چگونه بر استرس هنگام بیدار شدن از خواب غلبه کنیم؟

آیا تا به حال به هنگام بیدار شدن از خواب احساس کرده اید که کاملا از نظر جسمی و ذهنی خسته هستید، در حالی که هنوز روز شما شروع نشده است؟ بعضی از روزهای ما بسیار پر تنش و استرس زا هستند. به طوری که صبح روز بعد با اینکه به مدت چند ساعت در خواب بوده ایم، پس از بیدار شدن، هنوز هم استرس روز قبل را احساس می کنیم.

گاهی اوقات استرس یک روز می تواند وارد رویاهای شبانه فرد شود. بنابراین فرد در طول شب چیزی احساس نمی کند، اما در ادامه روز خود و پس از بیداری کاملا درگیر خواهد بود. به طوری که سنگینی آن را کاملا احساس خواهد کرد. چگونه می توان این استرس را قبل از تبدیل شدن به استرس کنترل کرد؟ و در نتیجه بتوان روز بهتری داشت؟

استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند تا بیشترین استفاده را از روز خود ببرید، و بتوانید با استرس هنگام بیدار شدن از خواب مقابله کنید.

مدیتیشن

مدیتیشن خود ابزاری قدرتمند برای کاهش استرس می باشد. در واقع مدیتیشن می تواند ابزاری ویژه برای مقابله با خستگی ناشی از استرس باشد. زیرا مدیتیشن می تواند شما را از آنچه که در مورد آن فکر می کنید، دور کند. و یک فاصله ذهنی و احساسی بین شما و عوامل استرس زا ایجاد کند.

برخی از تکنیک های مدیتیشن می توانند برای ساعات اولیه صبح بسیار مفید باشند. در واقع این نوع از مدیتیشن شما را برای ادامه روز خود آماده کرده و باعث ایجاد احساسات مثبت در شما خواهد شد. بنابراین برای از بین بردن احساس استرس هنگام بیدار شدن از خواب به دنبال مدیتیشن مناسب برای خود باشید.

قدرشناسی را در خود پرورش دهید

پرورش یک احساس قدرشناسی و سپاسگزاری به شما کمک خواهد کرد تا در طول روز احساس آرامش بیشتری داشته باشید، و این احساس آرامش به ویژه شب هنگام نیز مفید خواهد بود. اگر در حال حاضر پس از بیدار شدن از خواب احساس استرس و تنش دارید با استفاده از قدرشناسی و سپاسگزاری می توانید با آن مقابله کنید.

بدین منظور می توانید به چیزهایی که در طول روز نسبت به آن ها شور و اشتیاق دارید، چیزهایی که قدردان آن ها هستید و یا افرادی که زندگی شما را بهتر می کنند و با وجود آن ها احساس مثبت تری دارید، توجه کنید. اگر استرس بعد از بیدار شدن از خواب در شما به یک عادت تبدیل شده است، با تهیه یک لیست قدرشناسی قبل از خواب می توانید بین خود و احساس استرس فاصله ایجاد کنید.

در واقع با استفاده از یک ژورنال قدرشناسی، لیست چیزهایی که هر شب قدردان آن ها هستید تهیه می کنید. در نتیجه، شاید خواب آرام تری داشته باشید، و صبح روز بعد استرس هنگام بیدار شدن از خواب را تجربه نکنید.

اگر در طول روز احساس خستگی و کسالت می کنید، این مقاله را بخوانید

برای خود هدف تعیین کنید

اگر صبح خود را با احساس آشفتگی نسبت به روزی که پیش رو دارید، شروع می کنید، گاهی اوقات داشتن یک برنامه می تواند تفاوت بین یک روز پر از اضطراب ناشی از نحوه انجام کارها و یک روز صرفا شلوغ باشد.

اگر هنگام بیدار شدن احساس استرس دارید، هدف گذاری برای روز پیش رو می تواند به داشتن تمرکز کمک کند، که نتیجه آن مثمر ثمر بودن و احساس استرس کمتر خواهد بود.

