انواع، مدت زمان و ظرفیت حافظه بلند مدت

روانشناسان اغلب در مورد انواع مختلف حافظه صحبت می کنند. حافظه بلند مدت نوعی حافظه نسبتاً ماندگار است. آنچه که این حافظه را متمایز می کند این است که این نوع از حافظه تمایل به پایداری دارد، و می تواند مدت ها و اغلب تا سال ها دوام داشته باشد.

حافظه بلند مدت به ذخیره اطلاعات در مدت زمان طولانی اشاره دارد. اگر می توانید چیزی را به یاد بیاورید که قبل از چند لحظه پیش اتفاق افتاده، چه ساعاتی قبل یا ده ها سال قبل، این نوع حافظه شما یک حافظه طولانی مدت است. برخی از نکات مهمی که باید در مورد حافظه طولانی مدت بدانید در قسمت زیر آورده شده است.

خاطرات طولانی مدت اغلب خارج از ذهن آگاه هستند

این اطلاعات عمدتا از آگاهی ما خارجند، اما می توانند به حافظه فعال فراخوانده شوند تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرند. یادآوری برخی از خاطرات نسبتاً آسان است، در حالی که دسترسی به برخی دیگر بسیار دشوار می باشد.

همه خاطرات طولانی مدت به طور برابر ایجاد نمی شوند

 در حالی که بعضی از خاطرات سریع به ذهن خطور می کنند، اما برخی دیگر ضعیف تر هستند و ممکن است برای به روز رسانی به راهنمایی یا یادآوری نیاز داشته باشند. اطلاعاتی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند منجر به یادآوری قوی تر می شوند. معمولاً می توانید وقایع مهم و خاطره انگیز مانند روز عروسی خود را با وضوح و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به روزهای کم اهمیت تر به یاد بیاورید.

خاطراتی که به طور مکرر مورد دسترسی قرار می گیرند، قوی تر شده و به راحتی یادآوری می شوند

 دسترسی مکرر و دوباره به این خاطرات باعث تقویت شبکه های عصبی می شود که اطلاعات در آن ها رمزگذاری شده، و منجر به راحت تر شدن فراخوانی اطلاعات می شود. خاطراتی که کمتر یادآوری می شوند، اغلب ممکن است ضعیف شوند، یا حتی از بین بروند و با اطلاعات دیگری جایگزین شوند.

مدت زمان و ظرفیت حافظه بلند مدت

با استفاده از فرایند تکرار و تمرین، محتوای حافظه کوتاه مدت می تواند به حافظه بلند مدت تبدیل شود. خاطرات طولانی مدت می توانند برای چند روز تا چندین دهه وجود داشته باشند.

چندین عامل وجود دارد که می تواند در ماندگاری اطلاعات در حافظه طولانی مدت تأثیر بگذارد. نحوه رمزگذاری حافظه در وهله اول می تواند نقش بسزایی داشته باشد. اگر هنگام تجربه اتفاق مورد نظر بسیار آگاه و هوشیار بودید، پس به احتمال زیاد خاطره آن اتفاق زنده تر خواهد بود.

تعداد دفعات دسترسی شما به یک خاطره نیز می تواند در قدرت و مدت زمان حافظه نقش داشته باشد. بدیهی است خاطراتی که مجبورید آن ها را بخاطر بسپارید، غالباً پایدار شده و بسیار قوی تر می شوند. به همین دلیل است که تکرار مداوم اطلاعات هنگام مطالعه منجر به یادآوری بهتر آن ها در جلسه امتحان می شود.

انواع حافظه های بلند مدت

حافظه بلند مدت معمولاً به دو نوع صریح و ضمنی تقسیم می شود.

  • حافظه صریح، که به آن حافظه آشکار نیز گفته می شود، شامل تمام خاطرات موجود در هوشیاری است. حافظه صریح را می توان بیشتر به حافظه اپیزودیک (وقایع خاص) و حافظه معنایی (دانش در مورد جهان) تقسیم کرد.
  • خاطرات ضمنی خاطراتی هستند که بیشتر ناخودآگاه هستند. این نوع حافظه شامل حافظه روندی است که خاطرات مربوط به حرکت بدن و نحوه استفاده از اشیاء در محیط را در بر دارد. نحوه رانندگی با ماشین یا استفاده از کامپیوتر نمونه هایی از خاطرات روندی می باشند.

حافظه طولانی مدت چگونه تغییر می کند

مدل پردازش اطلاعات حافظه، حافظه انسان را تقریباً شبیه به یک کامپیوتر توصیف می کند. اطلاعات به حافظه کوتاه مدت (ذخیره موقت) وارد می شوند و سپس بخشی از این اطلاعات به حافظه بلند مدت (ذخیره نسبتاً دائمی) منتقل می شوند، دقیقاً مانند ذخیره اطلاعات در هارد کامپیوتر.

در صورت نیاز، اطلاعات با استفاده از نشانه های محیطی از حافظه طولانی مدت خارج می شود، دقیقاً مانند دسترسی به پوشه ذخیره شده در کامپیوتر. با این حال، این خاطرات ذخیره شده قابل تغییر هستند.

خاطرات
Pexels/ Memories

دسترسی به حافظه باعث تغییر می شود

تحقیقات اخیر نشان می دهد که خاطرات به صورت ثابت و ایستا در مغز ذخیره نمی شوند. محققان دریافته اند هر بار که خاطرات در دسترس قرار می گیرند، تغییر شکل می دهند.

نورون ها ابتدا خاطرات را در قشر مغز و هیپوکامپ رمزگذاری می کنند. هر بار که یک خاطره فراخوانی می شود، پس از آن توسط مجموعه ای از سلول های عصبی مشابه، اما نه یکسان رمزگذاری می شود.

دستیابی به خاطرات اغلب به تقویت آن ها کمک می کند، با این حال تحقیقات نشان داده است که این رمزگذاری مجدد می تواند در نحوه به خاطر سپردن اطلاعات تأثیر بگذارد. جزئیات ظریف ممکن است تغییر کند و برخی از جنبه های حافظه بسته به اینکه کدام یک از سلول های عصبی فعال می شوند، ممکن است تقویت شوند، ضعیف شوند و یا حتی کاملاً از بین بروند.

خاطرات غیر قابل تغییر نیستند

خاطرات می توانند به طرز شگفت انگیزی شکننده، مستعد تغییر، تداخل و نادرست باشند. الیزابت لوفتوس، متخصص حافظه نشان داده است که به راحتی می توان خاطرات غلط را ایجاد کرد. وی در یکی از مشهورترین آزمایش های خود توانست 25٪ از شرکت کنندگان خود را وادار به باور کردن خاطره ای دروغین که زمانی در کودکی در یک مرکز خرید گم شده بودند، کند.

چرا حافظه طولانی مدت در برابر این عدم دقت حساس است؟ در برخی موارد، افراد جزئیات مهم مربوط به وقایع را فراموش می کنند. برای پر کردن این خلاء، مغز گاهی جزئیاتی را می سازد که به نظر منطقی می رسند. در موارد دیگر، خاطرات قدیمی می توانند در شکل گیری خاطرات جدید اختلال ایجاد کنند، و یادآوری آنچه واقعاً اتفاق افتاده را دشوار می سازند.

سخن آخر

حافظه طولانی مدت نقش حیاتی در زندگی روزمره دارد. اگرچه به راحتی می توان خاطرات را شبیه به پرونده های موجود در کامپیوتر دانست، اما تحقیقات نشان داده است که حافظه طولانی مدت هم پایدار و هم در معرض خطا است.

بیشتر بخوانید: فراموشی یکی از نشانه های کارایی مغز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.