آیا ممکن است نسبت به بهبود فردی وابستگی پیدا کنیم

بهبود فردی می تواند از طریق کمک به ما در داشتن بهترین زندگی، برای بهزیستی ما فوق العاده باشد. طبیعی است که بخواهیم با همنوعان خود همگام شویم، در زندگی روزمره خود احساس مثمر ثمر بودن داشته باشیم، و به صورت معنادار با دیگران زندگی کنیم. با این حال، ترس از نبودن یا انجام این کارها می تواند اشتیاق طاقت فرسایی را در ما ایجاد کند، که در نتیجه آن به طور مداوم به دنبال بهبود و پیشرفت باشیم.

وقتی به اطراف خود نگاه می کنیم، توجه می کنیم که افراد دیگر چه کاری انجام می دهند و فرض می کنیم این همان کاری است که ما هم باید آن را انجام دهیم. تبلیغات برنامه های بهبود فردی را می بینیم که ایده ای را پیش می برند، و ما آن را به عنوان ایده خود می پذیریم. با این حال، هر چقدر هم که برای بهبود فردی خود تلاش کنیم، باز هم احساس می کنیم که به اندازه کافی تلاش نکرده ایم.

بخش های مختلف بهبود فردی

ممکن است به زندگی خود نگاه کنید، و متوجه چند منطقه مختلف شوید که دوست دارید آنها را بهبود ببخشید. هنگام بررسی بهبود فردی، اغلب پنج حوزه اصلی در آن ظاهر می شود، که عبارتند از:

  • سلامتی و تناسب اندام: کاهش وزن، افزایش ورزش، کاهش فشار خون
  • مراقبت فردی: افزایش بازدهی و کارایی، کاهش تعلل در کارها، مدیتیشن
  • سلامت روان: ذهن آگاهی، قدرشناسی، کاهش اضطراب
  • روابط: دوست یابی، جلوگیری از جدایی، یافتن عشق
  • تحصیلات یا شغل: جستجوی شغل، تبلیغات، کشفیات شغلی

تمایل به پیشرفت چیز بدی نیست

تمایل ما برای اینکه بخواهیم خوب زندگی کنیم، ذاتاً بد نیست. در حقیقت، ما برای رشد و یادگیری طراحی شده ایم، و این کار را از گهواره تا گور ادامه می دهیم. عدم پیشرفت می تواند باعث شود ما در زندگی خود راکد باشیم، به حاشیه رانده شویم یا احساس کنیم از نظر اجتماعی عقب مانده ایم. به عنوان یک انسان، می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که می توانیم برای جلوگیری از ترس در زندگی مان، هر کاری را که می توانیم انجام دهیم.

نشانه های وجود مشکل در مسیر بهبود فردی

زمان

زمان صرف شده برای بهبود فردی می تواند یکی از روش های بارز برای دانستن این موضوع باشد که چه موقع توجه به آن بیش از حد شده است. زمان اختصاص داده شده برای بهبود فردی در طول هفته، ماه یا سال می تواند نرمال باشد، و همچنان به شما امکان می دهد تا به زندگی خود ادامه دهید.

وقتی تلاش های ما برای بهبود فردی در حدی باشد که بیشتر اوقات فراغت ما را بگیرد، ممکن است احساس غرق شدگی در آن داشته باشیم. حتی ممکن است متوجه شویم که از اجتماع، رویدادها و تعهدات خود صرف نظر می کنیم، و باید خود را بهبود ببخشیم.

وقتی متوجه شدید که به مشغله های از قبل برنامه ریزی شده خود احترام نمی گذارید، یا به دلیل تمرکز بر روی بهبود فردی تان در کار خانه یا محل کارتان کوتاهی می کنید، این می تواند نشانه ای باشد که اجازه داده اید بهبود فردی زندگی شما را بیش از حد کنترل کند.

عدم تمرکز

وقتی تمرکز نداریم، نمی دانیم کجا می رویم، یا مراحل لازم برای رسیدن به آنجا را نمی شناسیم. در این موارد، تنها چیزی که می دانیم این است که نمی خواهیم در همان جایی که هستیم بمانیم. وقتی تلاش های بهبود فردی برای ما بی هدف شود، و ما را در زندگی خود مجبور به پرش از منطقه ای به منطقه دیگر کند، می تواند نشانه ای برای این باشد که بهبود فردی ما از کنترل خارج شده است.

تصمیم گیری آنی

درست مانند سایر عادت ها، بهبود فردی نیز می تواند هیجان انگیز باشد. از آنجا که برنامه های بیشتری در زمینه های مختلف ایجاد شده، و در دسترس ما قرار می گیرند، ممکن است برای خرید برنامه جدید بعدی یا شرکت در آخرین برنامه آماده سازی وسوسه شویم.

