

همه ما به این فکر می کنیم که می خواهیم چه کسی باشیم، چگونه رفتار کنیم، می خواهیم به چه اهدافی برسیم و اینکه چگونه می خواهیم در جهان ظاهر شویم. خود ایده آل مفهومی در روانشناسی است و به این مسأله اشاره می کند که بهترین حالت خود در ذهن ما چگونه به نظر می رسد، چگونه عمل می کند و چه احساسی دارد.

خود ایده آل ما اغلب تصویری از بهره وری و دستیابی ما به اهداف خاص، رفتارهای سالم و موارد دیگر است.

متأسفانه، زندگی پرمشغله ما اغلب اجازه تأمل و تفکر در مورد خود ایده آل مان را نمی دهد، و به نظر می رسد که در این بهم ریختگی، جایی با جواب های دوران کودکی مان به این سوال که “وقتی بزرگ می شوید می خواهید چه کاره شوید؟” گم می شویم.

تنها شما نیستید

اگر در بعضی مواقع احساس تنبلی یا بیهودگی می کنید، مطمئناً تنها نیستید. نظرسنجی های اخیر نشان داده است که 80٪ افرادی که برنامه های سال نو خود را تعیین می کنند، در رسیدن به اهداف مورد نظر خود موفق نخواهند شد. چه چیزی باعث می شود که پایداری در رسیدن به اهداف، موفقیت و تلاش در جهت اهداف مورد نظرمان بسیار دشوار باشد؟

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند مانع بهره وری و رسیدن به اهداف ما شود، و همین مسأله باعث می شود که خودمان را “تنبل” ببینیم. گاهی موانع موقعیتی هستند یا به زمان بندی و فرصت ها مربوطند، در حالی که در مواقعی دیگر ممکن است خودمان موانع را با رویکردهای خود، طرز فکر یا متدهایمان ایجاد کنیم.

عادات قدیمی را رها کنید

به منظور پیشرفت واقعی و ترک الگوهای قدیمی تنبلی مان، باید چیزهایی را که ممکن است در عدم توانایی ما در رسیدن به اهداف مان تأثیر بگذارد، یا باعث می شود احساس کارآمدی کمتری نسبت به توانایی واقعی خودمان داشته باشیم، تشخیص دهیم. بنابراین، ممکن است فقط با تغییر روش خود و خلاص شدن از شر عادت های قدیمی و غیر مفیدی که ما را از احساس بهره وری و رسیدن به اهداف باز می دارد، از چیزی که با عنوان تنبلی تصور می کنیم، رها شویم.

در این قسمت چند مورد از عادت هایی که می توانند مانع رسیدن ما به اهداف خود شوند، آورده شده است. اگر موردی از این لیست آشنا به نظر می رسد، نگران نباشید. شما تنها نیستید:

اهداف خود را خیلی بزرگ یا پیچیده می کنیم

همه ما می خواهیم به حد اعلای خود برسیم، اما ممکن است به شدت برآورد غلطی از تلاش و زمان لازم برای رسیدن به آن نقطه داشته باشیم. اگر بعد از چند ساعت از ادامه کار منصرف شدیم، به این دلیل نیست که تنبل هستیم، بلکه به این دلیل است که ممکن است متوجه شده باشیم زمان و تلاش لازم را اشتباه محاسبه کرده ایم.

انتظار کامل بودن از خود داریم

وقتی در حال رسیدن به هدفی هستیم، انتظار داریم جاده صاف و یکدست باشد، در حالی که به احتمال زیاد مسیر رسیدن به هدف ما پر از پیچ و خم و انحراف خواهد بود.

گوش دادن به منتقد درونی خود

 اگر اصطلاح “تنبل” بخشی از صحبت های شما با خودتان باشد، احتمالاً اظهارات منفی و انتقادی زیادی وجود دارد که به طور منظم از طرف منتقد درونی خود می شنوید.  صدای انتقادی شما بر خلاف همه نقاط قوت و ویژگی های مثبت موجود که می تواند به شما در حرکت رو به جلو کمک کند، بر تمام نقص ها و کاستی های شما متمرکز است.

