در شرایط استرس زا بخندید!

بسیاری از افراد وقتی که به اشتباهات مرتکب شده خود حتی در کودکی نگاه می کنند، احساس خجالت می کنند. اگرچه اشتباهات اجتماعی و اشتباهات نادرست در طول زندگی هر فردی متداول و عملاً غیرقابل اجتناب است، اما بسیاری از ما خود را به خاطر کارهای خجالت آوری که در گذشته انجام داده ایم، مورد سرزنش قرار می دهیم. این کار می تواند تبدیل به یک منبع قابل توجهی از استرس شود، به ویژه برای افرادی که میزان زیادی از اضطراب، علی الخصوص اضطراب اجتماعی را تجربه می کنند. بسیاری از افراد با این ایده ساده احساس آرامش می کنند: “یک روز برمی گردیم و به این موضوع نگاه می کنیم، و می خندیم.” پس شما هم در شرایط استرس زا بخندید.

هنگامی که بتوانیم به کارهای خجالت آوری که در گذشته انجام داده ایم، بخندیم، شرم را از حافظه خود پاک کرده، و آن را با رفاقت یا حداقل مقدار خوبی از شوخ طبعی جایگزین می کنیم. این کار می تواند باعث کم شدن میزان استرس و کم رنگ شدن خاطره آن در ذهن شود.

پیدا کردن گروهی از دوستان یا حتی فقط یک دوست خوب، که بتوان خجالت خود را با یک خنده خوب با او به اشتراک گذاشت، می تواند متحول کننده باشد. یادگیری مهارت توانایی مرور خاطرات به این روش می تواند ما را قادر سازد تا نسبت به خود و دیگران بخشش بیشتری داشته باشیم. حتی باعث می شود تا با خجالت کمتر، و حس شوخ طبعی بیشتری نسبت به اشتباهاتی که در زمان حاضر انجام می دهیم، واکنش نشان دهیم. به ویژه اگر تصور کنیم “روزی” که در شرایط استرس زا به این اشتباهات خواهیم خندید، می تواند همین امروز باشد.

خندیدن به آنچه که باعث استرس یا خجالت زدگی می شود، برای بعضی ها یک توانایی ذاتی است. اما می تواند یک مهارت آموخته شده برای دیگران نیز باشد همچنین می توانید توانایی خود را برای انجام این کار تقویت کنید. بنابراین پس از مدتی این عمل به یک عادت تبدیل می شود، که بسیار راحت تر و به صورت خودکار انجام می شود. اگر می خواهید توانایی خود را تقویت کنید تا بتوانید در شرایط استرس زا بخندید، نکات زیر می تواند به شما در تقویت بیشتر این مهارت کمک کند.

یک قدم به عقب برگردید

یکی از اهداف اصلی پیدا کردن شوخ طبعی در یک موقعیت استرس زا، استفاده از شوخی و خنده برای ایجاد فاصله بین خودتان و استرس است. خندیدن به جنبه های طنزآمیز یک وضعیت استرس زا می تواند به شما کمک کند تا مسائل را در ذهن خود نگه دارید، و به خود یادآوری کنید که شاید آنچه تجربه می کنید، بدترین چیزی نیست که می توانستید با آن روبرو شوید.

اگر میزان استرس خود را در مقیاس 1 به عنوان “استرس صفر” تا 10 به عنوان “بیشترین حد استرس ممکن” درجه بندی کنید، اغلب می توانید به خود یادآوری کنید که این بیشترین مقدار استرسی که با آن روبرو بوده اید نیست، و همه چیز می توانست بدتر هم باشد. این مساله میان شما و وضعیت موجود، فضایی ایجاد می کند. و این فضا می تواند مقدار مورد نیاز طنز و شوخی را به شرایط موجود اضافه کرده، و باعث شود تا در شرایط استرس زا راحتتر بخندید.

داستان های خنده دار بخوانید

خواندن کتب طنز در مورد زندگی افراد دیگر می تواند یک روش فوق العاده برای کاهش استرس باشد. همچنین این کار می تواند تمرین خوبی برای پذیرش فردی باشد. کتابهای خوب می توانند یک اشتباه خجالت آور را به عنوان یک داستان خنده دار فرض کنند، که به ما کمک می کند تا نسبت به اشتباهات خودمان احساس بهتری داشته باشیم. دیوید سداریس و مندی کالینگ هر دو کتاب های عالی در این زمینه دارند.

تصور کنید که این اتفاق قسمتی از یک فیلم یا فصلی از یک کتاب است

برخی از بهترین کمدی ها مشکلات عجیب و غریبی را به عنوان بخشی از موضوع دارند. اما یک کمدی عالی می تواند ناشی از چالش های پیش پا افتاده نیز باشد. این خبر خوبی است. زیرا معمولاً می توانید در هر چیزی که با آن روبرو می شوید (بخش کوتاهی از یک تراژدی)، کمی طنز پیدا کنید.

