بسته بندی مواد غذایی چگونه می تواند به کودکان در انتخاب محصولات سالم کمک کند

این بار می خواهیم یک داستان موفقیت بزرگ را از دانشگاه علوم زندگی نروژ به اشتراک بگذاریم. دانشجوی ارشد ، Åse Riseng Grendstad ،یکی از دانشجویان عالی رتبه در این دانشگاه است که موضوع جدیدی را برای ما باز کرده است: علوم غذایی با تخصص در تولید و توسعه مواد غذایی. وی از طریق پروژه تز خود توانست به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاه برای آزمایش تأثیرات بسته بندی روی کودکان و کمک به آنها در انتخاب محصول سالمتر دسترسی پیدا کند.

این مقاله مصاحبه ای است با این دانشجو که مایلیم آن را با شما نیز در میان بگذاریم و از آنجایی که در کشور ما چنین مطالعه ای هرگز صورت نگرفته و بیشتر مطالب منتشر شده دور از فضای نورومارکتینگ بوده است لذا خواندن این مقاله میتواند بینشی جدید به فعالان این حوزه ارائه دهد.

می توانید در مورد آزمایشگاه خود بگویید ، و چه کاری انجام می دهد؟

پایان نامه کارشناسی ارشد من برای Nofima AS برای گروه نوآوری ، علوم مصرف کننده و علوم حسی نوشته شده است. این دپارتمان هدف افزایش ارزش آفرینی برای تولیدکنندگان مواد غذایی و کمک به جامعه سالم و پایدار را دارد.

این مطالعه ارتباط نزدیکی با پروژه تحقیقاتی اروپایی Edulia دارد. ادولیا یک پروژه ITN ماری اسکلودوفسکا-کوری است که توسط اتحادیه اروپا (EU) تأمین مالی شده است ، جایی که هدف یافتن راه های جدید برای مقابله با یک چالش فزاینده با چاقی در جهان است. این پروژه به ترویج یک رژیم غذایی سالم از کودکی مبتنی بر رابطه بین درک حسی ، انتخاب غذا و رفتار کمک خواهد کرد.

بسته بندی مواد غذایی
Google/Neuromarketing lab

مجوز این نرم افزار (iMotions) توسط Vitenparken Ås و Nofima AS تأمین شد. Vitenparken یک مرکز دانش و تجربه است که در آن فناوری ، غذا و تحقیقات در آن تمرکز دارند. Vitenparken برنامه هایی برای کودک در مهد کودک و مدرسه دارد که با همه چیز از برنامه نویسی تا علوم حسی و آشپزی سروکار دارد.

بسته بندی شیر
imotion/Milk Packing

Tine SA شیر شکلاتی را که در این پروژه استفاده شده تحویل داد. Tine SA بزرگترین تعاونی محصولات لبنی نروژی است که از حدود 10 هزار کشاورز و 4500 کارمند تشکیل شده است. شیر شکلاتی که در این پروژه استفاده شد با همکاری توسعه دهندگان محصول در Tine تولید شد. در طرحهای مختلف شیر شکلات از Tine SA اصلاحاتی اعمال شد تا بتوان از هشت بسته مختلف شیر شکلات در پروژه استفاده کرد.

شما مسئول چه چیزی بودید؟

قبل از اتمام مطالعه ، من باید یاد می گرفتم که چگونه از تجهیزات بیومتریک (حسگر بیوسنتری) استفاده کنم. نیمی از سال قبل از مطالعه ، من شروع به استفاده از تجهیزات برای آماده سازی آزمایش کردم. قبل از آزمایش ، سه آزمایش با کودکان در گروه سنی مربوطه انجام شد تا اطمینان حاصل شود که کودکان آزمون را می فهمند و می توانند خودشان آن را تکمیل کنند. تصمیم گرفته شد یک فیلم نمایشی کوتاه ساخته شود تا به کودکان نشان دهد چه زمانی باید شیر شکلات را میل کنند. این فیلم شامل یک نقطه ثابت برای اطمینان از تمرکز بچه ها روی صفحه بعد از چشیدن بود.

