حقایق جالب در مورد افراد خوش بین

خوش بینی به این معنا نیست که از چیزهای بد در زندگی خود غافل شوید. این عمل انکار است. خوش بینی نحوه تفسیر و تفکر ما درباره خود و دنیای اطرافمان را تعریف می کند. احتمالاً جای تعجبی نیست که افراد خوش بین نسبت به افراد بدبین خوشحالتر باشند. اما خوش بین بودن فواید دیگری نیز دارد. در این مقاله حقایق جالب در مورد افراد خوش بین آورده شده است.

1

افراد خوش بین بیشتر عمر می کنند

تحقیقات به طور مداوم خوش بینی و سلامتی کلی و طول عمر را با هم مرتبط می دانند. فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی خطر ابتلا به سرطان، و همچنین به طور کلی میزان مرگ و میر در افراد خوش بین کمتر است. این فاکتورهای سلامتی ممکن است تحت تأثیر تمرکز این دسته از افراد بر مراقبت از خودشان باشد. افراد خوش بین تمایل بیشتری به ورزش دارند، بهتر می خوابند، غذای سالم تری می خورند و از استعمال سیگار خودداری می کنند (اما اینکه آیا خوش بینی باعث این رفتارها می شود یا برعکس قطعی نیست).

یکی از حقایق جالب در مورد افراد خوش بین طول عمر بیشتر آن هاست. مطالعه گسترده ای که در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که طول عمر افراد خوش بین 11 تا 15 درصد بیشتر از حد متوسط است، و به احتمال زیاد این افراد تا 85 سالگی یا بیشتر زندگی می کنند. افراد خوش بین حتی مستقل از متغیرهایی مانند وضعیت اقتصادی اجتماعی، شرایط سلامتی، افسردگی، یکپارچگی اجتماعی و رفتارهای سالم، طول عمر بیشتری داشتند.

اگر یک وضعیت سلامت ضعیف اما قابل کنترل برای هر دو دسته تشخیص داده شود، افراد بدبین به احتمال زیاد آن را تقدیر خود دانسته، و به عنوان یک حکم اجتناب ناپذیری از مرگ می بینند. اما در چنین شرایطی افراد خوش بین شدت بیماری خود را تشخیص می دهند، و به احتمال زیاد برای مقابله با آن گام برمی دارند.

2

افراد خوش بین زندگی عاشقانه بهتری دارند

به گفته محققان دانشگاه استنفورد، افراد خوش بین از روابط عاشقانه با کیفیت و طولانی تری بهره مند هستند. و شاید جالب باشد که بدانید این نتایج زمانی به دست می آید که فقط یکی از طرفین خوش بین باشد. روانشناسان معتقدند که خوش بینی منجر به احساس حمایت بیشتری از طرف شریک زندگی می شود. هنگامی که از افراد در مورد اختلافات در روابطشان سوال شد، هم افراد خوش بین و هم طرف مقابل آن ها معتقد بودند که دیگری در بهبود روابط مصمم بوده؛،که منجر به حل بهتر اختلافات می شود.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که هرچه بیشتر شرکای خود را بی نقص و ایده آل بپنداریم، در روابط خود شادتر هستیم. مطالعه دیگری نشان داد که بخشی از چیزی که روابط عاشقانه را مثبت و شاد می کند، حل مشارکتی مشکلات همراه با خوش بینی است. افراد خوش بین همچنین می توانند به سلامت و شادابی شرکای زندگی خود کمک کنند.

3

افراد خوش بین موفق تر هستند

همانطور که افراد خوش بین در خارج از محل کار انعطاف پذیر هستند، در کار خود نیز سر سخت و مقاوم هستند. حتی اگر رئیس آن ها تشخیص ندهد که آن ها کار خود را به خوبی انجام می دهند، افراد خوش بین قادر به حفظ عملکرد خوبشان هستند. در مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد، به نظر می رسد افرادی که خوش بین تر هستند، از امنیت شغلی بهتری نسبت به کارمندان با میزان خوش بینی کمتر برخوردار هستند.

