هفت استراتژی برای یافتن هدف خود در زندگی

یافتن هدف در واقع کلیدی است که به وسیله آن می توانید بهترین زندگی را تجربه کنید.

ترکیب یک حرفه موفق، یک خانواده دوست داشتنی و یک شبکه اجتماعی قوی به نظر می تواند دستورالعمل یک زندگی کامل باشد. با این حال، حتی کسانی که می توانند تمام شرایط بالا را داشته باشند، ممکن است هنوز هم کمبود چیزی را احساس کنند، و آن چیز همان “هدف” آنها در زندگی است.

“یافتن هدف خود” چیزی غیر از یک کلیشه یا رویائی است که هرگز برآورده نخواهد شد. و در واقع ابزاری برای زندگی بهتر، شادتر، و سالم تر است که تعداد اندکی از افراد سعی در استفاده از آن دارند.

براساس تحلیلی در نیویورک تایمز در ارتباط با این موضوع، تنها حدود 25٪ از بزرگسالان آمریکایی از هدف مشخصی درباره آنچه که به زندگی آنها معنا می بخشد، صحبت کرده اند. در حالی که 40٪ یا ادعای بی طرفی در مورد این موضوع داشته اند، و یا هدفی نداشته اند.

چرا به یک هدف نیاز دارید

مطالعه ای در سال 2010 در روانشناسی کاربردی منتشر شده است که نشان می دهد افراد دارای سطح بالایی از بهزیستی و تندرستی -که دارای احساس هدف در کنار احساس کنترل و نیز ارزشمندی آنچه که انجام می دهند، هستند – تمایل به زندگی طولانی تر دارند. محققان دیگر دریافتند که بهزیستی می تواند برای محافظت از سلامتی افراد مفید باشد.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که احساس هدف را با پیامدهای سلامتی مثبت، مانند سکته های مغزی و قلبی کمتر، خواب بهتر، و خطر کمتر در زمینه زوال عقل و ناتوانی مرتبط می دانند.

مطالعه ای در سال 2016 که در ژورنال تحقیقات و شخصیت منتشر شده است، نشان داد افرادی که احساس هدف دارند، نسبت به افرادی که احساس می کنند کارشان فاقد معناست، درآمد بیشتری کسب می کنند.

بنابراین خبر خوب این است که شما مجبور نیستید یکی از دو مورد داشتن ثروت یا زندگی معنادار را انتخاب کنید. شاید دریابید که هرچقدر هدف بیشتری داشته باشید، پول بیشتری کسب خواهید کرد.

با این اوصاف، واضح است که یافتن هدف و معنا در زندگی امری مهم است. اما هدف و معنا چیزی نیست که بتوان آن را سریعا تعیین کرد.

این فرآیند به خود اندیشی فراوان، گوش دادن به دیگران و پیدا کردن جایی که احساسات شما در آن نهفته است، نیاز دارد .این هفت استراتژی به شما کمک می کنند تا هدف خود را کشف کنید و بتوانید زندگی پرمعنا تری را آغاز کنید.

هدف
freepik/having purpose in life

1

بخشی از زمان، پول یا استعداد خود را به دیگران اختصاص دهید

اگر فقط یک عادت وجود دارد که می توانید به یافتن هدف خود کمک کنید، این عادت “کمک کردن به دیگران” است.

محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا و استنفورد دریافتند که خوشحالی و معناداری با هم همپوشانی دارند اما متفاوت هستند: در خوشحالی گیرنده بودن بر دهنده بودن ارجحیت دارد، در حالی که معناداری بیشتر با دهنده بودن ارتباط دارد. در یک رابطه، اهدا کننده بودن، افراد را به داشتن زندگی هدفمندتر مرتبط می کند.

رفتارهای نوع دوستانه می تواند شامل داوطلب شدن در یک سازمان غیرانتفاعی، اهداء پول به مواردی که به آن اهمیت می دهید، یا به سادگی کمک به اطرافیانتان در کارهای روزمره باشد.

