چگونه هنگام ارتکاب اشتباهات بر ترس خود غلبه کنیم

 بحران کرونا و پیامدهای ناشی از آن – از جمله رکود اقتصادی، اخراج شدن افراد و مشکلات اقتصادی ناعادلانه – و همچنین اعتراضات اخیر به دلیل اعمال بی رحمانه پلیس و مطالبات عدالت نژادی، بسیاری از ما را با چالش هایی مواجه کرده است که قبلاً با آنها روبرو نشده ایم. ریسک بالا و ذات ناآشنای این شرایط باعث شده است تا بسیاری از افراد از برداشتن قدم های غلط واهمه داشته باشند. هیچ کس نمی تواند اشتباهات خود را به صفر برساند، اما می توانید یاد بگیرید که حرکات خود را کنترل، و بر ترس خود غلبه کنید تا از اشتباهات جلوگیری کرده، و خود را به سمت تصمیم گیری های بهتر هدایت کنید. برای تبدیل شدن به یک فرد کارآمدتر از این نکات استفاده کنید.

به خاطر ترس خود خجالت نکشید، و واهمه نداشته باشید

فرهنگ ما به بی باکی و نترس بودن افتخار می کند. تصویر سنتی یک رهبر کسی است که باهوش، سخت و بی باک باشد. اما ترس، مانند هر احساس دیگری، یک هدف تکاملی و صعودی دارد. نگرانی شما در مورد اشتباه کردن به این خاطر است که به شما یادآوری کند ما در یک وضعیت چالش برانگیز قرار داریم. یک رهبر محتاط دارای ارزش هایی است. بنابراین درگیر این گونه افکار غلط نشوید: “من نباید دچار ترس شوم.”

از مهارت های چابکی عاطفی استفاده کنید

ترس از اشتباه می تواند مردم را فلج کند. مهارت های چابکی عاطفی پادزهر این از کار افتادگی است. این فرآیند با برچسب زدن به افکار و احساسات خود مانند “من احساس اضطراب می کنم، چون فکر می کنم که نمی توانم مشتری هایم را به اندازه کافی کنترل کنم، تا کارمندانم را ایمن نگه دارم.” شروع می شود. بیان ترس های خود با صدای بلند به غلبه کردن بر آنها کمک می کند. این کار مانند روشن کردن چراغ در اتاقی تاریک است. مرحله بعدی پذیرفتن واقعیت است. به عنوان مثال، “من می دانم افراد همیشه به روشهای ایده آل رفتار نمی کنند.”

 هر حقیقتی را که باید بپذیرید، لیست کنید. سپس نوبت عمل به ارزشهای خود می باشد. فرض کنیم یکی از بالاترین ارزشهای شما وظیفه شناسی است. چگونه ممکن است این ارزش در این شرایط اعمال شود؟ به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به این اطمینان برسید که کارمندانتان ماسک هایی داشته باشند که به خوبی متناسب صورت آن ها باشد، یا با آن احساس راحتی کنند. پنج ارزش مهم خود را که مربوط به تصمیم گیری در یک بحران است، شناسایی کنید. سپس از خود بپرسید که چگونه هر یک از این موارد با انتخابهای مهمی که با آنها روبرو هستید، ارتباط دارد.

این روند را برای هر یک از ترس های خود تکرار کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد که این واقعیت را تحمل کنیم، که بعضی اوقات وقتی بهترین مسیر عملی مشخص نیست، لازم نیست عمل کنیم، و از احساس اضطراب رایج جلوگیری کرده، و به موجب آن سعی کنیم عدم اطمینان را به صفر رسانده، و بر ترس خود غلبه کنید.

روی اعمال خود متمرکز شوید

نگرانی اگر به شیوه صحیحی باشد، می تواند در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند. اکثر مردم اینطور نیستند. وقتی نگران هستید، علاوه بر تهدیدها، باید متمرکز بر راه حل ها نیز باشید. نگرانی خود را به سمت رفتارهایی سوق دهید که واقعاً شانس شکست را کاهش می دهد.

همه ما می توانیم سیستم ها را کنترل کنیم، و کنترلی روی نتایج نداریم. سیستم ها و فرآیندهای شما برای جلوگیری از خطا چیست؟ نگرانی های خود را به سمت پاسخگویی به سؤالاتی از این قبیل هدایت کنید: آیا اطلاعاتی که به آنها تکیه کرده اید، قابل اعتماد هستند؟ محدودیت های آن ها چیست؟ چگونه سیستم های شما به جلوگیری از تفکر گروهی کمک می کنند؟ از چه روش هایی برای کمک کردن به دیدن نقاط کور استفاده می کنید؟  در صورتی که یک تصمیم عواقب غیرمنتظره داشته باشد، اعمال شما برای آگاهی سریع از یک مشکل و اصلاح آن چیست؟ با انجام همه این کارها، و تمرکز بر اعمال خود می توانید بر ترس خود غلبه کنید.

بیشتر بخوانید: مدیریت تمرکز و عدم تمرکز

افکار خود را توسعه دهید

وقتی از اشتباه کردن می ترسیم، فکر ما می تواند به یک سناریوی خاص محدود شود. تصور کنید که شب هنگام به پیاه روی رفته اید. نگران سکندری خوردن هستید، بنابراین به پاهای خود نگاه می کنید. فکر بعدی این است که به یک تیر چراغ برق برخورد می کنید. یا اشخاصی را که از پرواز می ترسند، تصور کنید. این افراد همه جا رانندگی می کنند، حتی اگر رانندگی به طور عینی خطرناک تر هم باشد.

هنگامی که دید خود را گسترده تر می کنید، به شما کمک می کند بزرگترین ترس های خود را در محدوده گسترده تری از همه تهدیدات موجود در آنجا مشاهده کنید. این مسأله می تواند به شما کمک کند تا چشم انداز بهتری در مورد آنچه که بیشتر از همه از آن ترس دارید، بدست آورید، و بتوانید بر آن غلبه کنید.

ترس
Pexels/ Fear

ارزش اوقات فراغت خود را بدانید

ترس وجود ما را فرا می گیرد. این کار دور شدن توجه مان از یک مسأله را سخت تر می کند. در واقع، شرایط به گونه ای طراحی شده است که ما تهدیدها را نادیده نمی گیریم. برخی از افراد نسبت به ترس واکنش شدیدی نشان می دهند. آنها می خواهند همیشه سر پست خود در حال کشیک دادن باشند. این رفتار می تواند مانند بیدار ماندن در طول شب برای کار کردن باشد.

ما برای عقب نشینی، یکپارچه سازی موضوعات افکارمان، دیدن نقاط کور، و فکر کردن خلاقانه نیاز به اوقات فراغت (و همچنین خواب!) داریم. مدتی آرام و دور از شرایط باشید. به طور مثال، یک بازی گلف ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید، تا بتوانید به طور جامع در مورد مشکلات خود فکر کنید.

راهکارهای بالا را به کار بگیرید، تا هنگام مواجهه با شرایط بحرانی دچار آشفتگی و اضطراب نشوید، و بتوانید در کمال آرامش بر ترس خود غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.