علاوه بر این ، اگر در حال نشخوار افکار منفی روز قبل هستید، یا نسبت به چالش ها پیش روی خود نگران هستید، تمرکز روی اهداف می تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را از این افکار رها سازید.

از موسیقی استفاده کنید

عمل گوش دادن به موسیقی، چه به صورت مداوم و به شکل یک عادت همیشگی، یا همزمان با کارهای دیگر، می تواند سطح استرس فرد را فورا کاهش دهد. به همین علت، موسیقی یک ابزار بسیار مناسب و قدرتمند در کمک به کاهش استرس می باشد.

موسیقی می تواند به شما کمک کند تا پر انرژی باشید، خوشحال تر باشید و برای مقابله با استرس انگیزه بیشتری داشته باشید. از آنجا که با کمی تلاش آگاهانه، موسیقی می تواند بر فیزیولوژی بدن و روحیه شما تأثیرگذار باشد، بهتر است در موقعیت های مختلف، زمانی که روز خود را شروع می کنید، یا در خانه خود هستید و در حال آماده شدن برای رفتن به بیرون از خانه اید، به موسیقی گوش دهید.

موسیقی سازی و کلاسیک به هنگام بیدار شدن باعث ایجاد آرامش و تمرکز در شما خواهد شد. اگر یک روز پرمشغله را برای خود پیش بینی می کنید، از آهنگ هایی استفاده کنید که باعث می شوند لبخند بزنید یا همراه با آن برقصید، و در نتیجه بسیار پر انرژی و آماده به سراغ کارهای خود خواهید رفت، و روز بعد نیز استرس هنگام بیدار شدن از خواب را تجربه نخواهید کرد.

موسیقی و ورزش
Pexels/exercise and music

کمی ورزش کنید

ورزش منجر به تقویت خلق و خو می شود، تمرکز فرد را افزایش می دهد، و باعث می شود تا در طول روز احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر این، ورزش کردن برای سلامتی فرد نیز بسیار مفید است. بنابراین گنجاندن کمی تمرین ورزشی در روتین صبحگاهی خود می تواند مزایای بسیاری داشته باشد.

برای درک بیشتر اهمیت موضوع، می توانید در مورد مزایای ورزش صبحگاهی بیشتر تحقیق کنید، و به این بیاندیشید که چه نوع تمرینات ورزشی می تواند برای شما بهترین کارایی را داشته باشد. پیاده روی، دویدن یا یک برنامه ورزشی روتین همگی می توانند گزینه های مناسبی برای ورزش صبحگاهی شما باشند.

ورزش کردن این امکان را فراهم می کند تا ذهن خود را پاک کنید و بدن خود را برای روزی که در پیش رو دارید، آماده کنید. بنابراین توصیه می شود تا از ورزش به عنوان گزینه ای بسیار مناسب برای کاهش استرس، بخصوص در روزهای پرمشغله خود و در نتیجه از بین بردن استرس هنگام بیدار شدن از خواب، استفاده کنید.

برای خود پاداش در نظر بگیرید

گاهی اوقات کلید اصلی برای از بین بردن استرس این است که بدانیم همه چیز بهتر خواهد شد. عمل پیش بینی یک تجربه مثبت می تواند باعث لذت بیشتر فرد تا زمان وقوع آن باشد. بنابراین کلید رسیدن به صبح های روشن تر و آرام تر داشتن یک برنامه ویژه به عنوان پاداش در انتهای هر روز است.

موارد بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها به عنوان پاداش برای خود استفاده کنید. خوردن شام در رستوران مورد علاقه خود، تماشای مجدد برنامه یا فیلم و سریال مورد علاقه خود، چت کردن با یکی از دوستانتان یا هر چیز لذت بخش دیگری می توانند پاداش یک روز شما باشند.

به خود چیزی هدیه دهید که شما را برای رسیدن به پایان روز مشتاق تر می کند و در نتیجه از روز خود لذت بیشتری خواهید برد، و بر استرس هنگام بیدار شدن از خواب غلبه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.