شاید تصمیم داشته باشید دو روز در ماه را به اطعام خانواده ای بی بضاعت بگذرانید، یا داوطلبانه همسایه سالخورده خود را یک بار در ماه به فروشگاه مواد غذایی ببرید، انجام این نوع کارها برای دیگران می تواند باعث شود احساس کنید زندگی شما معنا دارد.

2

به بازخوردی که از افراد دیگر می گیرید، گوش دهید

گاهی اوقات تشخیص چیزهایی که نسبت به آنها احساس شور و اشتیاق دارید، ممکن است دشوار باشد. از این گذشته،احتمالاً دوست داشته باشید کارهای مختلفی انجام دهید و کارهایی که دوست دارید انجام دهید ممکن است چنان در زندگی شما گنجانیده شده باشد که متوجه اهمیت آنها در ز ندگی خود نباشید.

خوشبختانه، افراد دیگر می توانند دید خوبی به شما بدهند. و این شانس خوب وجود دارد که اشتیاق و هدف خود را به اطرافیان خود نشان دهید، حتی بدون آنکه متوجه آن باشید.

شما می توانید از دیگران بپرسید که چه چیزی آن ها را به یاد شما می اندازد، یا زمانی که در ذهن آن ها هستید در مورد شما چه فکری می کنند. همچنین می توانید تعریف یا اظهار نظر دیگران را در مورد خودتان یادداشت کرده و به دنبال الگویی برای خود باشید.

ممکن است مردم شما را یک هنرمند خوب خطاب کنند، یا در مورد علاقه و اشتیاق شما در کمک به بزرگسالان صحبت کنند. شنیدن آنچه که دیگران در مورد شما می گویند، به شما کمک می کند تا علایقی را که در درون شما وجود داشته اند و شما نسبت به آن بی توجه بوده اید، بشناسید.

اگر شروع گفتگو با دیگران برای شما دشوار است این مقاله را بخوانید

3

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

چه نقاط مشترکی با افرادی که در اطراف شما هستند، دارید؟ مخاطب این سوال همکاران یا اعضای خانواده خود که مجبور به دیدن آنها هستید، نیست. در مورد افرادی که آنها را برای گذراندن وقت خود خارج از محل کار و خارج از خانواده خود انتخاب می کنید، بیاندیشید.

افرادی که شما را احاطه کرده اند، درباره شما چیزهایی می گویند. اگر توسط افرادی که تغییرات مثبتی ایجاد می کنند احاطه شده باشید، ممکن است بتوانید از ایده های آنها استفاده کنید.

از طرف دیگر، اگر اطرافیان شما افراد منفی هستند که شما را به پایین می کشند، و اشخاصی هستند که مایل به مشارکت مثبت نیستند، احساس اشتیاق و هدفمند بودن دشوار خواهد بود.

4

مکالمه با افراد جدید را شروع کنید

در حالی که در مترو تنها هستید یا در یک کافی شاپ منتظر دوست خود مانده اید، مرور رسانه های اجتماعی کاری روتین و بسیار آسان است . در مقابل این عادت خود مقاومت کنید. درعوض، وقت خود را برای صحبت با افراد اطراف خود بگذارید.

در مورد اینکه بر روی چه پروژه هایی کار می کنند، یا دوست دارند برای سرگرمی چه کارهایی انجام دهند، از آن ها سوال بپرسید. در مورد سازمان هایی که با آنها سر و کار دارند با آنها صحبت کنید و نظر آنها را در مورد چیزهایی مختلف بپرسید.

حتی اگر گفتگو با افراد غریبه در ابتدا احساس ناخوشایندی به شما بدهد، صحبت کردن با افراد خارج از حلقه اجتماعی اطراف شما می تواند چشم شما را به روی فعالیت ها، علل یا فرصت های شغلی که حتی از وجود آن ها آگاه نبوده اید، باز کند.

در نتیجه، این امکان به وجود می آید تا فعالیتهای جدید یا مکانهای مختلفی را برای بازدید کشف کنید. و این فعالیت ها می تواند برای شما در یافتن هدف زندگیتان مفید باشند.

