احساسات منفی چگونه بر ما تأثیر می گذارند

عصبانیت، ناامیدی، ترس و دیگر “احساسات منفی” همگی بخشی از تجربه بشر هستند. همه این احساسات می توانند منجر به استرس شوند، و غالباً به عنوان احساساتی نادیده گرفته شده و انکار شده شناخته می شوند، اما در واقع تجربه این نوع احساسات می تواند برای افراد مفید هم باشد. یک رویکرد بهتر، مدیریت بدون انکار آنهاست، و دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد.

مدیریت احساسات منفی

ایده “مدیریت” احساسات منفی یک مسئله پیچیده است. این بدان معنا نیست که از احساسات منفی خود اجتناب کنید – در واقع، اجتناب کردن خود نوعی مقابله است، و اغلب می تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

همچنین این بدان معنا نیست که این احساسات منفی مجاز هستند تا بر زندگی، روابط و سطح استرس ما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، عصبانیت کنترل نشده می تواند منجر به نابودی روابط ما شود.

مدیریت احساسات منفی بیشتر مربوط به پذیرش این واقعیت است که ما آنها را احساس می کنیم، و تعیین می کنیم که چرا چنین احساسی داریم و پیامهایی را که این احساسات برای ما ارسال می کنند، دریافت می کنیم، و پیش می رویم. (بله، این گفته ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما قطعاً احساسات ما طوری طراحی شده اند که پیامی داشته باشند، و چیزی را به ما بگویند و اگر به آن ها گوش کنیم این پیام ها می توانند بسیار ارزشمند باشند.)

همچنین مدیریت احساسات منفی به معنای عدم اجازه آنها برای غلبه بر ما است. می توانیم آنها را تحت کنترل نگه داریم، بدون اینکه این احساسات را انکار کنیم.

احساسات منفی در مقابل احساسات مثبت

وقتی در مورد احساسات به اصطلاح منفی صحبت می کنیم، باید به خاطر بسپاریم که این احساسات به خودی خود “بد” نیستند، بلکه نسبت به احساسات مثبت، در قلمرو منفی تری قرار دارند. این احساسات لزوما خوب یا بد نیستند، بلکه فقط حالت ها و سیگنال هایی هستند که به ما امکان می دهند تا به وقایعی که باعث ایجاد این احساسات شده اند، بیشتر توجه کنیم، و به ما انگیزه می دهند تا از یک تجربه خاص بیشتر یا کمتر استفاده کنیم. بر خلاف برخی از احساسات، این احساسات همیشه خوشایند نیستند. اما مانند اکثر احساسات، به یک دلیل وجود دارند، و در واقع می توانند بسیار مفید باشند.

چگونه احساسات منفی بر ما تأثیر می گذارند

عصبانیت، ترس، ناراحتی، ناامیدی و اضطراب حالتهای عاطفی هستند که بسیاری از افراد مرتباً آنها را تجربه می کنند، اما سعی می کنند از آن جلوگیری کنند. و این کار آن ها قابل درک است. زیرا این احساسات به گونه ای طراحی شده اند که باعث ناراحتی ما شوند. این حالتهای احساسی منفی می توانند در بدن و ذهن افراد استرس اضافی ایجاد کنند، که ناخوشایند است.

همچنین اگر استرس مزمن یا بیش از حد شود، می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی در فرد شود. هیچ کس دوست ندارد احساس ناراحتی کند، بنابراین طبیعی است که بخواهد از این احساسات فرار کند. خطرات ناشی از استرس بدون کنترل، واقعی هستند. گاهی اوقات افراد احساس می کنند که این احساسات برای همیشه دوام می آورد، یا اینکه احساسات به خودی خود، مشکل ساز هستند.

بیشتر اوقات، این احساسات مفید هستند. زیرا می توانند برای ما پیامی داشته باشند. به عنوان مثال، عصبانیت و اضطراب نشان می دهد که چیزی باید تغییر کند، و شاید رفاه و بهزیستی ما مورد تهدید قرار گرفته است. ترس، درخواستی برای افزایش سطح ایمنی است. نارضایتی ما را به تغییر چیزی در یک رابطه سوق می دهد. ناامیدی نیز این چنین است. در اصل، احساسات منفی برای این هستند تا به ما هشدار دهند که چیزی باید تغییر کند، و به ما انگیزه می دهند تا آن تغییر را ایجاد کنیم.

