بهزیستی ذهنی و دلیل اهمیت آن

سلامت ذهن

آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی حالتان خوب است، همه چیز قابل کنترل تر به نظر می رسد؟ تا به حال دقت کرده اید که چگونه تماس تلفنی با یک دوست باعث می شود حال شما خیلی بهتر شود؟ اثرات سلامت روان در همه جنبه های زندگی ما تجربه می شود. خلق و خوی ما، سلامت جسمی و ارتباطات اجتماعی به ما کمک می کند تا با مشکلات و موانع غیر منتظره بهتر کنار بیاییم. و همگی با هم به احساس بهزیستی و سلامت ذهنی ما کمک می کنند.

با اتخاذ موضعی پیشگیرانه در جهت بهبود، حفظ و پرورش سلامت روان خود می توانیم زندگی سالم، پربار و معناداری را تضمین کنیم. این پست به شما کمک می کند مفهوم بهزیستی ذهنی را بهتر درک کنید، و مزایای آن را بشناسید.

بهزیستی ذهنی و سلامت روان به چه معناست

اصطلاحات “بهزیستی ذهنی” و “سلامت روان” مفاهیم مهمی هستند که تعریف آن ها دشوار است. سازمان بهداشت جهانی سلامت روان را به روش زیر تعریف می کند:

سلامت روان حالتی از بهزیستی است،

که در آن فرد توانایی های خود را درک می کند،

می تواند با استرس های طبیعی زندگی کنار بیاید،

می تواند به طور مثمر ثمر کار کند، و

می تواند به جامعه خود کمک کند.

اصطلاحات دیگری که ممکن است در منابع استفاده شود شامل سلامت روان مثبت، سرمایه ذهنی و بهزیستی است که می تواند روانشناختی، ذهنی یا درونی باشد.

چرا بهزیستی ذهنی مهم است

سلامت روان به اندازه سلامت جسمی عمومی مهم است. اختلالات و بیماری های روانی 14٪ از کل بیماری ها را تشکیل می دهد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که شیوع بیماری های روانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، و تقریباً 20٪ جوانان اختلالات روانی را تجربه می کنند.

برای اندازه گیری تأثیر بیماری ها و اختلالات روانی، می توانیم از مفهوم سال های زندگی سازگار شده با معلولیت استفاده کنیم. این اندازه گیری مجموع سال هایی است که کسی با معلولیت زندگی کرده، یا در نتیجه زندگی با عواقب بیماری های خاص از دست رفته است.

اعداد بالاتر جدی تر هستند و تأثیر بیشتری را نشان می دهند. تخمین زده می شود که تا سال 2030، درصد سال های زندگی سازگار شده با معلولیت که می تواند به اختلالات روانی، رفتاری و عصبی نسبت داده شود، در جهان تقریباً 15٪ خواهد بود، اما این الگوی شیوع در میان کشورهای پردرآمد، با درآمد متوسط، و کشورهای کم درآمد متفاوت خواهد بود.

شیوع بیشترین اختلالات روانی، رفتاری و عصبی در بین کشورهای پردرآمد، تقریباً 30٪ از سال های زندگی سازگار شده با معلولیت است. علاوه بر این، تخمین زده می شود که تعداد سال های زندگی سازگار شده با معلولیت که به اختلالات روانی، رفتاری و عصبی در بزرگسالان مسن نسبت داده می شود، در سال 2030 تا 79.5 درصد افزایش می یابد.

بیماری ها و اختلالات روانی خاص که انتظار می رود در سال های زندگی سازگار شده با معلولیت نقش داشته باشند شامل موارد زیر است:

  • رفتارهای خود آسیب رسان مانند خودکشی
  • بیماری های مربوط به مصرف الکل
  • بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل

تأثیر سلامت روانشناختی بر سایر زمینه های زندگی

سلامت ذهن
Pexels/ Mental Wellbeing

سلامت جسمی و روانی دو مفهوم جدا از هم محسوب نمی شوند. بلکه سلامت جسمی خوب می تواند منجر به سلامت روان و زندگی خوب شود، و بالعکس. به عنوان مثال، خلق و خوی ضعیف، که نشان دهنده پایین بودن سلامت روان است، با افزایش خطر سکته مغزی همراه است.

