تفاوت بین ذهن آگاهی و مدیتیشن

مدیتیشن و ذهن آگاهی

اینترنت مملو از اطلاعات مربوط به فواید ذهن آگاهی و مدیتیشن است. این کلمات غالباً به جای یکدیگر استفاده می شوند، و توضیح کمی در مورد هر دو وجود دارد. این مسأله می تواند برای افرادی که می خواهند مدیتیشن یا زندگی آگاهانه خود را به طور جدی شروع کنند، گیج کننده باشد.

در حالی که ذهن آگاهی و مدیتیشن با هم ارتباط دارند، اما یکسان نیستند. درک اساسی تفاوت این دو مفهوم می تواند به افراد کمک کند تا روشی را انتخاب کنند که نیاز آن ها را برآورده کند.

انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد، هرکدام با کیفیت های مختلف و روش های خاص که فرد را از جهات مختلف به  رشد می رسانند. انتخاب یک تمرین نیاز به درک اهداف شخص، و همچنین درک هر چیزی که انواع مدیتیشن فراهم می کند، دارد.

تفاوت ذهن آگاهی و مدیتیشن

1

 ذهن آگاهی یک خصیصه، و مدیتیشن یک عمل است

برای شروع این کاوش، بهتر است که برخی تعاریف را برای این دو ساختار بررسی کنیم. جان کابات زین، یکی از مشهورترین نویسندگان غربی در این زمینه و خالق برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، ذهن آگاهی را چنین تعریف می کند: “آگاهی ناشی از توجه، به طور هدفمند، در لحظه کنونی، و بدون قضاوت.”

اکنون آن را با تعریف محققانی به نام های والش و شاپیرو در مورد مدیتیشن مقایسه کنید: “مدیتیشن عملی است که در آن فرد از یک تکنیک مانند ذهن آگاهی یا تمرکز ذهن بر روی یک موضوع، فکر یا فعالیت خاص برای آموزش توجه و آگاهی، و دستیابی به یک ذهنیت روشن، حالتی پایدار و از نظر عاطفی آرام استفاده می کند.”

در حالی که تعریف کبات زین روشی برای ارتباط با خود و محیط اطراف را توصیف می کند، والش و شاپیرو یک عمل رسمی را تعریف می کنند که به معنای تغییر یا تقویت وضعیت روانی فرد است.

اگرچه تعاریف بسیاری برای هر مفهوم وجود دارد، تفاوت ها در این دو مفهوم مشخص است. مدیتیشن یک تمرین است و از طریق این تمرین می توان خصوصیات مختلفی از جمله ذهن آگاهی را ایجاد کرد.

ذهن آگاهی شیوه خاصی از زندگی را توصیف می کند که می تواند از طریق تمرین پرورش یابد. دسته ای از تمرینات مدیتیشنی وجود دارد که “مدیتیشن ذهن آگاهی” نامیده می شود، و به فرد کمک می کند تا با ذهن آگاهی زندگی و عمل کند. اما همانطور که می دانیم، انواع مختلفی از تمرین مدیتیشن وجود دارد که مدیتیشن ذهن آگاهی تنها یکی از آنهاست.

2

 مدیتیشن یکی از چندین مسیر موجود برای رسیدن به زندگی آگاهانه است

مدیتیشن یکی از روش هایی است که به واسطه آن ممکن است فرد یاد بگیرد که به طور آگاهانه زندگی کند. همچنین می توانیم در مورد مدیتیشن به عنوان یک ابزار برای توسعه ذهن آگاهی فکر کنیم.

محققان ثابت کرده اند که مدیتیشن در کمک به افراد برای آگاه تر بودن در زندگی و تجارب روزانه شان بسیار موثر است. به عنوان مثال کسانی که مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین می کنند، و به طور سیستماتیک و با انضباط، در برنامه ها شرکت می کنند، بیشتر قادرند که در زندگی روزمره خود به طور آگاهانه عمل کنند.

مدیتیشن روشی برای کاشتن بذرهای ذهن آگاهی و آبیاری آن ها است، به گونه ای که در طول زندگی ما رشد کنند. اگرچه مدیتیشن برای این منظور بسیار موثر می باشد، اما فقط یکی از راه های پرورش ذهن آگاهی است.

