تأثیر گیاه رزماری بر حافظه و یادگیری

تئوری های بسیاری وجود دارد که روش های مختلفی را برای بهبود حافظه یا فرآیند یادگیری نشان می دهد. یکی از این ایده ها این است که افزودن مقداری گیاه رزماری به غذا، آب یا حتی تنفس رایحه آن می تواند مغز را تقویت کند. اما، آیا تحقیقات هم این تأثیر گیاه رزماری بر حافظه و یادگیری را تأیید می کنند؟

رزماری چیست؟

در ابتدا ، مهم است که بدانیم رزماری چیست. رزماری (نام علمی: رزمارینوس) گیاهی با برگهای سوزنی است. این گیاه چند ساله است، به این معنی که وقتی آن را می کارید، هر سال زمانی که هوا به اندازه کافی گرم باشد، مجدداً رشد می کند. گیاه رزماری بومی آسیا و مدیترانه است، اما در ایالات متحده نیز رشد می کند.

رزماری مربوط به خانواده نعناعیان است. و وقتی شکوفه می دهد، گل های آن به رنگ سفید، بنفش، صورتی یا آبی است.

رزماری اغلب به عنوان ادویه در مواد غذایی از جمله سوپ، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی و سایر غذاهای مدیترانه ای استفاده می شود، و طعم آن کمی تلخ است. برخی از افراد همچنین از رزماری در چای خود لذت می برند.

رزماری به عنوان عطر نیز استفاده می شود، و به شامپو، تهویه مطبوع و صابون اضافه می شود.

بیشتر بخوانید: آیا تحریک مغز می تواند به حافظه و سلامت مغز کمک کند؟

رزماری به عنوان یک تقویت کننده شناختی

در این قسمت در مورد رزماری و تأثیرات آن بر عملکرد شناختی توضیح داده شده است.

مصرف رزماری

محققان در مطالعه ای  با هدف بررسی تأثیر گیاه رزماری بر حافظه و یادگیری افراد، که بر روی 28 فرد مسن انجام شد، دریافتند که مصرف مقدار دوز کم، و نه خیلی زیاد از پودر رزماری خشک شده، از نظر آماری با تقویت سرعت حافظه  قابل توجهی در ارتباط است.

عطر رزماری

برخی تحقیقات بررسی کردند که چگونه بوی رزماری بر فرآیند یادگیری تأثیر می گذارد. شرکت کنندگان در حین انجام کارهای پردازش بصری و حل تفریق های سریالی، در معرض عطر رزماری قرار گرفتند. با بیشتر شدن مقدار عطر رزماری، سرعت و دقت افراد در انجام این کارها افزایش یافت.

همچنین تحقیقاتی که در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگلیس ارائه شد، مزایای عطر رزماری را نشان داد. تحقیقات شامل 40 کودک نوجوان بود که در اتاقی پر شده از عطر رزماری، و همچنین اتاق دیگری بدون رایحه رزماری قرار گرفتند. نتایج که هنوز در یک مجله کارشناسی شده منتشر نشده است، نشان می دهد افرادی که در اتاق با عطر رزماری قرار دارند، سطح حافظه قوی تری را نسبت به افراد ساکن در اتاق بدون رایحه رزماری نشان داده اند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که گیاه رزماری بر حافظه افراد تأثیر می گذارد.

روغن ضروری رزماری

مطالعه دیگری بر روی 53 دانش آموز بین 13 تا 15 سال سن انجام شد. محققان دریافتند که هنگام پاشیدن روغن ضروری رزماری در اتاق، حافظه تصویری و عددی دانش آموزان بهبود می یابد.

آب رزماری

در یک مطالعه 80 فرد بالغی که 250 میلی لیتر آب رزماری یا آب معدنی می نوشند، مورد بررسی قرار گرفتند. كساني كه آب رزماري را نوشيدند، در مقايسه با كساني كه آب معدني نوشيده بودند، میزان کمی بهبود در یادگیری از خود نشان دادند.

حافظه
Google Images/ memory and Cognition

چندین مطالعه دیگر نیز در ژورنال های کارشناسی شده در مورد تأثیر مصرف رزماری منتشر شده است، و نتایج این مطالعات به طور مداوم تأثیر رزماری را بر حافظه نشان می دهد. با این حال، این مطالعات بر روی موش ها نجام شده، و مشخص نیست این نتایج برای انسان ها هم صادق است یا خیر.

چرا رزماری باعث تقویت مغز می شود

علت اثربخشی رزماری در تقویت حافظه و یادگیری از نظر علمی کاملا اوضح نیست، اما نظریه ای وجود دارد که به نظر می رسد رزماری دارای برخی از خاصیت های آنتی اکسیدانی است، و به دلیل رادیکال های آزاد، می تواند برخی از آسیب های موجود در بدن را بهبود بخشد. ایده دیگر از مرکز پزشکی پن استیت میلتون و هارشی این است که به نظر می رسد رزماری باعث کاهش اضطراب می شود، که به نوبه خود در کنار تأثیر آن بر حافظه و فرآیند یادگیری در افراد، می تواند توانایی تمرکز را نیز افزایش دهد.

سخن آخر

در حالی که رزماری نویدبخش خوبی برای تقویت قدرت مغز می باشد، لازم است قبل از شروع استفاده از آن به عنوان  مکمل رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا امکان تداخل دارویی با سایر داروها از جمله رقیق کننده خون، مهار کننده های ACE (برای درمان فشار خون بالا)، لیتیوم ، دیورتیک ها و داروهای دیابت وجود دارد.

پس از تأیید پزشک، سعی کنید استفاده از رزماری را در برنامه غذایی خود بگنجانید. می توانید مقداری از آن را به غذاهای روزانه خود بیافزایید، یا عطر و برگ های خشک شده آن را به چای و نوشیدنی های خود اضافه کنید، و مرتبا از آن بنوشید، تا از تأثیرات شگفت انگیز آن بر حافظه و یادگیری خود بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.