تأثیر شرکت در فعالیت های اجتماعی بر عملکرد مغز افراد مسن

فعالیتهای اجتماعی افراد مسن

بر اساس تحقیقی که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ انجام شد، خدمات داوطلبانه مانند آموزش کودکان، و به طور کلی انجام فعالیت های اجتماعی می تواند در به تأخیر انداختن کاهش عملکرد مغز افراد مسن تأثیر بگذارد، یا حتی آن را معکوس کند. محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) دریافتند که نواحی کلیدی مغز که از توانایی های شناختی مهم در برنامه ریزی و سازماندهی زندگی روزمره برخوردار است، در افراد مسن شرکت کننده در یک برنامه مربیگری جوانان پیشرفت کرده است. این مطالعه در نوع خود برای اولین بار است که نشان می دهد برنامه های خدمات اجتماعی ارزشمند می توانند مزایای بیشتری در بهبود توانایی های شناختی افراد مسن و افزایش کیفیت زندگی آن ها داشته باشند. این مطالعه در مجله طب سالمندان: علوم پزشکی منتشر شده است.

حدود 78 میلیون آمریکایی از سال 1946 تا 1964 متولد شده اند. افراد در سن بازنشستگی دارای سریع ترین رشد در میان جمعیت ایالات متحده هستند، بنابراین علاقه زیادی به حفظ توانایی های شناختی و جسمانی آن ها، به ویژه با توجه به هزینه جامعه ای جایگزین وجود دارد.

ارتباط با افراد دیگر از طریق فعالیت های اجتماعی و برنامه های اجتماعی می تواند مغز را فعال نگه دارد، و به افراد مسن کمک می کند کمتر احساس انزوا کرده و بیشتر با دنیای اطراف خود درگیر شوند. مشارکت در فعالیت های اجتماعی ممکن است خطر برخی از مشکلات مربوط به سلامتی را کاهش داده، بهزیستی فرد را بهبود بخشد و بر عملکرد کلی مغز فرد تأثیر مثبت بگذارد.

افرادی که با استفاده از فعالیت های سازنده و معنادار با دیگران مشارکت می کنند، بیشتر عمر می کنند، روحیه خود را تقویت می کنند و دارای هدف هستند. مطالعات نشان می دهد که به نظر می رسد این فعالیت ها به حفظ سلامت آن ها کمک می کند و ممکن است عملکرد شناختی آن ها را بهبود بخشد.

دکتر میشل سی کارلسون، دانشیار گروه بهداشت روانی مدرسه بلومبرگ و مرکز پیری و سلامت گفت: “ما دریافتیم که شرکت در فعالیت های تجربی منجر به بهبود عملکرد شناختی می شود، و چنین چیزی با تغییرات قابل توجهی در الگوهای فعال سازی مغز همراه است، اساساً چنین مداخله ای عملکرد مغزی و شناختی را در این افراد مسن بهبود می بخشد.”

Pexels/ Older Adults

این مطالعه برای اولین بار در نوع خود برای بررسی تأثیر فعالیت های اجتماعی، یک برنامه خدمات داوطلبانه ملی است که سالمندان را تربیت می کند تا به کودکان در مدارس دولتی شهری در زمینه خواندن و موفقیت تحصیلی در زمینه های دیگر کمک کنند. در این مطالعه 17 زن 65 ساله و بالاتر مورد بررسی قرار گرفتند. نیمی از آن ها در برنامه های فعالیت های تجربی موجود در مدارس بالتیمور شرکت کردند، در حالی که نیمی دیگر در لیست انتظار برای ثبت نام در خدمات داوطلبانه در سال بعد قرار گرفتند. شرکت کنندگان هنگام ثبت نام و شش ماه بعد دوباره مورد بررسی قرار گرفتند که این بررسی شامل اسکن مغزی توسط تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی و آزمایش عملکرد شناختی مغز بود.

کارلسون که در حال حاضر هدایت یک آزمایش fMRI بزرگ تر را به عنوان بخشی از یک آزمایش تصادفی از برنامه های اجتماعی بالتیمور در مقیاس بزرگ بر عهده دارد، می گوید: “در حالی که نتایج این مطالعه مقدماتی است، اما نویدبخش افزایش و حفظ منابع مغز برای زندگی آینده است، به ویژه در بین افراد کم تحرک که ممکن است به طور جدی از مداخلات رفتاری مانند فعالیت های اجتماعی در بهبود عملکرد مغز خود استفاده کنند.”

لیندا پی فرید، نویسنده ارشد، رئیس دانشکده بهداشت عمومی میلمن در دانشگاه کلمبیا می گوید: “با افزایش انتظارات در زندگی، از نقطه نظر بهداشت عمومی مهم است که شروع بیماری های مرتبط با افزایش سن را به تعویق بیندازیم. این مطالعه نشان می دهد که نقش های جدید برای افراد مسن در جامعه سالمند ما می تواند به صورت یک بازی برد-برد برای رفع نیازهای مهم اجتماعی مانند موفقیت فرزندان ما، و همزمان سلامت و رفاه خود داوطلبان مسن تر طراحی شود.”

ما هنوز به طور قطعی نمی دانیم که آیا هر یک از این فعالیت های اجتماعی می تواند از آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیاندازد. با این حال، برخی از این اقدامات با کاهش خطر اختلالات شناختی و زوال عقل مرتبط است.

تشویق افراد مسن برای شرکت در فعالیت های اجتماعی یا ارتباط مداوم با افراد دیگر از طریق آموزش به آن ها یا هر روش مورد علاقه دیگری ممکن است به کاهش افت شناختی در زندگی آینده و بهبود عملکرد مغز در میان سالمندان کمک کند. مشارکت در انواع فعالیت های اجتماعی دیگر مانند باشگاه سالمندان نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر جلوگیری از افت شناختی در افراد مسن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تأثیر سرب بر حافظه و یادگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.