Pexels/ Meditation
3

از ذهن آگاهی می توان در روش های درمانی استفاده کرد که شامل مدیتیشن نمی شود

ذهن آگاهی خصوصیتی است که با بسیاری از مزایای بهداشت روان و سایر ویژگی های مثبت مانند عزت نفس و پذیرش خود در ارتباط است.

به همین دلیل، بسیاری از متخصصان زندگی آگاهانه را هدفی ارزشمند برای بیماران خود می دانند. با این حال، همه افراد پذیرای مدیتیشن نیستند، یا مایل به ایجاد یک تمرین رسمی در زندگی روزمره خود نیستند.

رفتار درمانی دیالکتیک یک نمونه عالی از درمانی است که بدون اینکه از افراد بخواهد به طور رسمی مدیتیشن انجام دهد، با استفاده از ذهن آگاهی به آن ها کمک می کند. هدف از مداخلات رفتار درمانی دیالکتیکی این است که با یادگیری مهارت های مختلفی که به افراد کمک می کند تا ویژگی های تعریف کابات زین را به کار ببندند، به آن ها در ایجاد “ذهن خردمندانه” کمک کنند.

درمانگران رفتار درمانی دیالکتیک مراجعین خود را به سمت ذهن آگاهی هدایت می کنند، بدون اینکه آن ها را درگیر یک تمرین رسمی کنند. درمانگرانی كه می خواهند به بیماران خود در پرورش ذهن آگاهی كمك كنند، اما با عواملی مانند زمان یا تردید مشتری محدود می شوند، باید این جنبه را به خاطر داشته باشند.

4

ذهن آگاهی را می توان به طور رسمی و غیررسمی تمرین کرد

مدیتیشن یک امر متناقض است. زیرا تمرین “انجام ندادن” است. به طور کلی، هدف این است که ناظر دنیای درونی خود شوید، حداقل تلاش خود را به کار گیرید، و موضع عدم قضاوت را در پیش بگیرید.

این ویژگی ها برخلاف روشی است که بسیاری از ما در زندگی خود پیش می گیریم: تلاش برای پیشی گرفتن و اولویت کار بر استراحت. تمرین رسمی مدیتیشن، با حضور در یک دوره مشخص، می تواند پناهگاهی در برابر مشغله دنیا باشد و به ما یادآوری کند که برای رسیدن به اهدافمان یا همان چیزی می خواهیم باشیم، نیازی به این همه تلاش نداریم.

علی رغم منافع فراوان تمرین رسمی مدیتیشن، همه تمایل به انجام آن ندارند. با این حال، این افراد هنوز هم می خواهند بیشتر مراقب زندگی روزمره خود باشند.

خوشبختانه، روش های غیررسمی بسیاری برای تمرین ذهن آگاهی وجود دارد، مانند غذا خوردن آگاهانه، پیاده روی آگاهانه، یا حتی مکالمه آگاهانه. تمرین ذهن آگاهی به صورت غیررسمی به معنای مشارکت در فعالیت های روزمره با هدف هشیاری و آگاه بودن است.

این روش شامل کم کردن سرعت در زندگی، توجه، کنار گذاشتن قضاوت و درگیر شدن کامل با هر تجربه ای است که در لحظه فعلی اتفاق می افتد.

5

ذهن آگاهی تنها یکی از جنبه های مدیتیشن است

ذهن آگاهی قسمت مهمی از تمرین مدیتیشن است، اما فاکتورها و عوامل دیگری نیز وجود دارند که مدیتیشن را خاص می کنند.

یکی دیگر از خصوصیت های مهم مدیتیشن تمرکز است. هنگامی که از محرک های بیرونی، مانند مدیتیشن رسمی محروم می شویم، ذهن می تواند به ناچار در هزار مکان غیر منتظره سرگردان شود. وقتی ذهن سرگردان است، حفظ تمرکز بر روی تمرین مدیتیشن مورد نظر سخت است.

آموزش توجه به تمرکز کامل تر امکان مدیتیشن موفق تر و کامل تر، و به طور بالقوه آگاهی بیشتر در زندگی روزمره را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: 4 مرحله مصاحبه انگیزشی که باعث ایجاد تغییر می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.