چگونه بر یک روز بد غلبه کنیم؟

همه ما روزهای بدی را در طول زندگی خود داشته ایم. و بیشتر اوقات، روزی که بد شروع می شود، در طول روز بدتر هم می شود. یک روز پر از استرس و خستگی و تنش زیاد تجربه مشترک همه ما انسانهاست. اما سوال اصلی این است: چرا؟ چرا یک صبح بد اغلب منجر می شود تا کل روز ما مختل شود؟ و چگونه می توانیم بر یک روز بد غلبه کنیم؟

در واقع، دلایل بسیاری برای این قضیه وجود دارد. گاهی اوقات شرایط منفی پیش آمده شبیه به یک بازی دومینو می شود. به این صورت که یک اتفاق بد منجر به دیگری می شود.

 به طور مثال، صبح با خاموش کردن ساعت هشدار، خواب می مانید، در طول مسیر خانه تا شرکت با ترافیک سنگینی مواجه می شوید، استرس زیادی وجود شما را فرا می گیرد، رأس ساعت مقرر به محل کار خود نمی رسید، که باعث می شود با رئیس خود مشاجره لفظی داشته باشید، و نهایتا رئیس شما، برای جبران آن کارهای بسیاری را به شما محول می کند، و در پایان ساعت کاری، خود را بسیار خسته و بی حوصله در می یابید.

همچنین، حالت دیگری نیز وجود دارد که در آن، تعدادی رویداد منفی باعث می شود تصور ذهنی ما از شرایط موجود منفی باشد.
نتیجه این ذهنیت منفی برای ما استرس و اضطراب در طول روز خواهد بود. ممکن است نسبت به دیگران پرخاش کنیم، که باعث شود آنها نیز با ما گستاخانه برخورد کنند، و یا درک درستی از شرایط ما نداشته باشند. شاید بیشتر اوقات به رویدادهای منفی که برایمان اتفاق می افتند، بیشتر از وقایع مثبت توجه کنیم. یک واکنش استرس زای ابتدایی می تواند کل روز ما را خراب کند.

از طرفی ممکن است فرصت های بوجود آمده در تجارب مثبت را نیز از دست دهیم، زیرا مشغول نشخوار کردن تمام وقایع منفی هستیم که در طول روز برایمان اتفاق افتاده است.

بنابراین، برای متوقف ساختن این روند و غلبه بر یک روز بد چه کار باید کرد؟ در قسمت بعدی تعدادی راهکار برای از بین بردن این مشکل ارائه شده است:

با یک دوست خوب صحبت کنید

دوست خوب
Pexels/Good friends

در این قسمت تأکید بیشتر بر کلمه “خوب” است. تلاش برای  به دست آوردن پشتیبانی از کسی که مهارت های گوش دادن ضعیفی دارد، یا کسی که واقعا تمایل زیادی به پشتیبانی شما دارد، ممکن است حتی باعث شود احساس بدتری نیز داشته باشید. یا صحبت کردن با کسی که بجای تلاش برای کمک به شما، در نشخوار کردن افکار منفی با شما همراه شود، شرایط را به مراتب سخت تر خواهد کرد.

 بهترین شرایط زمانی اتفاق می افتد که شخصی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به سخنان و احساسات شما به خوبی گوش دهد، با شما همدلی کند و به شما کمک کند چیزهای خوبی را که احیانا جا انداخته اید به یاد آورید، یا ممکن است به شما کمک کند تا ذهنیت خود را نسبت به اتفاقات پیش آمده تغییر دهید. گاهی اوقات صرفا فقط گوش دادن و همدلی کردن می تواند در تغییر چارچوب ذهنی، از بین بردن افکار منفی و غلبه بر یک روز بد کارساز باشد.

تایم کوتاهی را به انجام کمی مدیتیشن اختصاص دهید

مدیتیشن
Pexels/Meditation

مدیتیشن یک ابزار عالی برای کمک کردن به افراد در ایجاد یک چارچوب ذهنی سالم می باشد. حتی یک مدیتیشن 5 یا 10 دقیقه ای می تواند بین شما و آنچه که باعث ایجاد استرس در شما شده است، فاصله بیاندازد، و باعث شود تا با یک دیدگاه تازه به ادامه کار خود بپردازید.

قدردان داشته های خود باشید

قدردانی و سپاسگزاری مزایای شگفت انگیزی در مدیریت استرس و بهزیستی دارد. همچنین، زمانی که تمرکز شما بر چیزهای خوب باشد، متمرکز شدن بر روی موارد منفی دشوار خواهد بود. 10 یا بیشتر از 10 مورد از چیزهایی را که دارید و قدردان آنها هستید، بشمارید. حتی کمی اندیشیدن و تأمل در مورد 2 یا 3 چیز نیز، می تواند فضای حاکم را به کلی تغییر دهد، و شرایط لازم برای غلبه بر یک روز بد را فراهم کند.

راهکارهایی برای شروع یک روز بدون استرس!

 شکلات بخورید

بله! کاملا درست است. خوردن یک تکه شکلات همراه با یک فنجان چای سبز و سپس چند دقیقه استراحت، می تواند در از بین بردن استرس و آرام کردن شما نقش قابل توجهی داشته باشد. بنابراین، می توانید یک بار آن را امتحان کنید تا ببینید برای از بین بردن استرس و آشفتگی شما کارساز است یا نه. می توانید از شکلات های مورد علاقه خودتان، در حد اعتدال استفاده کنید، و از آن در کنار یک فنجان چای سبز لذت ببرید.

شرایط به وجود آمده را به عنوان چالش بپذیرید

یکی از دیدگاه هایی که می تواند تفاوت زیادی در تجربه شرایط استرس زا ایجاد کند، نحوه برخورد شما در قبول کردن شرایط به وجود آمده است. خواه آن را یک تهدید ببینید یا آن را به عنوان یک چالش تلقی کنید، در هر صورت، بدون شک آن را تجربه خواهید کرد.
اما تغییر در نوع نگاه به شرایط موجود می تواند به شما کمک کند تا از احساس درماندگی و ناچاری رها شوید. و بهترین نکته در مورد این قضیه این است که می توانید تقریبا در هر شرایطی و به سرعت، و بدون نیاز به چیز بیشتری خارج از توان خود آن را امتحان کنید.

در واقع، با تغییر دیدگاه خود نسبت به شرایط منفی موجود، می توانید مشکلات خود را به صورت یک چالش ببینید، و در نتیجه، غلبه بر یک روز بد با موفقیت میسر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.