ده مشخصه افراد خلاق

افراد خلاق دارای مشخصه هایی هستند. در واقع، خلاقیت این امکان را برای ما فراهم می کند تا برای انجام کارهای جدید تمایل بیشتری داشته باشیم.
علاوه بر این، خلاقیت ذهن را بیشتر درگیر فعالیت می کند و افراد خلاق را در مسیری که یک قدم به استعداد نهانی خود نزدیک شوند، قرار می دهد.

بنابراین، چه چیزی باعث می شود تا یک فرد خلاق شود؟ آیا خلاقیت چیزیست که برخی از افراد آن را از بدو تولد با خود به همراه دارند، یا با کمک مهارت هایی می توان آن را توسعه داد؟

میهای چیکسنتمیهای، استاد برجسته روان‌شناسی و مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلرمونت بر این باور است که برخی افراد آنچه را که نشانه شخصیت خلاق است، در وجود خود دارند. گرچه برخی با این ویژگی متولد می شوند، می توان با به کارگیری یک سری تمرینات خلاقانه در زندگی روزمره این استعداد نهانی را شکوفا کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیق چیکسنتمیهایی و ده مهارتی که از نظر او جز مشخصه های افراد خلاق به شمار می روند، ادامه مطلب را بخوانید.

افراد خلاق پر انرژی و در عین حال متمرکز هستند

افراد خلاق به طور ذهنی و جسمی بسیار پرانرژی هستند. این دسته از افراد می توانند ساعت ها بر روی چیزی که توجه آن ها را به خود جلب کرده است، کار کنند، و در عین حال همچنان مشتاق به ادامه کار هستند. البته این بدین معنا نیست که این افراد بیش فعال هستند.

این افراد دارای قوه تخیل بسیار قوی هستند، کنجکاوند، زمان زیادی را صرف اندیشیدن در سکوت می کنند و در مورد چیزهایی که برای آن ها جالب باشد تامل می کنند.

باهوش و در عین حال ساده هستند

افراد خلاق باهوش هستند. اما تحقیقی در سال 2013 نشان داد افرادی که سطح آی کیو بسیار بالایی داشتند، لزوما سطح خلاقیت بسیار بالایی نداشتند، بلکه ویژگی های شخصیتی نیز مهم هستند.
به عنوان مثال، در مطالعه معروف لوییس ترمان در مورد کودکان با استعداد، کودکان دارای سطح آی کیو بالا در حالت کلی زندگی بهتری داشتند. اما آن دسته از کودکان با سطح آی کیو بسیار بالا سطح خلاقیت بالایی نداشتند. تعداد بسیار اندکی از این کودکان سطح بالایی از پیشرفت های هنری را در سال های آتی در زندگی خود نشان دادند.

وی نشان می دهد که خلاقیت شامل میزان مشخصی از هر دو ویژگی خرد و کودکی است.

بازیگوش و در عین حال منظم هستند

چیکسنتمیهایی معتقد است بازیگوشی یکی از مشخصه های بارز خلاقیت است، اما این سرخوشی و هیجان در مقابل ویژگی پارادوکسیکال دیگری، یعنی سرسختی و پشتکار قرار دارد.

هنگام کار روی یک پروژه، افراد خلاق تمایل به نشان دادن عزم و ذکاوت خود دارند. این افراد ساعت ها بر روی چیزی کار می کنند، و اغلب تا نیمه های شب و تا زمانی که نتیجه کار آن ها را راضی نکرده باشد، بیدار می مانند.

ملاقات با یک هنرمند را در نظر بگیرید. در ظاهر، به نظر هیجان انگیز، رمانتیک و پر زرق و برق به نظر می رسد. و برای بسیاری، هنرمند بودن هیجان زیادی دارد. اما یک هنرمند موفق نیازمند کار سخت است، که بسیاری از مردم این مشخصه آن ها را نمی بینند. یک فرد خلاق می داند که خلاقیت واقعی مستلزم تلفیق سرگرمی و کار سخت است.

خلاقیت
Freepik/Creativity

رویاپردازان واقع بین هستند

افراد خلاق دوست دارند هر روز رویاپردازی کنند و احتمالات و شگفتی های جهان را تصور کنند. این افراد می توانند خود را غرق در فانتزی و تصورات کنند، و در عین حال در واقعیت ثابت قدم باشند.
این افراد معمولا با عنوان رویا پردازی توصیف می شوند، اما این بدین معنا نیست که این افراد در رویاهای در سر خود زندگی می کنند. افراد خلاق اعم از دانشمندان، هنرمندان و نوازندگان می توانند راه حل های تخیلی برای مسائل دنیای واقعی ارائه دهند.

چیکسنتمیهایی بر این باور است که هنر بزرگ و علم بزرگ شامل یک جهش خیالی به دنیایی است که متفاوت از زمان حال است. بقیه افراد جامعه اغلب این ایده های جدید را فانتزی هایی بدون ارتباط با واقعیت کنونی می دانند. اما هدف اصلی هنر و علم فراتر رفتن از آنچه که در زمان حال واقعیست و ایجاد یک واقعیت جدید، می باشد.

برونگرا و درون گرا هستند

در حالی که ما اغلب درگیر دسته بندی افراد به عنوان صرفاً برونگرا یا درون گراهستیم، چیکسنتمیهایی نشان می دهد که خلاقیت نیاز به ترکیب هر دو نوع شخصیت دارد.

