چگونه انگیزه خود را برای ورزش کردن حفظ کنیم

اگر می خواهید وزن خود را کم کنید، یا به دنبال تناسب اندام هستید، ممکن است طی چند هفته متوجه شوید که علاقه تان را نسبت به برنامه خود از دست داده اید. اگر در تلاش برای پیروی از برنامه کاهش وزن یا تمرین خود هستید، ادامه این مطلب را بخوانید، تا بدانید علاقه تان کجا رفته و چگونه می توانید انگیزه خود را برای ورزش کردن حفظ کنید.

کارهای گذشته را مرور کنید

به تلاش های قبلی خود برای کاهش وزن یا ورزش کردن فکر کنید. چه عاملی باعث شد تا هدف خود را ترک کنید، و آیا اکنون هم در همان مسیر هستید؟ در این صورت، ممکن است در الگویی گیر کرده باشید که قبلاً متوجه آن نشده اید. با فهمیدن اینکه قبلا چه چیزی غلط بوده است، آن را اصلاح کنید. برخی از احتمالات عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی که رعایت آن سخت گیرانه یا بسیار دشوار است
  • احساس محرومیت از غذاهای مورد علاقه خود
  • احساس خستگی و درد ناشی از تمرینات زیاد
  • احساس گیجی در مورد نحوه انجام ورزش به طور صحیح
  • مشغله زیاد، به طوری که نمی دانید چطور از پس این همه کار بربیایید

لیست خود را تهیه کنید، و سپس نحوه حل این مشکلات را بفهمید. اگر رژیم غذایی تان خیلی سخت است، تغییرات کوچکتری را در آن ایجاد کنید، به طوری که بتوانید هر روز با آن زندگی کنید. اگر پرمشغله هستید، تمرینات کوتاه تری را امتحان کنید. کارهایی را که انجام می دهید، تغییر دهید تا زمانی که مناسب ترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

واقع بین باشید

اکثر افراد در رسیدن به هدف تناسب اندام خود شکست می خورند، زیرا منتظر اتفاقات خارق العاده ای هستند. کاهش وزن همیشه یک فرآیند خارق العاده نیست. در واقع، گاهی اوقات حتی یک روند خطی هم نیست. آنچه ممکن است متوجه شوید این است که کمی وزن کم می کنید، کمی وزن اضافه می کنید، و این روند را بارها و بارها تکرار می کنید.

هیچ راه میانبری برای کاهش وزن وجود ندارد. بنابراین، حتی اگر از اینکه بدنتان هیچ تغییر نکرده، ناامید شده اید، باز هم تسلیم نشوید. اگر مقدار کالری بیشتری از آنچه که می خورید، می سوزانید، بدن شما تغییر خواهد کرد، حتی اگر کندتر از آنچه می خواهید باشد. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما واقع بینانه است، و از همه مهمتر اینکه به بدن خود زمان لازم را برای پاسخگویی به کارهایی که انجام می دهید، اختصاص دهید. ممکن است قبل از شروع تغییرات هفته ها، و اغلب ماه ها طول بکشد.

پر انرژی باشید

هنگام تصمیم گیری برای کاهش وزن، انگیزه همه ما بالا می رود، و این انگیزه، انرژی چند هفته اول برنامه تمرینی و رژیم غذایی ما را تأمین می کند. با این حال، طبیعی است که پس از یک یا دو ماه مقداری از این انرژی را از دست دهید، و به این نتیجه برسید که فقط باید تسلیم شوید. قبل از رسیدن به این نقطه برای حفظ انگیزه خود برای ورزش کردن نکات زیر را رعایت کنید:

اهداف خود را دوباره مرور کنید. دلیلی که در همان ابتدا ورزش را شروع کرده اید، هنوز هم می تواند یک عامل محرک مهم باشد. آیا هنوز هم برای شما معنی خاصی دارد؟ آن را جایی که مرتباً می بینید یادداشت کنید. شاید آن را در پس زمینه تلفن خود قرار دهید، روی آینه یا درکنار آن بگذارید، یا آن را به یخچالتان بچسبانید.