به علاوه، افرادی که نسبت به شغل خود احساس خوش بینی می کنند، به احتمال زیاد هم در کار موفق می شوند و هم از شغل خود احساس رضایت می کنند. چند دلیل احتمالی می تواند برای این امر وجود داشته باشد، از جمله اینکه خوش بین ها کاریزماتیک تر دیده می شوند، به احتمال زیاد تا رسیدن به هدفشان ایستادگی می کنند، و راحت تر می توانند با نتایج بد کنار بیایند، به طوری که بر تلاش های بعدی آن ها تأثیر نگذارد. مدیران خوش بین ممکن است در کمک به دیگران برای بهره وری و دستیابی به اهداف خود موثرتر باشند.

خوش بینی
Pexels/ Optimism
4

افراد خوش بین کمتر دچار بیماری می شوند

افرادی که سطح بهزیستی ذهنی بالاتری دارند -ذهنی که می تواند شامل خوش بینی باشد- از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار هستند، و حتی زخم های آن ها سریعتر از افراد دیگر با سطح بهزیستی پایین تر بهبود می یابد. در مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد و با آموزش به افراد مسن در مورد چگونگی “شناسایی و لذت بردن از تجربیات مثبت”، به ارتقا سطح روانی آن ها کمک کرد، طی هشت هفته میزان افسردگی، علائم جسمی و شکایت از خواب شرکت کنندگان در این تحقیق کاهش یافت.

بنابراین یکی از حقایق جالب در مورد افراد خوش بین است که کمتر دچار بیماری می شوند و سریعتر بهبود می یابند.

5

افراد خوش بین بعد از احساس شکست سریع تر و قوی تر سر پا می شوند

در یک مطالعه معروف در مورد تیم های شنای دانشگاهی نخبه (که در سال 1990 منتشر شد)، مربیان از ورزشکاران خواستند تا به بهترین حالت ممکن شنا کنند. پس از مسابقات، مربیان با اضافه کردن چند ثانیه به نتیجه به دست آمده، نتایج نادرستی را به شرکت کنندگان ارائه دادند. این اختلاف به اندازه ای کوچک بود که قابل باور باشد، اما به قدری بزرگ بود که باعث ناامیدی شناگران شد.

سپس به آنها نیم ساعت فرصت داده شد تا استراحت کنند، و احتمالاً در مورد ناکامی که تازه تجربه کرده بودند فکر کنند، و سپس این رویداد را دوباره تکرار کنند. افراد بدبین در تلاش دوم خود به طور متوسط 1.6 درصد آهسته تر از اولین تلاش خود شنا کردند. در حالی که، افراد خوش بین 0.5 درصد سریعتر از تلاش قبلی خود شنا کردند. در دنیای رقابتی شنا، تفاوت بین افراد خوش بین و بدبین در تفاوت برد و باخت در یک رویداد بود.

همانطور که مشخص شد، یکی از حقایق جالب در مورد افراد خوش بین این است که می توانند از شکست به عنوان محرک استفاده کنند تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشند. تحقیقات اخیر در مورد ورزشکاران سطح بالا (در این مورد کشتی گیران) نشان می دهد که خوش بینی به محافظت از آنها در برابر خستگی بیش از حد کمک می کند.

سخن آخر

همانطور که بیشتر این تحقیقات نشان می دهد، می توانیم خوش بینی را یاد بگیریم. اگر تا کنون از آن بهره مند نشده اید، با دانستن این حقایق جالب در مورد افراد خوش بین می توانید برای پیشرفت بیشتر تلاش کنید. و سپس شما نیز می توانید از فواید بسیاری که خوش بینی به دنبال دارد، بهره مند شوید.

مقالات مرتبط: چگونه خوش بین باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.