5

علایق خود را کشف کنید

آیا موضوعی است که شما به طور مرتب در فیس بوک یا توییتر در مورد آن صحبت می کنید؟ آیا مرتباً مقاله هایی راجع به تغییرات آب و هوا یا پناهندگان به اشتراک می گذارید؟

آیا در اینستاگرام تصاویری از شما وجود دارد که بارها و بارها درگیر یک فعالیت خاصی مانند باغبانی یا اجرای کارهای دیگری هستید؟

مکالمه هایی را که در ملاقات حضوری با افراد بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنید، در نظر بگیرید. آیا دوست دارید در مورد تاریخ صحبت کنید؟ یا ترجیح می دهید آخرین نکات صرفه جویی در هزینه را که کشف کرده اید به اشتراک بگذارید؟

چیزهایی که دوست دارید در مورد آنها صحبت کنید و آنچه در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید می تواند مواردی را نشان دهد که در واقع هدف شما در زندگی هستند.

6

بی عدالتی هایی که شما را آزار می دهند، در نظر بگیرید

آیا چیزهایی وجود دارد که وقتی در مورد آن ها فکر می کنید، شما را عمیقا ناراحت و آزرده خاطر می کنند؟

رفاه و بهزیستی حیوانات، یک موضوع ویژه مرتبط با حقوق مدنی، یا سازمان های مربوط به مساله چاقی در کودکان، گذراندن تعطیلات آخر سال سالمندان به تنهایی و بسیاری از موارد دیگر می تواند باعث ناراحتی شما شود. در واقع سازمان های بسیاری وجود دارند که به کمک شما نیاز دارند!

لازم نیست تمام وقت خود را برای برای این اهداف بگذارید. ممکن است دریابید که شغل شما این توانایی را برای شما فراهم می کند که بتوانید در مواردی که نسبت به آن ها احساس اشتیاق دارید، کمک کنید. یا ممکن است متوجه شوید که می توانید زمان خود را برای اهدافی که به آن اعتقاد دارید، اختصاص دهید.

7

آنچه را که دوست دارید انجام دهید، دریابید

فکر کردن در مورد آنچه که واقعاً دوست دارید انجام دهید می تواند به سادگی به شما در یافتن هدف خود کمک کند.

مهارت ها، استعداد و علایق خود را در نظر بگیرید. شما می توانید از این مهارت و شور و اشتیاق خود برای رسیدن به یک زندگی معنادار و هدفمند به خوبی استفاده کنید.

علایق شما می تواند در زمینه تئاتر و موسیقی، ریاضیات، نجوم، تحلیل و ارزیابی و بسیاری از زمینه های دیگر باشد، که با استفاده از آن ها زندگی هدفمند خود را خواهید یافت.

سخن آخر

پیدا کردن هدف در زندگی کاری نیست که در چند روز، هفته یا ماه انجام شود. این مساله می تواند یک سفر مادام العمر باشد و یا فقط در یک قدم و در یک لحظه میسر شود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که هدف شما با گذشت زمان تغییر می کند. شاید در جوانی دوست داشته باشید که با حیوانات کار کنید اما اکنون می خواهید به نیروهایی بپیوندید که با قاچاق انسان مبارزه می کنند. طبیعتاً می توانید بیش از یک هدف نیز داشته باشید.

در نظر داشته باشید که هدف شما لزوماً به معنای این نیست که شما باید آنچه را که قبلاً انجام می دهید تغییر دهید. اگر موی دیگران را کوتاه می کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که هدف شما در زندگی این باشد که به زیبایی دیگران کمک کنید.

اگر به عنوان سرایدار مدرسه کار می کنید، ممکن است دریابید که هدف شما ایجاد محیطی است که به یادگیری کودکان کمک می کند.

گاهی اوقات، ممکن است بخواهید آنچه را که انجام می دهید متوقف کنید و در مورد اینکه آیا مسیری که طی می کنید، همان مسیری است که میخواهید در آن پیش بروید یا نه، تأمل کنید. اگر اینگونه نبود، می توانید مسیر خود را تغییر دهید. بعضی اوقات جاده مقابل شما برای پیدا کردن هدفتان دارای پیچ و خم ها، دو راهی ها و چراغ های توقف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.