همچنین روانشناسان معتقدند كه اگر چه حالات عاطفی مثبت مانند امید، شادی و قدردانی فواید زیادی دارند، اما اثرات منفی نیز وجود دارد، كه می تواند از آنها ناشی شود. به عنوان مثال، خوش بینی پیامدهای مفید زیادی برای سلامتی و شادی، و همچنین موفقیت شخصی دارد، اما خوش بینی بدون کنترل می تواند باعث انتظارات غیرواقعی و حتی خطرات بسیاری شود، که می تواند منجر به شکست، و ایجاد احساسات منفی در یک فرد شود.حالات احساسی ناخوشایندتر مانند اضطراب، می تواند منجر به ایجاد انگیزه برای تغییراتی شود، که می تواند موفقیت بیشتری ایجاد کرده، و از خطر جلوگیری کند.

احساسات منفی به گونه ای طراحی شده اند تا دقیقا همانند احساسات مثبت، ما را در امان نگه دارند و به ما انگیزه دهند تا زندگی خود را بهبود بخشیم.

احساسات بد
Pexels/ Negative Emotions

بهترین راهکارها برای مدیریت احساسات منفی

حوزه روانشناسی مثبت در حال تجربه “موج دومی” از تحقیقات است که نه تنها روی آنچه که ما را خوشحال، مقاوم و قادر به شکوفایی می کند، بلکه بر قسمت تاریک خوشبختی نیز متمرکز شده است. اخیرا در این زمینه که چگونه احساسات منفی روی ما تأثیر می گذارد، چه کارهایی می توانیم به واسطه آن ها انجام دهیم، و چگونه می توانیم در طول این پروسه از نظر عاطفی سالم بمانیم، بیشتر آموخته ایم. یک استراتژی بهتر، پذیرش و حتی به آغوش گرفتن حالات منفی است، و در عین حال مشغول فعالیت هایی هستیم که می تواند با این احساسات ناراحت کننده تعادل برقرار کند.

چندین استراتژی وجود دارد که به عنوان ابزاری برای پذیرش و پردازش احساسات منفی مورد بررسی و توصیه قرار گرفته است:

خودآگاهی. این بدان معناست که خودآگاهی را بپذیرید، و دانش شخصی خود نسبت به بدن و ذهنتان، و نحوه واکنش آنها به استرس و دیگر حالات احساسی را افزایش دهید. این کار به شما اجازه می دهد تا بفهمید که چرا ناراحت هستید، بهتر قادر خواهید بود تا سیگنال هایی را که بدنتان ارسال می کند، تفسیر کنید.

تجربیات حسی و تجسم یافته را بیان و فعال کنید. این مورد کمی پیچیده تر به نظر می رسد، اما به سادگی شامل تشویق علنی و کنجکاوی در درون خود، برای افزایش پذیرش آنچه اتفاق می افتد، است.

خودتان را دوست داشته باشید. این کار می تواند بسیار مفید باشد. بر مهربانی با خود و افزایش تحمل در برابر ناامیدی و سر شکستگی تمرکز کنید.

ارزیابی و شکل گیری مجدد. می توانید از رویکردهای شناختی-رفتاری برای دیدن متفاوت اتفاقات استفاده کنید.

حمایت اجتماعی. این مورد می تواند شامل تمرین مدیتیشن مهربانی و دوست داشتن باشد، که می تواند احساسات ارتباط شما با دیگران و دلسوزی با خود را هنگام سرمایه گذاری در روابط گسترش دهد.

بهزیستی و خوشبختی. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک نسبت 3 به 1 از احساسات مثبت در مقابل احساسات منفی می تواند بسیار مفید باشد. به این معنی که به عنوان مثال، برای افزایش مدت زمانی که احساس خوبی دارید، می توانید تجربیات مثبتی به زندگی خود بیفزایید، و  روی خاطرات شاد و موفقیت های دلپذیر تمرکز کنید.

مشاهده و حضور. سعی کنید ذهن آگاهی را تمرین کنید، و بدون قضاوت در امور زندگی شرکت کنید.

تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی. روی آرامش، تمرین های تنفسی و مراقبت از خود متمرکز شوید.

سعادت و شادکامی. این احساس به معنای تلاش برای رسیدن به اهداف خود در زندگی و احساس اصالت است.

بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد از دست دادن حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.