سلامت جسمی تنها حوزه اصلی زندگی ما نیست که تحت تأثیر سلامت روان باشد. سلامت روان همچنین بر بهره وری ما در محل کار، که خود بر جامعه تأثیر می گذارد، موثر است. به عنوان مثال، کارکنانی که در محیط های کاری استرس زا کار می کنند، می توانند فرسودگی شغلی را تجربه کنند. در نتیجه، آن ها کمتر از شغل خود لذت می برند، و ممکن است به بیماری های دیگری نیز مبتلا شوند.

با تمرکز بر روی سلامت روان به روشی پیشگیرانه و بازدارنده، ممکن است افراد بتوانند از شدت بیماری های روانی و اختلالات جلوگیری کرده، و یا از آسیب به دیگر زمینه های زندگی مانند سلامت جسمی و بخش مربوط به کار بکاهند.

مزایای بهزیستی ذهنی مثبت

ما یک رویکرد جامع برای مفهوم بهزیستی ذهنی و سلامت روان اتخاذ کردیم که شامل خوشبختی و شادی، بهبودپذیری و اعتماد به نفس است. با استفاده از این رویکرد جامع، در این قسمت لیستی از مزایای مرتبط با بهزیستی ذهنی آورده شده است.

خوشبختی و شادی با نتایج مثبتی از جمله روابط بهتر، درآمد بالاتر، سلامت روان بهتر و طول عمر بیشتر همراه است.

افراد شادتر در فعالیت های نوع دوستانه و داوطلبانه شرکت می کنند.

افراد شادتر رفتارهایی را نشان می دهند که انسجام اجتماعی و مدنیت را تقویت می کند. به عنوان مثال، آن ها راحت تر اعتماد می کنند، احتمال همکاری و حمایت از اقدامات صلح طلبانه یا ضد جنگ در آن ها بیشتر است، اعتماد بیشتری به دولت و دموکراسی دارند.

آن ها همچنین در برابر مهاجران و افراد از گروه های مختلف جمعیتی سازگاری بیشتری دارند. این یافته ها هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی وجود دارد. به عبارت دیگر، جوامع شادتر نسبت به دولت های خود اطمینان و اعتماد بیشتری دارند.

افرادی که از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند بیشتر تمایل به ورزش دارند که خود تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی فرد دارد.

با افزایش سلامت روان، مصرف سیگار کاهش می یابد. کاهش مصرف سیگار منجر به سلامت جسمی بهتر می شود.

چرا بهزیستی ذهنی مثبت منجر به پیامدهای مثبت می شود؟ لیوبومیرسکی و همکاران ثابت کردند که احساسات و خلق و خوی مثبت به ما امکان تفسیر موقعیت ها را با دید مثبت تری می دهد، در نتیجه، نگرش بهتری نسبت به یادگیری و تجربیات اتخاذ می کنیم.

در نتیجه، احساسات و خلق و خوی مثبت به افراد اجازه می دهد:

  • به طریقی رفتار کنند که به آن ها در رسیدن به اهدافشان کمک کند
  • استراحت کافی داشته باشند
  • برای رسیدن به اهداف دیگر تلاش کنند
  • مهارت های خود را افزایش دهند
  • با افراد جدید آشنا شوند

بهزیستی ذهنی نقش مهمی در بهره وری، موفقیت و رضایت شغلی دارد. روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن ها می تواند به سلامت روان کمک کند.

بیشتر بخوانید: ابزارهایی برای به حداکثر رساندن خودکنترلی و خوتنظیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.