حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت که به عنوان حافظه اصلی یا فعال نیز شناخته می شود، شامل اطلاعاتی است که در حال حاضر از آن آگاه هستیم، یا درباره آن فکر می کنیم. اطلاعات یافت شده در حافظه کوتاه مدت ناشی از توجه به حافظه های حسی می باشد.

یک مرور کلی:

  • حافظه کوتاه مدت بسیار کوتاه است. وقتی خاطرات کوتاه مدت مرور نمی شوند، یا به طور فعالانه حفظ نمی شوند، فقط چند ثانیه طول می کشند.
  • حافظه کوتاه مدت محدود است. معمولاً متخصصان معتقدند که حافظه کوتاه مدت می تواند هفت با دو مورد کمتر یا بیشتر را در خود جای دهد.

طول عمر حافظه کوتاه مدت

بیشتر اطلاعات حفظ شده در حافظه کوتاه مدت تقریباً برای 20 تا 30 ثانیه ذخیره می شوند، اما اگر از مرور یا نگهداری فعالانه اطلاعات جلوگیری شود، می تواند فقط چند ثانیه طول بکشد. برخی از اطلاعات می توانند در حافظه کوتاه مدت تا یک دقیقه دوام بیاورند، اما بیشتر اطلاعات به صورت خودجوش خیلی سریع از بین می روند.

به عنوان مثال، تصور کنید که می خواهید یک شماره تلفن را به خاطر بسپارید. شخص دیگر شماره تلفن را با صدای بلند از حفظ تکرار می کند، و شما سریعا آن را در ذهن خود یادداشت می کنید. لحظاتی بعد متوجه می شوید که شماره را فراموش کرده اید. بدون مرور یا ادامه تکرار اعداد تا زمانی که به حافظه تان متصل شود، اطلاعات به سرعت از حافظه کوتاه مدتتان خارج می شوند.

با استفاده از استراتژی های تکرار و تمرین مانند مرور اطلاعات با صدای بلند یا تکرار ذهنی آن ها می توانید مدت زمان ماندگاری حافظه کوتاه مدت را تا حدی افزایش دهید.

با این وجود، اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت نیز بسیار مستعد تداخل هستند. هر اطلاعات جدیدی که وارد حافظه کوتاه مدت می شود، به سرعت هرگونه اطلاعات قدیمی را جابجا می کند. موارد مشابه در محیط نیز می توانند در حافظه کوتاه مدت تداخل ایجاد کنند.

در حالی که بسیاری از خاطرات کوتاه مدت ما به سرعت فراموش می شوند، اما توجه به این اطلاعات باعث می شود تا آن ها به مرحله بعدی، یعنی حافظه بلند مدت منتقل شوند.

Pexels/ Memories

ظرفیت حافظه کوتاه مدت

مقدار اطلاعاتی که می تواند در حافظه کوتاه مدت ذخیره شود، می تواند متفاوت باشد. رقمی که اغلب ذکر می شود، بر اساس نتایج یک آزمایش مشهور روی حافظه کوتاه مدت، هفت مورد به علاوه یا کم تر از یک مورد است.

در مقاله ای تأثیرگذار با عنوان “عدد جادویی هفت، بعلاوه یا منهای دو”، جورج میلر روانشناس پیشنهاد کرد که افراد می توانند بین 5 تا 9 مورد را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کنند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که افراد قادر به ذخیره تقریبا چهار قطعه یا چهار مورد اطلاعات در حافظه کوتاه مدت هستند.

حافظه کوتاه مدت در مقایسه با حافظه کاری

حافظه کوتاه مدت اغلب به جای حافظه کاری استفاده می شود، اما این دو حافظه باید به طور جداگانه استفاده شوند. حافظه کاری به فرایندهایی گفته می شود که برای ذخیره موقت، سازماندهی و دستکاری اطلاعات استفاده می شوند. از سوی دیگر حافظه کوتاه مدت فقط به ذخیره موقت اطلاعات در حافظه اشاره دارد.

حافظه کوتاه مدت در مقایسه با حافظه بلند مدت

محققان حافظه غالباً از چیزی با عنوان مدل سه طبقه، برای مفهوم سازی حافظه انسان استفاده می کنند. این مدل نشان می دهد که حافظه از سه نوع حافظه اساسی تشکیل شده است: حسی، کوتاه مدت، بلند مدت و هر یک از این سه را می توان براساس ظرفیت و مدت زمان ذخیره سازی تشخیص داد.

در حالی که حافظه بلند مدت ظرفیتی به ظاهر نامحدود دارد که تا سال ها طول می کشد، حافظه کوتاه مدت نسبتاً کوتاه و محدود است. تقسیم کردن اطلاعات به گروه های کوچک، به خاطر سپردن موارد بیشتر برای مدت کوتاه را آسان می کند.

چگونه حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت تبدیل می شود

از آنجا که حافظه کوتاه مدت هم از نظر ظرفیت و هم از نظر مدت زمان محدود است، نگهداری خاطرات مستلزم انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است. دقیقاً چگونه این اتفاق می افتد؟ چند روش مختلف مانند تکرار و تمرین، تقسیم اطلاعات به تکه های کوچکتر و انجام برخی ورزش ها وجود دارند که استفاده از آن ها می تواند اطلاعات را به حافظه بلند مدت متصل کند. با این حال، مکانیسم های دقیق نحوه انتقال خاطرات از حافظه کوتاه مدت به حافظه طولانی مدت بحث برانگیز هستند و به خوبی درک نشده اند.

سخن آخر

حافظه کوتاه مدت در شکل گیری توانایی عملکرد ما در جهان پیرامون نقش حیاتی دارد، اما از نظر ظرفیت و مدت زمان محدود است. همچنین بیماری و صدمه می تواند بر توانایی ذخیره حافظه کوتاه مدت و همچنین تبدیل آن ها به خاطرات طولانی مدت تأثیر بگذارد.

در حالی که محققان به یادگیری بیشتر در مورد عوامل تأثیرگذار بر حافظه ادامه می دهند، ممکن است بتوانند راه های جدیدی برای تقویت و محافظت از حافظه کوتاه مدت پیدا کنند.

مقالات مرتبط: انواع، مدت زمان و ظرفیت حاقظه بلند مدت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.