بسته بندی مواد غذایی
Google/Food Packing

چهل و هشت کودک 9 تا 10 ساله به پرسشنامه ای در مورد نگرش و مصرف شیر شکلات پاسخ دادند و در یک تست محصول شرکت کردند که بیومتریک با روشهای مستقیم برای ارزیابی محصول ترکیب شد.

پس از جمع آوری داده ها ، من تجزیه و تحلیل آماری داده های بیومتریک را انجام داده و نتایج را تفسیر کردم. سرپرستان من در تمام مراحل پروژه برای نظارت در دسترس بوده اند: محقق ارشد پائولا وارلا-توماسکو و دانشجوی دکتری مارتینا گالر.

در تحقیقات خود از چه نوع حسگرهای زیستی استفاده می کنید؟

از پاسخ پوست گالوانیک ، ردیاب چشم و چهره خوان (تجزیه و تحلیل بیان صورت) استفاده شد. در تست محصول ، کودکان بسته های مختلف شکلات را از نظر میزان استقبال (مقیاس دوست داشتنی) و درک سلامت (مقیاس) ارزیابی کردند. همزمان با نگاه کودکان به بسته ، توجه بصری آنها با ردیاب چشم پیگیری می شد.

ردیابی چشم
Google/Eye Tracking

کودکان همچنین طعم شیر شکلات را چشیده و میزان پذیرش را در مقیاس لذتبخشی ارزیابی کردند. حالات چهره کودکان بلافاصله پس از چشیدن سنجیده شد (بیان ضمنی صورت).

3 تکنولوژی که میتواند تغییرات چشمگیری در صنعت بازاریابی ایجاد کند را در این مقاله بخوانید

علاوه بر این ، از کودکان خواسته شد هنگام چشیدن شیر (بیان صریح صورت) حالت چهره مربوط به احساسات خود را نشان دهند. در طول آزمایش محصول ، تغییرات تولید عرق (GSR) به منظور بررسی پاسخ های احساسی به شیر شکلات اندازه گیری شد.

تحقیق در مورد شیر
Google/Milk Research

چرا استفاده از حسگرهای زیستی در تحقیقات شما مهم است؟

هدف از تحقیق من بررسی این بود که آیا حسگرهای زیستی اطلاعات بیشتری در مورد پذیرش مصرف کننده نسبت به تست های مصرف کننده سنتی می دهند.

با وجود اینكه محصولات چندین آزمایش حسی و مصرفی داشته اند ، تقریباً 80٪ محصولات جدید در بازار ناكام می مانند (ویك و همكاران ، 2012). این نشان می دهد که آزمایش های حسی و مصرف کننده سنتی بسیار محدود هستند و نمی توانند میزان پذیرش محصولات جدید توسط مصرف کنندگان را پیش بینی کنند. برای افزایش احتمال موفقیت یک محصول جدید ، نیازهای مصرف کنندگان باید در مراحل اولیه توسعه محصول و مراحل بعدی ترسیم شود.

آزمون های مصرف کننده اغلب مبتنی بر خود گزارش دهی است ، به این معنی که مصرف کننده تصمیمات اساسی آگاهانه و منطقی می گیرد. علاوه بر این ، چندین مطالعه گزارش داده اند که انتخاب مصرف کننده توسط مکانیسم های منطقی و حساب شده گرفته نمیشود بلکه توسط مکانیزم های خودکار و ناخوداگاه انجام می شود. (Dijksterhuis & Smith ، 2005 ؛ Kôster ، 2009 ؛ Wijk و همکاران ، 2012).

ردیابی چشم ، رمزگشایی صورت و پاسخ گالوانیک پوست (هدایت پوست) نمونه هایی از بیومتریک است که می تواند برای اندازه گیری پاسخ های خودکار در مصرف کنندگان استفاده شود. ردیابی چشم اخیراً به روشی رایج تر برای مطالعه توجه بصری مصرف کنندگان به بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده است (ویژگی های محصول خارجی) (Piqueras-Fiszman et al.، 2013).