آنچه باعث وسوسه انگیزتر شدن می شود این است که بیشتر برنامه های بهبود فردی در قالب دانلود سریع، برنامه های آماده سازی از راه دور، شبکه های اجتماعی و برنامه ها، با یک دنیا گزینه در دسترس برای ما ارائه می شود، تا هر زمان که بخواهیم آن را بخریم و استفاده کنیم. هرچه بیشتر بخواهیم برنامه ها را از روی وسوسه بخریم یا ثبت نام کنیم، این رفتار می تواند نشان دهد که ما در کنترل تصمیم گیری در زمینه بهبود فردی مشکل داریم.

هرگز احساس رضایت نمی کنید

اینکه بخواهیم خود را بهبود بخشیم و زندگی عالی داشته باشیم چیز بدی نیست. با این حال، هنگامی که تمام تلاش های ما معطوف به بهبود افکار، رفتارها و به طور کلی زندگی ما باشد، شروع به فکر کردن در این مورد می کنیم که آیا چیز خوبی برای چیزی که هستیم وجود دارد؟

وقتی بهبود فردی دشوار می شود، ممکن است احساس کنید پیامی که به طور مداوم به خود می فرستید این است که اصلا “کافی” نیستید. این امر نه تنها می تواند گاهی اوقات طاقت فرسا و سخت باشد، بلکه می تواند باعث شود کمی ناامید شوید که هرگز به این هدف دست نخواهید یافت، یا کافی نخواهید بود.

احساس شرمندگی

وقتی کسی دائماً تمام راه های بهبود فردی را به ما می گوید، چه اتفاقی می افتد؟ این کار می تواند باعث شود تا احساس شرم داشته باشیم که آنها را ناامید کرده ایم یا از عهده کار خود برنمی آییم. هنگامی که تلاش های ما برای بهبود فردی کل وقت آزاد ما را می گیرد و به نظر می رسد بی پایان نیست، می توانیم احساس شرمندگی را در خود احساس کنیم. زمانی که تمام تمرکز خود را بر روی مناطقی قرار داده ایم که به نظر می رسد در آنها کمبود داریم، یا کوتاهی می کنیم و باید پیشرفت کنیم، دیگر زمانی برای بررسی توانایی ها، استعدادها یا چیزهایی که به خوبی انجام می دهیم، وجود ندارد.

بهبود فردی
Pexels/ Self-Improvement

آیا بهبود فردی می تواند باعث وابستگی ما شود

صرفا اهمیت دادن به بهبود فردی لزوماً به معنای اعتیاد ما به آن نیست. دکتر گرگوری جانتز، متخصص سلامت روان، هنگام بررسی عناصر وابستگی، پیشنهاد می کند موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا این رفتار نسبت به سایر موارد مهم زندگی من اولویت دارد؟
  • آیا انجام این کارها باعث می شود احساس بهتری داشته باشم یا بیشتر تحت کنترل هستم؟
  • آیا انجام ندادن آن باعث ایجاد احساس بد در من می شود، یا کنترل خود را از دست می دهم؟
  • آیا هنگام انجام دادن آن زمان خود را از دست می دهم؟
  • آیا تمایل به انجام چنین کارهایی بیش از آنچه در ابتدا برنامه ریزی کرده بودم، دارم؟
  • آیا وقتی نمی توانم آنها را انجام دهم، یا به انجام ندادن آنها فکر می کنم، ناراحت یا مضطرب می شوم؟
  • آیا رفتارهای من در این مورد، زندگی یا روابط من را مختل کرده است؟
  • آیا هر چقدر سعی در قطع یا متوقف کردن کارهایم برای بهبود فردی دارم، باز هم نهایتا به همان رفتارهای مشابه بازمی گردم؟

با استفاده از این سوالات، عناصر کلی وابستگی که می تواند در انواع رفتارها اعمال شود، بررسی می شود. اگر پس از پاسخگویی به این سوالات به این نتیجه رسیدید که نسبت به بهبود فردی وابستگی پیدا کرده اید، زمان آن فرا رسیده تا کمی وقت بگذارید، و در مورد رفتارهای خود تأمل کنید. با به کارگیری روش هایی مانند پذیرش و احترام به خود، قدردانی، ذهن آگاهی، زندگی در زمان حال، و توجه به توانایی های خود می توانید بهبود فردی خود را به نحو احسن کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: روش هایی برای افزایش تمرکز در انجام کارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.