خوشبختی و موفقیت ، کدام یک مهم تر است؟

خوشبختی و موفقیت

خوشبختی و موفقیت ، چه چیزی برای شما مهم تر است؟ به گفته محققی به نام دنیل گیلبرت، که استاد روانشناسی در هاروارد است، خوشبختی تقریباً هدف نهایی تمام تصمیماتی است که در زندگی می گیریم.

گیلبرت پیشنهاد می کند که سنجیدن یک تصمیم خوب به این بستگی دارد که آیا این تصمیم برای ما لذت، احساس رفاه، خوشبختی یا رضایت به همراه دارد.

محققان در چند سال گذشته تمرکز بیشتری بر روی احساس شادی و خوشبختی داشته اند، و نهایتا علم توجه به معنای واقعی خوشبختی را شروع کرده است.

طبق تحقیق انجام شده توسط دکتر سونجا لیوبومیرسکی در کتاب چگونگی شادی، چهل درصد خوشبختی ما در واقع در کنترل قدرت ماست.

لیوبومیرسکی نزدیک به دو دهه است که در حال مطالعه خوشبختی است، و تحقیقات وی در زمینه مطالعه علمی برای مداخلات پیشرو راهی را گشوده که می تواند به افزایش شادی افراد کمک کند.

اما کدام یک حرف اول را می زند: خوشبختی یا موفقیت؟

واقعیت این است که خوشبختی اغلب ذهنی بوده، و اندازه گیری آن دشوار است. موفقیت غالباً به طور خارجی یا در مقایسه با افراد دیگر قضاوت می شود.

خوشبختی و شادی معمولاً صفت یک فرد است، در حالی که موفقیت را می توان به یک فرد یا یک گروه نسبت داد.

خوشبختی هدفی است که بسیاری از مردم آرزو می کنند. اکثر افراد تمایل شدیدی به موفقیت در زندگی دارند، و باور دارند که با این موفقیت به طور خودکار شادتر می شوند.

گرچه ممکن است هیچ گاه با اطمینان 100٪ نفهمیم کدام یک مهم تر است، اما می دانیم که موفقیت و خوشبختی به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر ارتباط دارند.

طبق تحقیقات لیوبومیرسکی، کینگ و دینر، تحقیقات متعددی نشان داده است که افراد خوشبخت در حوزه های مختلف زندگی، از جمله عملکرد شغلی، سلامتی، درآمد، دوستی و حتی ازدواج، تمایل به موفقیت دارند.

نویسندگان یک مدل مفهومی طراحی کرده اند که این یافته ها را در بر می گیرد. استدلال آن ها این است که پیوند خوشبختی و موفقیت نه تنها به این دلیل به وجود آمده که موفقیت باعث خوشحالی افراد می شود، بلکه از تأثیرات مثبت ایجاد شده از موفقیت می باشد.

این مطالعه سه طبقه بندی از شواهد را بررسی کرد:

مقطعی

طولی

تجربی

نتایج یافته ها نشان داد که خوشبختی با نتایج موفقیت آمیز زیادی همراه است، و بر آن ها مقدم است. همچنین علاوه بر این، مشخص شد که برخی رفتارها موازی با این موفقیت است.

شواهد نشان می دهد که ایده اثر مثبت -مشخصه اصلی بهزیستی- ممکن است در واقع علت بسیاری از ویژگی های مطلوب، منابع و موفقیت های مرتبط با چنین خوشبختی باشد.

سپس سؤال واقعی مطرح می شود، چه چیزی اول آمده، خوشبختی یا موفقیت؟ این سؤال هم شبیه سناریوی مرغ و تخم مرغ است.

اگر خوشبختی حرف اول را می زند، پس باید بفهمید چگونه باید خوشبخت باشید، قبل از اینکه موفقیت شما ظاهر شود.

خوشبختی
Pexels/ Success Versus Happiness

در روی دیگر سکه، موفقیت در مرحله اول و قبل از خوشبختی قرار دارد.

چه چیزی باعث می شود تا واقعاً خوشحال باشید؟ آیا برای خوشبخت بودن باید موفق باشید؟ به احتمال زیاد میلیون ها نفر در جهان وجود دارند که در این مورد با شما اختلاف نظر دارند، زیرا موفقیت شادی را تضمین نمی کند.

افراد زیادی هستند که خود را خوشحال می دانند، در حالی که لزوماً موفق نیستند، همانطور که افراد موفقی هم هستند که سعی می کنند بفهمند چگونه خوشبخت باشند.

طبق نظریه جنگ یا گریز، انسان ها برای خوشبختی برنامه ریزی نشده بودند، آن ها برای زنده ماندن ساخته شده اند.

بسیاری از ما خود را در حال دویدن در زندگی می بینیم، و در پی شادی هستیم. مسئله این است که ما هیچ گاه کاملاً به آنجا نمی رسیم.

برای بسیاری از ما، خوشبختی چیزی است که آرزوی آن را داریم. خوشبختی جایی است که روزی به آن می رسیم. چیزی که ما نمی توانیم تشخیص دهیم این است که خوشبختی یک حالت ذهنی است، نه یک مقصد.

ما می دانیم که خوشبختی یک حالت ثابت نیست، زیرا حتی خوشبخت ترین افراد نیز گاهی احساس افسردگی می کنند.

نوریش و ولا برودریک بررسی کردند که آیا تلاش برای خوشبختی، یک کار ارزشمند است. بحث در مورد خوشبختی، جستجوی آن و معنای داشتن یک زندگی خوب بحث طولانی بوده است.

کدام یک مهم تر است؟

وقتی واقعاً به این مسأله فکر می کنیم، به این نتیجه می رسیم که موفقیت و ثروت مالی لزوماً برابر با خوشبختی و امنیت نیست.

اگر از نظر مالی موفق باشید، اما در زندگی شخصی خود در عذاب باشید، از نظر سطح شادی در وضعیت چندان خوبی قرار ندارید.

از طرف دیگر، ممکن است از زندگی شخصی یا روابط دیگر خود فوق العاده راضی باشید، اما همچنان به دنبال موفقیت دست و پا بزنید، یا از نظر مالی با مشکل روبرو شوید.

هر دوی این شاخص ها تا حدی به هم پیوسته اند. خوشبختی بر میزان موفقیت شما تأثیر می گذارد، و میزان موفقیت شما روی خوشبختی شما اثر خواهد گذاشت.

وقتی صحبت از رابطه بین خوشبختی و موفقیت می شود، می توان حدس زد که موفقیت چیزی است که به دنبال آن هستیم، در حالی که خوشبختی چیزی است که به دست می آوریم.

آیا احساس شادی و خوشبختی ارتباطی با ژنتیک دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.