برای اینکه بتوانید علل اصلی حرکات چشم را ترسیم کنید ، لازم است که روش را با سایر روش های مستقیم مانند مقیاس ها یا پرسشنامه های کلامی ترکیب کنید. با استفاده از رمزگشایی صورت می توان احساسات برانگیخته شده توسط غذاهای مختلف را به پذیرش محصول پیوند داد. چندین مطالعه با نوزادان ، همبستگی بین حالت های منفی صورت و میزان پذیرش کم (طعم تلخ) ، و حالات مثبت صورت و پذیرش زیاد (طعم شیرین) را گزارش کرده است (Forestell & Mennella، 2017؛ Steiner et al.، 2001).

علاوه بر این ، اندازه گیری پاسخ پوست گالوانیک نیز برای انعکاس جنبه های پذیرش نام تجاری مربوط به احساسات استفاده شده است (والا و همکاران ، 2011). تاکنون تحقیقات کمی انجام شده است که در آن پاسخ گالوانیک پوست برای بررسی واکنشهای فیزیولوژیک کودکان به غذا اندازه گیری شده باشد و مطالعات یافته های قطعی ندارند (Wijk et al.، 2012). همچنین مطالعات کمی وجود دارد که در آنها از ردیابی چشم و رمزگشایی صورت در آزمایشات مصرف کننده با کودکان در سن مدرسه استفاده شده است.

کودکان یک گروه هدف جذاب هستند زیرا برقراری روابط محصول / برند در سنین پایین اغلب منجر به خرید مجدد و وفاداری می شود (Haryantoa et al.، 2016). همچنین دستیابی به درک بیشتر از عواملی که بر انتخاب غذا در کودکان تأثیر می گذارند بسیار مهم است تا بتوان از کودکی به ارتقا یک رژیم غذایی سالم کمک کرد.

در این مطالعه ، اندازه گیری های مستقیم (پذیرش ، سلامت و نگرش) با اندازه گیری های غیر مستقیم (بیومتریک) در آزمایشات مصرف کننده با کودکان در یک مطالعه موردی با شیر شکلات مقایسه شد. هدف این بود که درک بهتری از پذیرش و درک بهداشت کودکان داشته باشیم که تحت تأثیر ویژگی های ذاتی (ذائقه) و محصول خارجی (بسته بندی) قرار دارند.

کاربرد بیومتریک با اندازه گیری رمزگشایی صورت ، ردیابی چشم و پاسخ پوست گالوانیک مورد بررسی قرار گرفت. رمزگشایی صورت برای بررسی رابطه بین حالت های ضمنی و صریح صورت و رابطه با پذیرش شیر شکلات انجام شد.

ردیابی چشم برای به دست آوردن بینش بیشتر اندازه گیری شد که عوامل روی بسته بندی بر پذیرش و درک سلامت تأثیر می گذارند. پاسخ گالوانیک پوست برای مطالعه رابطه بین پذیرش / درک سلامت و هدایت پوست اندازه گیری شد.

چگونه این ابزارها به شما کمک می کنند تا به سولات تحقیق خود پاسخ دهید؟

رمزگشایی صورت نتایجی را ارائه داد که مطابق با نتایج حاصل از اندازه گیری مستقیم با مقیاس لذت بخشی(مقیاس دوست داشتن) بود ، و نتایج حاصل از حالت های ضمنی و صریح صورت مشابه بود.

ردیابی چشم از این جهت که اطلاعات بیشتری در مورد انگیزه های ارزیابی پذیرش و درک سلامت شیر شکلات فراهم می کرد ، به خوبی کار کرد. اندازه گیری های GSR هیچ تأثیر قابل توجهی بین نمونه های مختلف شیر شکلات نشان نداد و این ، همانطور که قبلا ذکر شد ، می تواند به چندین دلیل باشد.

از آنجا که تجهیزات بیومتریک در آزمایشات مصرف کننده با کودکان بسیار کم استفاده شده است ، تحقیقات بیشتری برای مطالعه رابطه بین مکانیسم های ناخودآگاه و مقبولیت مصرف کننده مورد نیاز است. هر دو آزمایش محصول و پردازش داده های داده های بیومتریک قبل از تجزیه و تحلیل آماری برای انجام آنها بسیار وقت گیر بود. توسعه فناوری و دانش بیشتر در مورد بیومتریک احتمالاً انجام چنین آزمایشات مصرف کننده ای را در آینده راحت تر و زمان بر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.