نداشتن یک برنامه موثر

 وقتی انگیزه پیدا می کنیم و از هدفی جدید هیجان زده می شویم، می توانیم اهمیت ایجاد یک طرح را فراموش کنیم. هیجان ما برای رسیدن به اهداف می تواند باعث حرکت سریع و با اشتیاق فراوان شود، اما باعث ایجاد احساس غرق شدن و بی هدفی شود.

مو
Pexels/ Achieve Our Goals

برای شروع چه باید کرد

خوشبختانه، اقدامات قابل دستیابی زیادی وجود دارد که می توانید برای تغییر وضعیت یا ادامه مسیر رسیدن به اهداف خود انجام دهید:

اهداف کوچک و قابل دستیابی ایجاد کنید

 هنوز می توانید آرزو داشته باشید که به اوج خود برسید، اما این هدف عظیم را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید تا به شما کمک کند برای ادامه مسیر کارایی و انگیزه بیشتری داشته باشید. همانطور که تصویر کلی را در نظر می گیرید، مراحل اصلی لازم برای رسیدن به آن نقطه را به خاطر بسپارید، و آن ها را یادداشت کنید. در صورت نیاز، اهداف خود را به اهداف کوچکتر یا کوتاه مدت تر تقسیم کنید.

برای تهیه یک برنامه وقت بگذارید

 با در نظر گرفتن گام های کوچک و قابل دستیابی برای رسیدن به اهداف، لحظه ای با خود در مورد خواسته ها و اهدافتان تأمل کنید. در مورد میزان تلاش، وقت، هزینه، کمک ها یا سایر عوامل دخیل در تحقق این هدف واقع بین باشید. ورود به روند کار با یک برنامه عملی به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس و آرامش بیشتری داشته باشید، همچنین به شما چیزی می دهد که در صورت دلسرد شدن یا عقب نشینی به آن رجوع کنید.

بر نقاط قوت خود تمرکز کنید

 اگر شما به یک منتقد درونی که روی نقص و کاستی های شما متمرکز است عادت کرده اید، در استفاده از نقاط قوت خود سود زیادی خواهید یافت. آیا فکر کردن در مورد نقاط قوت شخصی برای شما دشوار است؟ هر چالشی را که پشت سر گذاشته اید در نظر بگیرید، و در مورد نقاط قوت شخصی خود برای کسب این تجربه تأمل کنید. اگر هنوز شناسایی نقاط قوتتان برای شما دشوار است، از دوستان یا خانواده خود بپرسید که چه چیزی را به عنوان بزرگترین نقطه قوت شما می بینند.

موفقیت های کوچک را جشن بگیرید

جشن گرفتن موفقیت های کوچک خود در رسیدن به اهداف کوچک، یا حتی غلبه بر شکست ها، می تواند به شما در ادامه حرکت رو به جلو کمک کند. غرور و افتخار ما در رسیدن به اهداف می تواند به تقویت گفتگو مثبت تر با خود کمک کند. ما با هر دستاوردی خودکارآمدی بیشتری را تجربه می کنیم، که می تواند به ما کمک کند به موفقیت دراز مدت دست پیدا کنیم.

داشتن حامی و پشتیبان

 مشکلی نیست که در این راه از کسی کمک بخواهید. ما وقتی به روشی مثبت و سالم به افراد مهم متصل می شویم، رشد می کنیم. به آن افراد مهم پشتیبان اجازه دهید تا بخشی از تجربه شما باشند. ممکن است بخواهید آن ها در این مسیر موفقیت هایتان را با شما جشن بگیرند، یا ممکن است بخواهید در مواقع ضروری که در مسیر خود موانعی دارید، به آن ها رجوع کنید. داشتن اطمینان و حمایت از افراد مهم در زندگی می تواند در ایجاد انعطاف پذیری بیشتر به ما کمک کند.

بیشتر بخوانید: احساس خوشبختی در زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.