به اعتقاد وی، افراد خلاق درون برونگرا و درونگرا هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد معمولاً تمایل دارند برونگرا یا درون گرا باشند و این صفات به طرز چشمگیری پایدار هستند.

افراد خلاق تمایل دارند ویژگیهای درونگرایی و برونگرایی را به طور همزمان نشان دهند.

این افراد هم مردمی و هم کم حرف هستند، هم اجتماعی و هم انزواطلب هستند. تعامل با دیگران می تواند باعث ایجاد ایده ها و انگیزه آنها شود و انزوا طلب بودن آنها این امکان را برای آن ها فراهم می کند تا بتوانند به کشف منابع خلاقیت بپردازند.

پرغرور و در عین حال متواضع هستند

افراد بسیار خلاق به دستاوردها و موفقیتهای خود افتخار می کنند، و در عین حال از جایگاه خود آگاه هستند. آنها احترام فوق العاده ای برای افراد دیگری که در حوزه کاری آنها فعالیت می کنند و کارهای قبلی که در نوآوری آنها موثر بوده اند، قائل هستند.
این افراد اغلب متوجه هستند که کارشان در مقایسه با کار دیگران بسیار چشمگیر است، اما این چیزی نیست که روی آن تمرکز کنند.

چیکسنتمیهایی اظهار داشت افراد خلاق اغلب روی ایده ها و پروژه های بعدی خود متمرکز هستند تا دستاوردهای قبلی خود.

جهت یادگیری چالش سی روزه برای تبدیل رفتاری جدید به یک عادت این مقاله را بخوانید

با نقش های سفت و سخت جنسیتی سنجیده نمی شوند

چیکسنتمیهایی معتقد است افراد خلاق، دست کم تا حدودی، در برابر کلیشه های جنسیتی که جامعه اغلب سعی در اجرای آن ها دارد، مقاومت می کنند. وی تصریح می کند زنان و دختران خلاق نسبت به زنان و دختران دیگر نافذتر و استوارتر هستند. در حالی که مردان و پسران خلاق نسبت به سایر همنوعان خود سلطه کمتری دارند و حساستر هستند.

وی معتقد است از نظر روانشناختی، فردی که هر دو خصوصیات زن و مرد را دارد، مجموعه واکنش هایش مضاعف است. همچنین افراد خلاق به احتمال زیاد علاوه بر نقاط قوت مربوط به جنسیت خود، نقاط قوت جنس دیگر را نیز دارند.

محافظه کار و در عین حال جسور هستند

افراد خلاق خارج از حد و مرز خاصی می اندیشند و ما اغلب بر این باوریم که این افراد خود رای و تا حدودی سرکش هستند. اما چیکسنتمیهایی معتقد است خلاقیت واقعی بدون داشتن هنجارهای فرهنگی و سنت های اولیه غیرممکن است.

به گفته وی، خلاقیت مستلزم داشتن هر دو ویژگی سنتی بودن و سنت شکنی است. در حالی که به دنبال یافتن روش های جدید و به روز برای انجام کارها هستید، قدردان گذشته نیز باشید. افراد خلاق از بسیاری جهات می توانند محافظه کار باشند، اما به این قضیه نیز واقف هستند که گاهی اوقات نوآوری به معنای ریسک کردن است.

پر اشتیاق و در عین حال نسبت به کار خود واقع بین هستند

افراد خلاق فقط از کار خود لذت نمی برند، آنها با کمال میل و علاقه، عاشق کاری که انجام می دهند، هستند. اما داشتن علاقه و اشتیاق به چیزی لزوما منجر به یک کار بزرگ نمی شود.
نویسنده ای را در نظر بگیرید که عاشق نوشته های خودش است، اما حاضر نیست حتی یک جمله از آن را ویراش کند. نوازنده ای را تصور کنید که هیچ میلی به گوش دادن آهنگ خود و اصلاح نقاط ضعف آن ندارد.

افراد خلاق عاشق کار خود هستند، اما نسبت به آن واقع بین نیز هستند. و مایلند که نسبت به کار خودانتقاد کنند و مورد انتقاد قرار گیرند. آنها می توانند خود را از کار خود جدا کنند و قسمت هایی که به کار و پیشرفت نیاز دارند، ببینند.

حساس و آماده برای کسب تجربه اند و در عین حال مسرور و شادمان هستند

چیکسنتمیهایی معتقد است افراد خلاق روراست و حساس هستند. مشخصه هایی که می تواند مثبت و منفی باشد. خلق چیزی همراه با ایده های جدید و قبول ریسک هایی است، که فرصت انتقاد و حتی گاها توهین را برای دیگران فراهم می کند.
صرف سال ها تلاش و زحمت برای کاری و نهایتا نادیده گرفته شدن، رد شدن و مورد تمسخر قرار گرفتن می تواند بسیار دردناک و ویرانگر باشد.

اما تجربه خلاقانه بودن برای دیگران، خود، می تواند یک لذت بزرگ باشد. این تجربه می تواند یک سرخوشی فوق العاده به همراه داشته باشد. و بسیاری از افراد خلاق بر این باورند که چنین احساسی ارزش تحمل هر گونه رنج احتمالی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.