تماشای فیلم ها و نمایش های خنده دار، یا خواندن کتاب های بامزه به طور منظم، می تواند در این زمینه مفید باشد. در واقع این کار به شما کمک می کند تا یک چارچوب سبکبالی از ذهن داشته باشید. همچنین به شما کمک می کند تا یک قاب مرجع از نحوه برخورد افراد با خنده و لبخند در شرایط پر استرس داشته باشید.

خودتان را تصور کنید که با شرایط استرس زایی روبرو می شوید، و گویی این شرایط بخشی از یکی از نمایش های مورد علاقه شما، یا فصلی از یک کتاب محبوبتان می باشد. تصور اینکه چگونه شخصیت های مورد علاقه شما ممکن است به این وضعیت واکنش نشان دهند، به شما کمک کند تا پاسخ شوخ طبعانه ای نیز پیدا کنید، و بتوانید در این شرایط استرس زا بخندید.

داستان ها را با دوستان خود تبادل کنید، و آن ها را به خاطر بسپارید

صحبت با دوستان و پیدا کردن حمایت اجتماعی هنگام رویارویی با شرایط استرس زا، یک راهکار اثبات شده می باشد. اگر دوستی را پیدا کردید که به شما در یافتن شوخ طبعی و خنده در موقعیت های استرس زا کمک می کند، یا حتی باهم به چیزهای دیگری می خندید، دوستی خود با آن ها را حفظ کنید، و ارزش آن را بدانید. (مطمئن باشید که در هر زمان ممکنی، این عمل آن ها را جبران می کنید؛ این کار می تواند برای هر دوی شما خوب باشد.)

خنده
Pexels/ Laughter

زورنال نویسی را تمرین کنید

اگر از خواندن خاطرات افراد دیگر، یا شنیدن داستانهای دوستان خود لذت برده اید، این کار می تواند به شما کمک کند تا با خودتان راحت تر باشید. همچنین ابزار دیگری را در اختیار شما قرار می دهد: ژورنال نویسی. نوشتن داستان هایتان به روشی طنز آمیز را تمرین کنید. ممکن است ابتدا آنها را همانطور که تجربه کرده اید بنویسید، اما پس از مدتی آن ها را به حالت نوشتن خلاقانه تغییر دهید، و تجربیات خود را به شکل طنز  در بیاورید، و آن ها را به سبک نویسنده مورد علاقه خود بازنویسی کنید. همچنین می توانید از مزایای دیگر ژورنال نویسی استفاده کنید.

تمرکز خود را تغییر دهید

گاهی اوقات ممکن است برای یافتن طنز و شوخ طبعی شرایط سختی داشته باشید. اما می توانید به چیزهای دیگر نیز بخندید -این هم عالی است! تمرکز خود را به چیزهای دیگری که ممکن است باعث خندیدن یا لبخند زدن شما شود، مانند تماشای فیلم های خنده دار، مقالاتی درباره چیزهایی که توجه شما را به خود جلب کرده اند، و هر چیزی که ممکن است روحیه شما را بالا ببرد، تغییر دهید، و با یک نگرش آرام تر به چالش خود برگردید. با کاهش پاسخ استرس، آن چیزی که در ابتدا مانند یک فاجعه در حال وقوع به نظر می رسد، ممکن است مانند یک چالش بسیار کوچکتر و ساده تر احساس شود، موضوعی که باعث شود در شرایط استرس زا بخندید.

بر مدیریت استرس تمرکز کنید

زمانی که استراتژی های موثر دیگری داشته باشید، می توانید در موقعیت های استرس زا راحت تر حس طنز و شوخ طبعی را پیدا کنید. مدیتیشن، ورزش، بازسازی مجدد شناختی و سایر تکنیک های مدیریت استرس می تواند به شما کمک کند تا احساس درماندگی نکنید، و به جایی نرسید که خندیدن در آن دشوار باشد.

بیشتر بخوانید: سبک زندگی سالم برای کاهش استرس

شوخ طبعی را به بخش منظمی از زندگی خود تبدیل کنید

هنگام مواجهه با استرس، حفظ حس شوخ طبعی و طنز را در اولویت قرار دهید. حتی اگر احساس استرس و ناامیدی داشته باشید، با این کار بازگشت به چارچوب ذهنی برایتان آسانتر خواهد بود. هر وقت که می توانید، خنده را در اولویت قرار دهید، و هر روز چیزهای جالبی را به آن اضافه کنید. خواهید فهمید که می توانید به سادگی در شرایط استرس زا بخندید، و استرستان خیلی راحت تر از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.