چگونگی دستیابی به یک نگرش مثبت

یادگیری مثبت اندیشی می تواند عمر شما را طولانی کند

تفکر مثبت و طول عمر بیشتر
Freepik/Stay positive

شواهد به دست آمده از مطالعات پزشکی نشان می دهد افرادی که مثبت فکر می کنند در مقایسه با سایر افراد هم سن و سال خود که نگاه منفی به زندگی دارند ریسک کمتری را در مرگ و میر با هر علتی تجربه می کنند. طی یک دهه گذشته، محققان شیوه هایی را شناسایی کرده اند که می تواند به دستیابی و حفظ نگرش مثبت به آینده شما کمک کند. بسیاری از این روش ها در گزارش روانشناسی مثبت سلامت هاروارد توضیح داده شده اند. در این قسمت تعدادی از پیشنهادات آورده شده است:

  • لذت بردن
    احساس لذت به حفظ نگرش مثبت کمک می کند. زمانی که اتفاقی خوشایند و دلپذیر در حال وقوع است توجه و تمرکز خود را معطوف آن سازید و بصورت آگاهانه از تجربه در حال وقوع لذت ببرید . اکثر افراد در ابتدا لذت را در لحظات خاصی مانند روز عروسی و یا تعطیلات خود تجربه می کنند. از سوی دیگر، لذت های روزمره می تواند بدون توجه خاصی از بین بروند، مگر اینکه از بین رفته یا تهدیدآمیز به نظر بیایند. آرام باشید و تمرکز کنید. شما از چیزهای بیشتری لذت خواهید برد، خواه یک وعده غذایی و یا ملاقات یک دوست باشد.آگاه بودن در آن لحظه بسیار مهم است.شما با آگاهی میتوانید حس لذت را در آن لحظه بخصوص بیشتر کنید.نباید اجازه بدهید این حس لذت بصورت ناخوداگاه اتفاق بیفتد.از ذره ذره آن آگاه باشید.
  • قدردانی  کردن را تمرین کنید
    قدردانی حس خوب سپاسگزاری است از آنچه دریافت می کنید، چه ملموس و چه ناملموس. سعی کنید یک دفترچه قدردانی داشته باشید، که در آن به طور منظم مواردی را که از آنها سپاسگزاری می کنید بنویسید. انجام این کار به شما کمک می کند که روزهای خود را با حس خوب بیشتری سپری کنید. همزمان با نوشتن، خاص باشید و سعی کنید در لحظات یاداوری به خود، هر چیزی چه معنا و مفهومی برایتان دارد احساس و تاثیر آن بر خود را دوباره در ذهنتان مرور کنید.
  • ذهن آگاهی را پرورش دهید
    ذهن آگاهی عموما با آموزش ذهن برای تمرکز توجه خود بر لحظه حاضر با یک روش سیستماتیک  و پذیرش هر آنچه پیش می آید، به دست می آید. در حالی که لذت احساسات دلپذیر تحسین برانگیز را شامل می شود، ذهن آگاهی شامل پذیرش کامل هر دو تجربه خوشایند و ناخوشایند است. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا کاملاً درگیر فعالیت ها شوید و ظرفیت بیشتری برای مقابله با حوادث ناسازگار ایجاد می کند. بسیاری از افرادی که ذهن آگاهی را تمرین می کنند، متوجه می شوند که کمتر دچار احتمال نگرانی درمورد آینده یا پشیمانی نسبت به گذشته می شوند، کمتر درگیر نگرانی در مورد موفقیت و عزت نفس هستند و توانایی بهتری برای ایجاد روابط عمیق با دیگران دارند.

این مقاله هم میتواند جذاب باشد:آیا مغز ما خوشبین است یا بدبین؟

  • حس داشتن هدف را حفظ کنید
    طبیعی است در صورتی که در رابطه ای شکست بخورید، فرزندانتان خانه را ترک کنند، شغل خود را از دست دهید یا بازنشسته شوید، احساس از دست دادن و حتی غم و اندوه را تجربه کنید.تلاش برای آنکه بتوانید زندگی خود را تا حد ممکن عادی نگه دارید و داشتن تمرکز بر آنچه که می توانید کنترل کنید، بسیار مهم است. یک برنامه منظم خواب را دنبال کنید، به اندازه کافی ورزش کنید، غذای سالم بخورید و با دوستان و خانواده در تماس باشید. یک تغییر مهم زندگی را هر چقدر هم که دردناک باشد، به عنوان یک چالش یا یک فرصت جدید مد نظر داشته باشید. اگر شاغل یا بازنشسته هستید، به دنبال فرصت های داوطلبانه ای باشید که از مهارت های حرفه ای شما بهره مند شوند. اگر فرزندانتان را در زندگی از دست داده اید، مربیگری یا تدریس را در نظر بگیرید. اگر والدین یا همسر خود را از دست داده اید، حمایت از افراد دیگری که اندوهگین هستند می تواند کمک کننده باشد. تحسین و قدردانی از توانایی خود در هوای طوفانی (شرایط سخت) به حفظ نگرش مثبت در شما کمک خواهد کرد.
  • بر مثبت بودن تأکید کنید
    تمرکز بر روی جنبه های مثبت یک موقعیت عامل اصلی در دستیابی به بهبودپذیری- توانایی بازگشت در شرایط بد – به شما کمک می کند ضررهایی را که ممکن است در سالهای پیش روی داده باشد، تحمل کنید.نهایتا، براساس نظرسنجی پیاپی، مطابق گزارش اعلام شده توسط افراد مسن، با وجود خسارت هایی موجود از سال های گذشته، آنها از زندگی خود رضایت بیشتری داشته اند. این قضیه به احتمال زیاد به این دلیل است که آنها تمایل دارند تا منفی بینی را به حداقل برسانند ، محدودیت های خود را بپذیرند و از تجربه خود برای جبران آنها استفاده کنند و اهداف منطقی را برای آینده تعیین کنند. هر چه قدر زودتر این روش ها را در زندگی خود به کار گیرید- همه مواردی که به حفظ یک نگرش مثبت کمک می کند – تأثیر بالقوه آن بر کیفیت زندگی و احتمالاً طول زندگی شما بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.