به این فکر کنید که چقدر پیش رفته اید، و فقط به میزان کاهش وزن خود نگاه نکنید . بلکه بخش های دیگری را که از طریق آن زندگی شما بهبود یافته است، ببینید. آیا اکنون قویتر یا سریعتر هستید؟ آیا احساس بهتری نسبت به خود دارید؟ آیا می توانید از این احساسات برای ادامه کار استفاده کنید؟

همه چیز را تغییر دهید. تنوع می تواند انرژی بیشتری را در تمرینات شما تزریق کند. سعی کنید برنامه تمرینی خود را تغییر دهید، یا چیز جدیدی را امتحان کنید تا به ورزش علاقه مند شوید.

به خودتان پاداش دهید

وقتی در پایان هفته پاداشی برای خود در نظر گرفته باشید، نسبت به ورزش هیجان زده تر خواهید شد. به عنوان مثال، ماساژ یک پاداش بزرگ است. هیچ چیزی بهتر از به پایان رساندن تمرینات یک هفته ای و به دنبال آن تجربه یک ماساژ آرامش بخش نیست. اگر می توانید برای یک بار ماساژ در هر ماه برنامه ریزی کنید، یا اگر ماساژ پاداش مورد علاقه شما نیست، ایده های دیگری را امتحان کنید:

  • خرید وسایل ورزشی جدید
  • گردش آخر هفته
  • تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود
  • کتاب یا آهنگ جدیدی که می خواستید
  • خرید هدفون جدید
  • بازی کامپیوتری جدیدی که پس از انجام تمرینات ورزشی خود، می توانید بازی کنید
ورزش
Pexels/ Exercising

منتظر معجزه نباشید

برخی از افراد فکر می کنند اگر به مدت طولانی ورزش کنند، یک روز بیدار شده، و ناگهان عاشق ورزش و تغذیه سالم می شوند. هرچند که این کار مفید است، اما همیشه باید به دنبال راهی برای حفظ انگیزه برای ورزش کردن و تداوم تمرینات خود پیدا کنید. اگر منتظر یک لحظه درخشانی از هیجان هستید، ممکن است مدتها منتظر بمانید.

ذهنتان را باز کنید

بی حوصله بودن زمانی مناسب برای امتحان کردن چیزهای جدید است. در واقع، بیشتر تمایل خواهید داشت تا مواردی را که از نظر شما جزئی از ورزش نیستند، و آن ها را رد کرده اید، امتحان کنید. این موارد می تواند رقص شکم، یا یک کلاس رقص لاتین باشد. همچنین می توانید کارهای ذهنی/ جسمانی بیشتری مانند پیلاتس یا یوگا را امتحان کنید.

اگر کاری که انجام می دهید جواب نمی دهد، وقت آن است که چیز جدیدی پیدا کنید. گاهی اوقات حتی فقط یک وسیله جدید، یا یک تمرین کافی است تا شما را دوباره به حرکت در آورد. به طور مثال، برای ایجاد تغییر با غلتک ورزشی تمرین کنید، یا تمرین یوگا را با توپ ورزشی انجام دهید.

پیشرفت خود را پیگیری کنید

یک راه ساده برای حفظ انگیزه برای ورزش کردن این است که به گذشته نگاه کنید، تا بفهمید چقدر پیشرفت کرده اید. تهیه یک تقویم ساده از تمریناتی که انجام داده اید، چیزی ملموس را برای شما فراهم می کند، که می توانید با خوشحالی آن را ورق بزنید، و تمام روزهایی را که ورزش کرده اید، به آن اضافه کنید. بعلاوه، دانستن اینکه باید دستاوردهای خود را بنویسید، ممکن است محرک مضاعفی را برای حرکت در شما ایجاد کند.

وزن کشی منظم، اندازه گیری، آزمایش چربی بدن، یا حتی انجام تستهای تناسب اندام و استقامت می تواند به شما در حفظ انگیزه تان برای ورزش کردن کمک کند. همچنین می توانید از روش های دیگری استفاده کنید تا از پیشرفت خود در طول مسیر آگاه باشید. شاید لباس های شما گشادتر شده باشد. تهیه یک نمودار یا ژورنال پیشرفت روشی عالی برای پیگیری نحوه عملکرد شما است.

مقالات مرتبط: نقش ذهن در ورزش کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.