ذهن سرگردان که اصلا هم شاد نیست!

ذهن سرگردان را میشود در انبوهی از رفتارهای انسان مشاهده کرد،چه زمانی که در حال دیدن یک خبر هستید،چه زمانی که سرکار یا در یک کافه نشستید و مشغول انجام فعالیتی هستید و یا حتی زمانی که در کلاس درس به نظر میرسد در حال توجه به حرفهای گوهربار استادتان هستید!در این مقاله سعی میکنیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا سرگردان بودن ذهن باعث میشود ما خوشحال باشیم یا ناراحت و ناراضی.

47% از ساعات بیداری صرف فکر کردن به چیزهایی میشود که اصلا اتفاق نمی افتد!در واقع مردم 46.95 از اوقات بیداری خود را صرف فکر کردن به چیزی غیر از آنچه که انجام میدهند میکنند و این سرگردانی ذهن دلیلیست که باعث میشود احساس خوشحالی نکنند.یک اپلیکیشن تحت وب آیفون تحقیقی را انجام داده که 250000 داده اطلاعاتی در مورد سه مولفه افکار،احساسات و عمل را جمع آوری کرده است.

این تحقیقی است از  Matthew A. Killingsworth و Daniel T. Gilbert  از دانشگاه هاروارد که در این مقاله نتایج آن را خواهید خواند.

ذهن انسان ذهن سرگردان است و ذهن سرگردان ذهنی خوشحال نیست. “توانایی تفکر در مورد آنچه اتفاق نمی افتد ، یک پیشرفت شناختی است که با هزینه ای عاطفی به وجود می آید.” برخلاف حیوان انسان مدت زمان زیادی را صرف فکر کردن به چیزهایی میکند که به وقوع هم نمیپیوندد:اندیشیدن به رویدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده،احتمالا در آینده رخ دهند یا حتی ممکن است هرگز اتفاق نیافتند!درواقع به نظر میرسد که سرگردانی ذهن به عنوان حالت پیش فرض مغز انسان است.

دیدن این فیلم از سایت تد هم خالی از لطف نیست

تحقیقی که با یک اپ آیفون انجام میشود

برای پیگیری این رفتار، Killingsworth برنامه ای را از طریق آیفون طرح ریزی کرد که با 2250 داوطلب در فواصل رندوم تماس میگرفت تا از آنها بپرسد که چقدر احساس خوشحالی میکردند،چه کاری را در حال حاضر انجام میدادند و آیا به فعالیت فعلی خود فکر میکنند یا چیزی دیگری که خوشایند،خنثی یا ناخوشایند باشد.

افراد می توانند از 22 فعالیت عمومی مانند پیاده روی ، غذا خوردن ، خرید و تماشای تلویزیون انتخاب کنند.به طور متوسط پاسخ دهندگان گزارش دادند که در 46.9% اوقات ذهن آنها سرگردان بوده و در طول انجام هر فعالیتی به طور متوسط 30% از زمانشان صرف سرگردانی میشد البته به جز عشق ورزیدن.

خواندن این مقاله را هم توصیه میکنیم:11 واقعیت شگفت انگیز در مورد مورد مغز. کلیک کنید!

سرگردانی ذهن به نظر میرسد در تمامی فعالیتهای ما وجود داشته باشد.این مطالعه نشان میدهد که زندگی ما تا حد زیادی تحت تاثیر آن چیزیست که حضور ندارد و یا واقعی نیست.

Killingsworth, a doctoral student in psychology at Harvard

Killingsworth و Gilbert  دریافتند که افراد زمانهایی که در حال عشق ورزیدن،تمرینات ورزشی کردن و غرق شدن در مکالمات بودند احساس بیشرین خوشحالی را میکردند. اما د رمورد زمانهایی که کمترین احساس خوشحالی را داشتند بیشتر سرگرم کارکردن،استراحت و استفاده از کامپیوتر بودند.

سرگردانی ذهن ما بهترین پیشگویی در مورد خوشحال بودن یا نبودن افراد است.در واقع زمانی که ذهن از زمان حال خارج شده و تصمیم میگیرد جایی دیگر برود بهتر میتوان پیشگویی کرد که آیا فرد خوشحال است یا خیر تا اینکه همان فرد را درحال انجام فعالیتی ببینیم.

Killingsworth, a doctoral student in psychology at Harvard

محققین تخمین زده اند که تنها 4.6% از خوشحالی یک فرد مربوط به زمان خاصیست که در حال انجام یک فعالیت خاص است در حالیکه 10.8% از خوشحالی وی به وضعیت سرگردانی ذهنش مربوط است.

با تجزیه و تحلیل زمان،محققین دریافتند که سرگردانی ذهن افراد مورد آزمایش دلیل و چرایی خوشحال نبودنشان بوده است نه پیامد آن.کلینگورث و گیلبرت در مقاله خود یادداشت می کنند: “بسیاری از سنت های فلسفی و مذهبی می آموزند که خوشبختی را باید در آن لحظه از زندگی یافت و متخصصان آموزش دیده اند که در برابر سرگردانی مقاومت کنند و” اکنون در اینجا باشند “. “این سنت ها نشان می دهند که یک ذهن سرگردان ذهن ناخوشایند است.”

آموزه های بودا در این تحقیق تایید میشود!

نتایج این تحقیق طبق گفته این دو محقق آموزه های سنتی را در مورد بودن در زمان حال تصدیق میکند.2250 نفر از Killingsworth و Gilbert در این مطالعه در محدوده سنی 18 تا 88 سال قرار داشتند که طیف گسترده ای از سوابق اجتماعی و اقتصادی و مشاغل را نشان می دهد. 70 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه آمریکایی بودند.

بیش از 5000 نفر در حال حاضر از این اپلیکیشن آیفون استفاده میکنند.اگر مایل به استفاده از این اپلیکیشن هستید از لینک زیر میتوانید آن را دانلود کنید:

لینک دانلود آیفون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.